sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הרכב ספר שמות לפי "השערת המקורות" " השערת המקורות" באה למיין את החומר הרבגוני שכונס בספר שמות על פי מרכיביו . שיטה זו רואה את ספרי התורה בכללותם כמורכבים מארבעה מקורות - ספר דברים ; שני מקורות המונחים ביסוד הספרים בראשית , שמות ובמדבר : " המקור האלוהיסטי" ( שבו משמש השם "אלהים , ('' ו '' היהויס טי" ( שבו משמש השם "יהוה , ( " וספר ויקרא "הכוהני . '' המקורות נבדלים זה מזה בשימוש בשמות האלוהים , בענייני לשון וסגנון ובאידיאות הדתיות והמוסריות שבהם . מכאן שהם נבדלים גם במוצאם מחוגי יוצרים שונים ובזמן חיבורם ? . הם נוסחים מקבילים של סיפור קורות האבות וקורות ישראל . " המקור היהויסטי" פיוטי יותר מן "האלוהיסטי , " ורעיונותיו הדתיים מוסריים מפותחים פחות . יש אומרים , כי מוצא " המקור היהויסטי" מממלכת יהודה , ואילו מוצא "המקור האלוהיסטי" מאפרים ושבטי הצפון . קבצים ספרותיים נתגבשו כאן וכאן כדי מקורות בעלי תווי היכר ייחודיים של אידיאות , סגנון ולשון . משערים ששני מקורות אלה חוברו במאה י' או ט' לפה"ס , ואוחדו במערך סיפורי אחד בסוף מאה ח' לפה"ס - אחרי חורבן שומרון . לעומת זאת , "המקור הכוהני" כולל חוקים , תולדות ורשימות כרונולוגיות וכן סיפורים בודדים ותוספות לסיפורים שבמקור היהויסטי והאלוהיסטי . מוצאו מחוגי הכוהנים במקדשי ישראל , וזמן חיבורו במאה ו - ' ה' לפה"ס ? . בספר שמות משייכים למקור "היהויסטי" סיפורים , שמוצאם מרצף סיפורי , שתיאר את מאורעות השעבוד , יציאת מצרים והנדודים במדבר ; וכן את "ספר הברית הקטן" ( לד , א-כח . ( למקור '' האלוהיסטי '' משייכים חלק אחר מן הסיפו רים , שהיו פעם כלולים באותו רצף סיפורים - יחד עם "שירת הים , " "עשרת הדיברות" ו"ספר הברית הגדול . " למקור "הכוהני" משייכים את דיני הפסח ( יב , ( רשימת יורדי מצרים ויוצאי מצרים , תיאור הקמת המשכן וכליו , וכן קטעי סיפורים ושברי פסוקים שנשתקעו בתוך המערכות הללו . סוברים , למשל , כי פרק א מורכב משלושת המקורות : המקור "הכוהני : " א-ה , ז , יג-יד ; המקור "האלוהיסטי : " טו-כ , ; , כא-כב ; המקור "היהויסטי : " ו , ח-יב , כו * . 1 הוא הדין לגבי פרק ב . לעומת זאת , פרקים ג-ה מורכבים רק מן המקור "היהויסטי" ו"האלוהיסטי , " ואילו המבנה הספרותי של ספר שמות והרכבו השם "שמות" ניתן לספר על פי המלים "לאלה שמות , " שהוא פותח בהן ( וכן נקרא ספר דברים על פי פתיחתו "אלה הךבךים . ( " בתרגום השבעים נקרא הספר , Exodos משמע - יציאה ( ממצרים , ( ובשם זה הוא ידוע בתרגומים הלועזיים . ספר שמות הוא השני בחמשת חומשי התורה . ספר התורה בכללו הוא יצירה ספרותית אחת , הבאה לספר את הקורות מבריאת העולם עד לבואם של בני ישראל בשערי ארץ כנען . החלוקה לחמישה חומשים יוצרת חמש חטיבות ספרותיות , שכל אחת מהן דנה בתקופה שונה ובנושא אחר . ספר בראשית מתחיל בבריאת העולם והאנושות ומסתיים בירידת בני ישראל למצ רים ; ספר שמות עוסק בהתהוות עם ישראל ממשפחה לעם משועבד ומעם משועבד לעם חופשי , היוצא מעבדות מצרים וכורת ברית עם אלוהיו בסיני ; ספר ויקרא