sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בית עבדים מלכותי - ממוינים לפי מקצועותיהם - כגון מנחם , אדותו ( גברת , ( אחתי מילכתו , ענתאמי והאביאלו . בכתובות ממכרות הטורקיז בסיני נזכרים שמיים מערביים בקרב צוותי העבודה , וביניהם גם אנשי מנהל . ? בתמשיח המפורסם מבני חסאן תואר שבט קטן הבא מצרימה . ואמנם נודעה נדידת שבטים שמיים מערביים מצרימה בשנות בצורת . במספרים גדולים יותר התחילו עמים שמיים מערביים להגיע מצרימה מתחילת מאה י"ז בערך . התופעה קשורה בנדודי שבטים המכונים היקסוס ( על פי מאנתון , היסטוריון מצרי בתקופה ההלניסטית , ( שנקראו במצרית חיקא שאסו - "נסיכי הנודדים . " מוצאים ביניהם בעלי שמות שמיים כמו מנחם , ענתחר ( ענתאל ) ויעקבחר ( יעקבאל . ( שבטים אלה לא פלשו למצרים בבת אחת , אלא הסתננו אליה לאט לאט . בשל חולשת הממלכה בימי השושלת השלוש עשרה ובשל מספרם הרב של שמיים מערביים במצרים תפסו ההיקסוס את השלטון . הם התיישבו בדלתא של הנילוס , והטילו מסים כבדים על הנסיכו יות הוסליות בדרום מצרים . שלטון ההיקסוס נמשך עד תחילת מאה ט"ו ; אז הצליח שליט מתבי ( נף ) לגרשם ממצרים . במחצית הראשונה של מאה ט"ו ייסד פרעה יעחמס את השושלת השמונה עשרה , ראשית הממלכה החדשה במצרים . פרעוני שושלת זו הרבו להילחם בכנען , הביאו עמם משם שלל רב ובתוך זה עבדים רבים , ששועבדו לעבודות חקלאיות ולמלאכה . אחרים הועסקו בעבודת מקדשים . מאז ימי תחו תמס הרביעי ידוע על שבויים , שגרו בכפרים מסוימים וחויבו בעבודות למלך . בתעודות רבות מסופר על עבודות כפייה אחרות , שהוטלו על שבויים מערב שמיים : בניית מקדשים וארמונות וסלילת דרכים . אך בין השמיים המערביים במצרים ידועים גם אנשים בתפקידים חשובים למדי . בסוף השושלת השמונה עשרה ( תחילת מאה י"ד לפה"ס ) רבו פקידים גבוהים בעלי שמות שמיים במנהל של אמ ? חר 1 פ השלישי ובנו אמנחתפ הרביעי ( אחנתון . ( בתחילת השושלת התשע עשרה ( במחצית הראשונה של מאה י"ג לפה"ס ) היה בן ישן מנהל מחסן המזון המלכותי של רעמסס השני , ובן ענת היה אחד מרבי החובלים של הצי המלכותי . המלך השיא לו את אחת מבנותיו . ריבוי זה של שמיים מערביים יכול להאיר את הרקע להימצאות בני ישראל במצרים . [ מה '' ל ] מצבת מרנפתח מצבת הניצחון של מרנפתת מלך מצרים משנת חמש למלכותו 1207 ) לפה"ס בקירוב . ( המצבה , שנתגלתה בנא אמון , הוצבה לרגל ניצחונו של מרנפתח על הלובים . בשורות האחרונות מזכירה הכתלבת את גיצחלנל של מלך מצרים על יושבי כנען ובכללם גם הישראלים . וזה לשון הקטע המזכיר את עם ישראל : "המושלים השתחוו ארצה באמרם : 'שלום . ' אין אתר אשר ירים ראשו בין תשע הקשתות . נרפתה תחנו ( לוב , ( שקטה תת , נבוזה כנען בכל רע . לוקחה אשקלון , נתפסה גזר , ינועם היתה כלא היתה , ישראל הושם ( היה לשממה , ( אין לל זרע . היתה תיארו ( ארץ כנען ) כאלמנה מפני מצרים . כל הארצות כולן שקוט שקטו . כל אשר ינדוד רותק על-ידי מלך מצדים העלילנה להתחתלנה - מרנפתח " . זו הכתובת הקדומה כיותר מכי ; הכתובות החוץ-מקראיות , שנוכר בה השם ישראל , והיא גם הכתובת החיצונית "הישירה" היחידה לתולדות ישראל באלף השני לפה"ס . ניתן ללמוד ממנה על קילם יקזדלתישדאליים בכנען בשנת 1207 לפה"ס , ישראל במצרים - הרקע ההיסטורי בבראשית מז , א-ו מסופר על ישיבת יעקב ובניו בארץ גושן , היא "שדה צען" ( תהלים עח , יב ) אשר במזרח הדלתא . בני יעקב לא התיישבו אפוא במצרים גופא אלא במדבר ובספר . '' שדה צען" הוא מקום יפה למרעה קיץ לאוכלוסייה של רועי צאן ובקר . ואכן , תעודות מצריות מדווחות על בואם של שבטי נודדים לרעות