sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ההיבט ההיסטורי - כניסת שמיים מערביים למצרים בתקופת הממלכה הקדומה , בימי שלטון השושלת החמישית והשישית ( מאות כ"ה-כ"א לפה"ס , ( כבר היו במצרים שבויים מקרב נוודי הנגב וסיני . המצרים כינו אותם '' עאמו" '') עם ;('' ואפשר שהיה זה מונח שמי לציון '' שבט . '' שבטים שמיים נכנסו לדלתא של הנילוס בסוף הממלכה הקדומה ( מאות כ '' ב-כ"א לפה"ס , ( ועסקו שם בגידול צאן ובקר . בתקופת הממלכה התיכונה ( מאות כ - ' י"ח לפה '' ס ) מוזכרים שמיים מאסיה המערבית ( ארץ ישראל וסוריה ) כעבדים במצרים . מסתבר שהיו חלק מהשלל , שהביאו עמם המצרים ממבצעיהם בארץ כנען . עבדים רבים בעלי שמות שמיים נזכרים בפפירוס של הרכב ספר שמות לפי "השערת המסורות" שיטה אחרת להסבר ההרכב הספרותי של ספר שמות ושל התורה כולה פותחה בסקנדינביה . הדוגלים בה הצביעו על מגבלות השערת המקורות ושללו את דפוסיה הנוקשים ואת נתחנותה היתרה בפירוק קטעים ופסוקים , אך לא הציעו כנגדה שיטה משוכללת , שתסביר את כל החספוסים , הסתירות והכפילויות שבתורה . הם ויתרו על ההנחה של קיום קבצים או מקורות בעלי אחדות בעניינים שונים , וראו את התורה כאוסף מסורות , שעברו בעל פה מדור לדור . בעלי שיטה זו משייכים את הספרים מבראשית עד במדבר לקובץ אחד של מסורות , ואת ספר דברים יחד עם נביאים ראשונים - לקובץ אחר . לדעתם שימשו מסורות מקראיות אלה עד חורבן הבית בטקסים פולחניים כמסורת שבעל פה ( כגון מה שסיפור מעמד הר סיני שימש בטקס שנתי של "חג הברית , ( " ורק אחרי חורבנו הועלו- לראשונה על הכתב . יש מבעלי השיטה המוותרים בצדק על תפיסה כוללנית זו , וטוענים , שיש לדון בכל מסורת לעצמה , כיחידה ספרותית עצמאית , ורק לאחר מכן לבדוק את זיקתה אל יחידות ספרותיות אחרות . עניין אחד יכול להשתמר במסורות , שהן שונות מצד זמנן , מקומן או חוג מוצאן , ומסורות אלה נתקבעו זו ליד זו בספר המגובש . [ י"א ] הפרקים ז-יד משלושת המקורות . "שירת הים" ( פרק טו ) היא מן המקור "האלוהיסטי , '' והסיפורים מפרק טו , יט - יט , כה מורכבים משלושת המקורות . הפרקים כ-כג הם מן המקור '' האלוהיסטי , " ופרק כד מורכב משלושתם . הפרקים כה-לא הם מן המקור "הכוהני , " סיפור העגל בפרקים לב-לד מורכב שוב משלושת המקורות , והפרקים לה-מ הם מן המקור " הכוהני . " על שיטה זו קמו עוררין , שכן היא מפוררת לעתים פרקים ויחידות ספרותיות קטנות יותר ואף פסוקים וחלקי , פסוקים , ומחלקת אותם בין המקורות . מפירורים אלה קשה להרכיב סיפור שלם או רצף סיפורים . אף עקרון ההבחנה על פי השמות האלוהיים אינו עומד תמיד לשיטה זו , ועל פי רוב ההבדלים הסגנוניים והלשוניים אינם הבדלים כלל . אין בידינו תעודות חיצוניות הנוגעות במישרין למסורות המלנאות נתזרה בכלל ובספר שמות בפרט ( ליוצא מן הכלל המלמד על הכלל -ראה להלן , בעמי . ( 13 אישים ואירועים המתוארים בתורה לא נזכרו כלל במקורות חיצוניים , ולעומת זאת , מלכים , שפועליהם מתועדים בעדויות חוץ מקראיות , אין להם זכר בחומש , ואם בכל זאת נמסר פועלם , הרי שהזכרתם אנונימית . כך , למשל , לא נזכר שמם של המלכים המצרים הנמנים במחזור סיפורי אברהם ובמחזור סיפורי יוסף , ובדומה לכך אנונימיים : ם המלכים המצרים בספר שמות ( ראה א , ח , כוו , יז-יח ; ב , ח , סו , כג ; ה , א ועוד . ( לעומת זאת , יש מקורות חיצוניים רבים , שניתן להיעזר בהם להכרתם של אירועים גיארפוליטיים וסוציראקונומיים בפרק הזמן המשוער , שבו התהוותה הישות היעזדאלית . העדויות העקיפות הללו מלמדות , שהמסורות על ראשיתו של עם ישראל אתן מנותקות מן ההוויה המדינית והחברתית של האלף השני לפה"ס - בין שהן משקפות מציאות של ממש , ובין שאינן אלא יצירה ספרותית , שהיטיבה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help