sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אחד מחמש מאות בשלל ( לא , כח . ( משה המנהיג . אפשר היה לצפות שהמסורות על מייסד האומה ישבצו אגדה במציאות כדי להציג את דמותו באור חיובי יותר ; ולא היא : תיאור דמותו של משה , ובמיוחד בספר במדבר , הוא אנושי , ללא ניסיונות ייפוי . אחת מתכונותיו היא הנטייה לספקנות , שאין המקרא מסתיר אותה ( יא , יד ; וראה גם שמות ד , י-יד . ( וישנם צללים נוספים : הוא מאבד את האיפוק העצמי ( כ , י-יא , ( נסחף לרחמים עצמיים ( יא , יא-טו , ( ומעל הכל בפנייתו אל הציבור שאותו הוא מנהיג , הוא אינו כובש את זעמו , אלא מפגין את הכפירה הקיצונית : הוא מייחס את הנס לעצמו ( כ , י * . ( תפקידו המפרך התיש אותו . אף כי חלפו שנים מאז יצאו ממצרים , הרי חותם העבדות עדיין טבוע עמוק בנפשם של בני עמו : בשעת משבר הם נכספים לשוב אל הביטחון החומרי שנטשו במצרים ( יא , ה , ( ובעת צרה הם אחוזי אימה מפני השואה העתידה לבוא עליהם , כביכול , בארץ המובטחת ( יד , ג . ( משה אינו משכיל לנהוג בהם . בקיע מתגלה במנהיגותו , ואין לבטוח בו עוד כי יביא את עמו אל הארץ * . אך כל המעידות הללו אינן מגמדות את משה ; להיפך , דווקא ספר במדבר מקנה לו שיעור קומה מוסרי ללא תקדים . מצד אחד הוא משתדל אצל ה' באופן בלתי אנוכי כאשר הנסיבות דורשות זאת ( יא , ב < יב , יג ; יד , ינ - כ ; טז , כב ; כא , ז . ( מצד שני אין הוא פוצה פה כאשר מטילים פסול בשמו הטוב . על כך מ ( ץה ניו מאד מכל מעיר העורך : "והאיש ^ האדם !^ שר על ? ני האךמה" ( יב , ג . ( משה לא נטר איבה למרים אחותו ; אדרבא , הוא התפלל לביטול העונש אשר הושת עליה ( יב , יג . ( משה דוחה את אזהרת יהושע , שאלדד ומידד מסכנים את מנהיגותו בהתנבאותם : "המקנא אתה לי ? ומי יתן כל עם ה' נביאים כי יתן ה' את רוחו עליהם" ( יא , כט . ( המסורות של ספר במדבר מתארות איפוא את משה כמי שמסוגל להעפיל אל שיאים נישאים של רוחניות . אכן , לעיתים הוא נופל אל שפל המדרגה ; אך כעומק הנפילה כן גובה הפסגה * . שגיאותיו של משה , אף כי תוצאותיהן גורליות , הן ספורות ורגעיות . להוציא מקרים אלה , מתואר משה כמנהיג ללא דופי . הוא מארגן צבא יעיל ( פרק א , ( כובש שטחים נרחבים בעבר הירדן המזרחי ( כא , יב - כב , א ) ומנחיל תבוסה ניצחת לצבא המדןני ( פרק לא . ( על יכולתו האדמיניסטראטיבית יעידו הצלחותיו במינוי יורשים לו ולאהרן ( כ , כב-כט ; כז , יב-יג , ( ובמשא ומתן עם שבטי גד וראובן - בו הושגה התחייבותם להילחם בראש צבא ישראל במסע כיבוש הארץ תמורת ההכרה בזכותם על שטחי עבר הירדן שכבר נכבשו ( פרק לב ? . ( עד אחרית ימיו הוא ממשיך למלא את תפקיד המתווך הכפול . כך הוא פועל על פי האורים והחומים : מנהיג פסח שני בשביל הנושאים טומאה ( ט , א-יד ;( מעניש את מחלל השבת ( טו , לב-לו ;( מקנה את זכות הירושה לנשים ( כז , א-יא ; לו , א-י » . ( כיוון שחנך והכשיר את המשכן ואת כוהניו ( ויקרא ח , ( שוב אין משה פועל ככוהן ( לעומת שמות כד , ח ; וראה תהלים צט , ו . ( עם זאת מוסיף המקרא לראות בו את יוצר דפוסיו של הפולחן הישראלי : טקסי היטהרות ( ה , א-ד ; לא , יט-כ , כד ;( תקנות להבאת קורבנות ( טו , א-טז ;( התרומה לכוהנים ( טו , יז-כא ; יח , כה-לב ;( לוח מועדי השנה ( פרקים כח-כט . ( [ י '' מ ] של המשכן , ובחצרו מנורת שבעת הקנים . מעל למנורה ארון הברית על כרוביו , ומימינו מזבח קטורת . בפינה השמאלית - מקד , אהרן בפריחתו . כתמונה משמאל : אהרן מדליק את נרותיה של מנורת המשכן " ) חומש פוליני , " פוליני -כיום בשווייץ 1300 - לסה"נ . ( [ כ"נ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help