את צאנם בארץ גושן . בפפירוס אנאסטזי וו נאמר : "סיימנו להניח לשבטי השאסו מאדום לעבור את מבצר מרנפתח אשר בת'כו ( היא סוכות אשר באזור הדלתא ) אל הבריכות של פיתום של מרנפתח אשר בת'כו כדי להחיות את עצמם ואת מקניהם , על פי רצון פרעה" וגו . ' הדבר תואם את המסופר על ירידת אברהם למצרים ולאחר מכן על ירידת יעקב ובניו לשבור בה שבר ( בראשית יב , י , כו , א-ד ; מב , א-ב . ( אין זה מקרה , שדווקא בארץ גושן מצויים מקומות הקרויים בשמות שמיים מערביים ( מגדול , בעל צפון , סוכות ועוד ? . ( יוסף בן מתתיהו קשר את ירידת בני יעקב מצרימה עם תנועת ההיקסוס , שכן המסורות שהיו בידיו דיברו ברועים עבדים , שהשתלטו על מצרים ומלכו עליה שנים רבות . נראה כי מדובר בגלי פלישה של עמים מן המזרח אל מצרים . פולשים אלה , חלקם ממוצא שמי מערבי השתלטו על מצרים . כאן אולי , ההסבר לעובדה , שיוסף הגיע למשרה רמה במצרים , אף על פי שלא היה ממוצא מצרי . לעומת התיאורים בספר בראשית על ירידת יעקב ובניו מצרימה ופרנסתם על המרעה שם , ולעומת הסיפורים על גדולת יוסף , מספר ספר שמות על שעבוד בני ישראל בעבודת פרך . על עבודת כפייה במצרים מדברים גם מקורות חוץ מקראיים . הפרעונים ניצלו מספר גדול של עבדים לצורך מפעלי הבנייה והברייה הגדולים . בני ישראל הועסקו בבניית ערים , ככתוב : "וישימו ^ ליו שרי מסים למען ענתו ב : קו 3 ל'תם ויבן ^ רי מסכנות לפךעה ! את פתם ןאת ךעמסס" ( שמות א , יא icrrn . ( מסכנות" הן ערים מבוצרות או ערי אחסון , שאגרו בהן מזון רב ? . יציאת מצרים היא נקודת ציון חשובה בהיסטוריה של עם ישראל . הברית שכרתו בני ישראל עם אלוהיהם בצאתם ממצרים היא שעשתה אותם לעם , ככתוב " היום ו 7 ו : ה נהיי ת לגגם לה' אלהיף" ( דברים כז , ט . ( לכן למצוות רבות הנמקות היסטוריות הקשורות ביציאת מצרים ? . סקירות קורות העבר במקרא מזכירות את יציאת מצרים כמאורע מרכזי בחיי האומה ( יהושע כד ; שמואל א יב ; תהלים קה-קו ועוד , ( ולכן מופרכת הטענה , שמאורע חשוב כזה בתולדות ישראל אינו אלא יצירה ספרותית חסרת גרעין היסטורי . כל הניתוחים הספרותיים ביקורתיים של פרקיו הראשונים של ספר שמות אין בהם כדי לערער את העדויות על עצם המאורע של יציאת מצרים , גם אם קיימים ספקות בדבר הדיוק ההיסטורי של תיאורי היציאה , הנדודים במדבר , כיבוש הארץ וההתנחלות , כפי שהם מובאים במקרא . הסתירות ואי ההתאמות בין הסיפורים משקפות מסורות שונות , כפי שנתגב שו בזמנים שונים ובחוגים שונים ? . מתי היתה יציאת מצרים ומה רקעה ההיסטורי ? במקרא נמצאים אזכורים , שלמראית עין מלמדים במישרין או בעקיפין על מועד היציאה ממצרים . במלכים א ו , א נאמר : '' ויהי בשמונים שנה ןאךבע מאות שנה לצאת בני יעגו אל , "u > - ] ? r 2 erir כלומר : עברו 480 שנה מיציאת מצרים ועד ראשית בנייתו של מקדש שלמה . אם נניח כי הבנייה הושלמה בסביבות שנת 970 לפה '' ס , הרי שיציאת מצרים חלה בשנת 1450 לפה"ס . תאריך זה מקבל חיזוק מן הכתוב : "כשבת ישראל בחשבון ובבנווזיה ... שלש מאות שנה" ( שופטים יא , כו . ( כלומר , מראשית כיבוש הארץ ( כיבוש עבר הירדן ) ועד ימי יפתח בתקופת השופטים חלפו 300 שנה . יפתח חי כמשוער במחצית השנייה של מאה י '' ב ( סביבות 150 ו ;( ואם כן , אנו מתקרבים לשנת 1450 כזמן יציאת מצרים . ? החוקרים שקשרו את קבוצות הח'בירו בתעודות אל עמארנה ( מאה י"ד ) בתהליך חדירת בני ישראל לארץ כנען , מקבלים את החישוב , שלפיו אירעה יציאת מצרים באמצע מאה ט"ו . אולם תאריך מוקדם כזה הוא בעייתי , שכן במאה ט"ו עמדה מצרים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help