sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שמעבר לירדן מזרחה . ? תיאור שונה מוצאים אנו ברשימת המסעות ה '' כוהנית" בבמדבר לג . לפי התיאור ברשימה זו הגיעו בני ישראל לקדש לא בתחילת הדרך , אלא בסופה , לאחר שחנו בעציון נבר ( פסוקים לו-לז , ( בניגוד למסופר בדברים ב , שקודם היו בלןדש ואחר כך הגיעו לעציון גבר ( פסוק ח . ( כמו כן בניגוד למקורות בספר במדבר כ , יד - כב , א ( השווה דברים ב , א-כג , ( לפיהם איגפו את ארץ אדום ומואב , הרי לפי התיאור ברשימה שבבמדבר לנ לא סבבו בני ישראל כלל סביב אדום , אלא עברו דרכה ( פונן בפסוק מב שייך לאדום . ( ואכן , לא מצאנו דבר ברשימה שבבמדבר לג על איגוף מואב ועל מלחמה בסיחון מלך האמורי . ? כל זה תואם את השקפתו המיוחדת של הרובד הכוהני . רובד זה מתאר את המסעות והכיבושים בדרך ההשגחה הניסית , ללא כישלונות . בני ישראל הגיעו לערבות מואב ללא קשיים , ומשם עברו לגלגל תוך חציית הירדן בדרך נס . שם חגגו את הפסח אגב אכילת מצות מתבואת ארץ כנען , לאחר ששבת המן . המשך הסיפור על ההתנחלות מצוי ביהושע יח , המתאר את השכנת אוהל מועד בשילה , כשכל הארץ כבושה לפניהם , ואין הם צריכים אלא לחלקה בגורל ? . הרובד הכוהני מתעלם מקשיי בני ישראל בדרכם מסיני , קשיים שנבעו מהמלחמות עם הכנענים בדרום ( יד , מה ; כא , א-ג ) ומסירוב מלך אדומים וסיחון מלך האמורי לתת להם מעבר . לפי שיטתו , אלוהים הוא שהוליך את בני ישראל והשגיח עליהם , ולא היה מקום למאבקים אנושיים . אף כאשר נצטוו להילחם במדינים ( במדבר לא , ( הרי שבו מהמלחמה מבלי שנפקד מהם איש ( פסוק מט , ( והמלחמה הוכרזה כדי לתת נקמת ה' במדןן בגלל מעשה בעל ? עור ( לא , א ואילך , השווה כה , טז ואילך . ( [ מ"ו ] מוסדות פולחן והנהגה בספר במדבר לויים וכוהנים . ספר ויקרא הוא ספרם של הכוהנים ; הלויים אינם מופיעים בו כלל . לעומת זאת בספר במדבר הלויים הם הדומינאנטיים . הם מובדלים במפורש מיתר העם בעת עריכת המפקד ( א , מז-נג ; ב , לג ) ונמנים בנפרד ( פרקים ג-ד ;( ניתנות להם עגלות לצורך נשיאת המשכן ( ז , ו-ט , ( הם עוברים טקס היטהרות בהצטרפם לצבא העבודה ( ח , כג-כו ;( הם צועדים בין מחנות השבטים ונושאים את חלקי המשכן המפורק ( י , יז , כא . ( מכיוון שעשו יד אחת עם קרח נגד אהרן ( טז , ז-י , ( הרי מכאן ואילך אהרן הוא המייצג אותם ( יז , יח-כג . ( מוטלים עליהם תפקידי שמירה בתחום המשכן - תפקידים הכרוכים בסכנת נפשות , וכגמול על כך ניתן להם מעשר ( יח , א-ו , כא-כד . ( במפקד השני שוב מופרדים הלויים מיתר העם ( כו , נז-סב . ( הם מקבלים חלק אחד מחמישים מן השלל ( לא , ל , מז , ( וכן ארבעים ושמונה ערים בשטחי ההתנחלות ; שש מהן תשמשנה כערי מקלט לרוצחים בשגגה ( לה , ו , ט-טו ? . ( תפקידו החשוב ביותר של