sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הדי מאורע יציאת מצרים בנביאים ובכתובים הדי יציאת מצרים - המאורע החשוב בתולדות ישראל , המציין את שחרור בני ישראל משעבוד מצרים - עולים מקורות ישראל בכל התקופות . יציאת מצרים תופסת מקום מרכזי בתורה , אך נם בנביאים ובכתובים בא זכרה ? . זכר יציאת מצרים מועלה בשתי צורות - אם ביצירות המוקדשות למאורע ואם במוטיבים בנאומים . אין לך נאום משל גדולי האומה - החל ביהושע , מדור יוצאי מצרים ( יהושע כג-כד , ( ועד נחמיה מימי שיבת ציון ( נחמיה ט ) - שלא עלה בו מוטיב יציאת מצרים . יהושע משנן לעם את לקח יציאת מצרים בנאום הפרידה לפני מותו ( כג-כד ;( בנאום הפרידה של שמואל ( שמואל א יב ) מעלה הוא את זכר יציאת מצרים כחסד שעשה ה' עם עמו . במיוחד חוזר מוטיב זה בדברי הנביאים הראשונים ( נאומי הנביאים עלומי השם בשופטים ב , א-ו ; ז-י והנביאים ידועי השם , כמו שמואל ונתן . ( הנביאים האחרונים מעלים בהטפותיהם החברתיות והמוסריות , הדתיות והמדיניות את מוטיב יציאת מצרים , אם כחסד שעשה ה' לעם ישראל , ואם כאות ברית המחייבת אותם בהתנהגות מופתית . מזמורי תהלים עח ; קו ; קיד וכן שירת האזינו ( דברים לב ) הנם הימנונים המדברים בחסד שעשה ה' עם ישראל ביציאת מצרים , בנדודיהם במדבר ובכיבוש הארץ , לעומת כפיות הטובה של ישראל . [ י"א ] בסימן של חוסן מדיני וצבאי , ומלכיה ביססו את אחיזת מצרים בארץ כנען ושלטו בה ללא עוררין . לפיכך סביר להניח , שמקור המספר 480 הנזכר לעיל - במסורת המונה שנים עשר דורות של כוהנים 40 ) שנה לדור ) מאהרן ועד אחימעץ אחי עזריה בן צדוק , ששימש כוהן גדול בימי שלמה . הדי מסורת זו נשמעים מן הכתוב בדברי הימים א ו , לה-לז . שם נמנו שנים עשר דורות של כוהנים מיציאת מצרים ועד שלמה . אך בחישוב של 25 שנה לדור נקבל 300 שנה לשנים עשר דורות של כוהנים . כן נקבל כתאריך יציאת מצרים את שנת 1270 לפה"ס בערך . התאריך נראה סביר , כי כעבור כ 50 שנה נזכר בכתובת מרנפתח ( הידועה כ '' אסטילת ישראל ( " השם "ישראל . " בכתובת זו מתפאר מרנפתח מלך מצרים שהכניע את כנען , והוא מזכיר את כיבוש אשקלון , גזר וינועם . וכן נאמר שם : "ישראל הושם , זרע אין לו . " כתובת זו הוצבה בידי מרנפתח בשנה החמישית למלכותו 207 ) ו לפה '' ס בקירוב , ( ועל כן נראה , כי ישראל כבר היו בכנען במחצית השנייה של מאה י"נ . עם זאת יש לציין , כי אין לנו כל ידיעה מחוץ למקרא על יציאת בני ישראל ממצרים , על נדודיהם במדבר ועל דרכי חדירתם לארץ כנען . לכן נאלצים אנו ללמוד את הרקע ההיסטורי למסופר במקרא מעדויות עקיפות ומתופעות מקבילות ודומות , שהתרחשו בקדמת אסיה באלף השני לפה"ס . [ ב '' ע ] אולם אין היא מלמדת מתי הגיעו הישראלים לארץ , ולא ברור אם השם ישראל מכוון לכל עם ישראל , שכבר נמצא בכנען כאותה עת , או רק לחלק מן השבטים ( לפי ההשערה בדבר גלי הכיבוש ) ו בדומה לכך אף אין הכתובת מלמדת באיזה אזור ישבו הישראלים בארץ . ערי כנען נמנו אמנם מדרום לצפון ( אשקלון-גזר-ינועם , ( אולם אין הכרח להסיק , שישראל ישב בצפון הארץ , מצפון ליטעם . אדרבה , ניתן לשער , שהכתובת מונה מדגם מייצג של היסודות השונים שישב ? בארץ.- מחד גיסא - הערים הכנעניות , שישבו בעיקר באזור החוף והעמקים , ומאידך גיסאהיסודות השבויים , הנוודים למחצה , המיוצגים על-ידי המתח ישראל . אף אין ללמוד מכאן בודאות על התנגשות בין צבא מצרי לבין הישראלים בב ; ע ; ; לא בל שב ; בים סוף , כדעת קויפמן , ( אם בי לא מ ; הנמנע שאכן היו התנגשויות בין ישראלים למצרים בכנען . בסוגיה זו מאלפת העובדה , שבמקרא אין כל זכר לנוכחות מצרית בכנען בעת הכיבוש הישראלי . [ נ"נ ] הצורות הספרותיות בספר שמות בספר שמות מצויות צורות ספרותיות שונות : שירים , סיפורים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help