עוסק בתורת כוהנים ; ספר במדבר פותח במפקדים שנערכו במדבר וממשיך בקורות בני ישראל במדבר עד הגיעם לארץ מואב ; ספר דברים חותם את התורה בנאום משה לעם ישראל בערבות מואב , ערב כניסתו לארץ המובטחת . חטיבות ספרותיות אלה מקושרות זו לזו באמצעי בינוי ספרותיים מעשה ידי עורכים האמונים על דרכי היצירה הספרותית . כך , למשל , ספר שמות פותח ברשי מת בני יעקב ( א , א-נ , ( ואין פתיחה זו אלא חזרה מקוצרת של פסקה מספר בראשית ( מו , ח-כז . ( חזרה זו תפקידה לגשר ולקשר בין שני החומשים . ואלה הנושאים שבהם דן ספר שמות : . 1 פרשת שעבוד בני ישראל ויציאתם ממצרים ; . 2 מסעי בני ישראל להר סיני ; . 3 מעמד הר סיני וחוקת הברית ; . 4 פרשת המשכן ובתוכה מעשה העגל ולוחות המשנה . מארבעת נושאים אלה גובשו חלקי הספר : . 1 פרקים א , א - טו , כא ; . 2 פרקים טו , כב - יט , ב ; . 3 פרקים יט , ג - כד , יא ; . 4 פרקים כד , יב - מ , לח . וזאת חלוקתם הפנימית : ו . פרשת שעבוד בני ישראל ויציאת מצרים . ראשית התגבשות ישראל לעם על אדמת מצרים ושעבודו ( פרק א ;( הולדת משה המושיע וקורותיו עד ראשית שליחותו ( פרק ב ;( התגלות ה' בסנה ושליחות משה אל פרעה ( ג , א-ד , כו ;( כישלון השליחות ( ד , כז - ו , א ;( חידוש השליחות ( ו , ב - ז , ז ;( המופתים ומכות מצרים ( ז , ח - יב , לו ;( יציאת מצרים ומסעי בני ישראל מרעמסס עד ים סוף ( יב , לז - יד , לא ;( שירת הים ושירת מרים ( טו , א-כא . 2 . ( פרשת מסעי בני ישראל להר סיני . סיפורי הקשיים במדבר ( טו , כב - יז , ז ;( המלחמה בעמלק ( יז , ח - טו ;( משה ויתרו ( יח . 3 . ( פרשת מעמד הר סיני וחוקת הברית . מעמד הר סיני ( יט ;( עשרת הדיברות ( כ ;( ספר הברית ( כא , א - כד , יא . 4 . ( פרשת המשכן ומעשה העגל . הציווי על הקמת המשכן ( כד , יב - לא , יח ;( מעשה העגל ( לב-לד ;( הקמת המשכן ( לה-מ ? . ( במאורעות המרכזיים המתוארים בספר שמות מסתמנים שני שיאים : קריעת ים סוף ומעמד הר סיני . לפרשיות אלה סופחו יחידות ספרותיות שלמות ועצמאיות : לסיפור קריעת ים סוף סופחה " שירת הים ; " לתיאור מעמד הר סיני סופחו כמה וכמה יחידות ספרותיות קטנות וגדולות , מהן הקשורות אתו קשר הדוק ( כמו עשרת הדיברות ומעשה העגל , ( ומהן שקשרן עמו רופף ( כ '' ספר הברית" ופרשת המשכן וכליו . ( מבואות מפורטים לכל חטיבה ספרותית ולכל יחידה ספרותית באים במקומם בפירוש * . מדע המקרא אינו רואה בספר שמות יצירתו של איש אחד ואף לא של דור אחד , אלא יצירות של סופרים רבים מדורות וממקומות שונים נשתקעו בגיבוש הספר במתכונתו הנוכחית . יצירות אלו אינן מסוג ספרותי אחד ואינן שוות בערכן הספרותי , מהן שירים , סיפורים ואגדות , חוקים ומשפטים , רשימות ותיאורים הלקוחים מאוצר המסורת העברית . יש בספר יצירות שלמות ומושלמות העומדות ברשות עצמן , אשר שובצו במארג הסיפו רי של תיאור יציאת מצרים ונדודי ישראל במדבר ( פרשת מסעי בני ישראל במדבר נמסרת גם בבמדבר לג בצורת רשימה קצרה , המונה את התחנות שבהן חנו בני ישראל בנדודיהם . ( מבוא לספר שמות

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help