הלוי הוא שמירת המשכן מפני חדירת זרים . למעשה מזהה המקרא את הלויים עם תפקיד זה : "שמרי משנ ? ךת משכן ה '" ( לא , ל , מז . ( בעולם העתיק נהגו להציב צלמים של אלילים בשערי המקדשים , כדי להרחיק מהם את השדים והרוחות . בישראל הוצא עולם השדים אל מחוץ למסגרת האמונה ; לפיכך מי שיכול לפגוע במשכן הוא רק האדם , ובדרך של טומאה . בחטאו טמונה סכנת זיהום לתחום המשכן , וכניסתו שלא כדין לתוך המקדש עלולה להמיט את זעם האל על העדה כולה . הלוי העומד על המשמר רשאי על כן להרוג את הפורצים פנימה ( ראה בהמשך ;( יתרה מזו , הוא ישא באחריות על כל מקרה שבו לא הצליח למנוע חדירת זר . כשם שבדינים הארציים מתחייב השומר בנפשו אם מישהו חדר או התחמק בעת ששמר ( ראה , למשל , מלכים ב י , כד , ( כן גם בדיני שמיםהשומרים מבני לוי צפויים למיתה בידי ה' אם נכשלו בשמירתם . משום כך אין בני ישראל צריכים לחשוש שייענשו כקהל ; מי שיתנו את הדין , הם רק הפולש והשומר הלוי שהתרשל . למען עם ישראל נסוג כביכול ה' במידת מה מן התורה של האחריות הקולקטיבית . הלויים ישמשו כק 7 ש ? כי חמת האל , וכך יוכלו הישראלים לעלות לרגל ולקיים את פולחן המשכן ללא פחד . ? הסיפור על מרידות קרח ועדתו ( פרקים טז ; יז ) קובע את חזקתם של אהרן וצאצאיו על הכהונה , ואת דינו של כל מי שמערער על זכות זו - מוות ( יח , ג , ז . ( בספר במדבר מוטלים על הכוהנים תפקידים אלה : . 1 שמירת המשכן , בכניסתו ובחצרו ( ג , לח ; יח , ה . 2 ;( פירוק המשכן וכיסוי כלי הקודש כדי לאפשר את נשיאתם על ידי הקהתים מבני לוי ( ד , א-כ . 3 ;( ניהול הטקסים הפולחניים הבאים : בדיקת הסוטה במים המאררים ( ה , יא-לא ;( סיום תקופת נדרו של הנזיר , במועדה או לפני מועדה ( ו , א-כא ;( ברכת כוהנים ( ו , כב-כו ;( טיהור בני לוי המצטרפים לצבא העבודה ( ח , ה-כו ;( התקיעה בחצוצרות ( י , ח ;( הפקת אפרה של הפרה האדומה ( יט , א-י » . ( הכוהן הגדול מקבל על עצמו תחומי אחריות נוספים וחשובים עוד יותר : ו . שתדלנות לטובת העם , באמצעות הקרבת קורבנות ( יז , ו-טו . 2 ;( פנייה אל האורים והתומים לקבלת עצה ( כז , כא . 3 ;( מותו של הכוהן הגדול מכפר על רוצחים בשגגה ( לה , כח ^ . ( בעבור שירותם מקבלים הכוהנים תגמולים אלה : חלקים מסוימים מן הקורבנות - חרם ; בכורותיה של הבהמה הטהורה ודמי פדיון הבכורות של הבהמה הטמאה ושל האדם ( יח , ח-כ ;( מעשר מן המעשר של הלויים ( יח , כה-לב ) וחלק ספר במדבר מתאר את נדודי ישראל במדבר . העם היה מאוגד מתנות מחנות ובתתך המשכן . בתמונה מימי ;? תיאור המשכן על כליו ב"תנ"ך לנינגרד הראשון , " חומש שמובא בו נוסת המסורה עם עמודי-שטיח מעוטרים ( מצרים , מאה יי לסה"נ . ( בקדמת התמונה שערו המשולש

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help