sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

צירוף שטחי הצפון להר חברון הפכה פרשת המרגלים לסוגיה בעלת קנה מידה לאומי כולל , שאינה מצטמצמת לארץ יהודה ולמנהיגה כלב בן יפ ? ה . ? בנושא זה ניכר שוני בשיטת הרובד הכוהני , לעומת השיטה שננקטה בפרשת קרח . בפרשת קרח מצאנו שתי מסורות נפרדות ביחס למרידה . לפי מסורת אחת היתה זו מרידה שבטית נגד ההנהגה , ולפי מסורת שנייה היה זה ריב מעמדות בתוך שבט לוי . לעומת זאת כאן מדובר במסורת עתיקה על ריגול ארץ חברון באמצעות כלב , המרגל הנאמן , שהשלימו אותה על ידי צירוף כל ארץ כנען עד לבוא חמת ועל ידי הוספת יהושע , מנהיג אפרים , כמרגל נאמן שני . ד . גבולות הארץ . גבולות ארץ כנען על פי פרק לד מיסודו של הרובד הכוהני כוללים את התחום "ממךבר צן על ידי אדום" בדרום ועד לבא סמת בצפון ( פסוקים ג , ח . ( במזרח כוללים הגבולות את שטח הגולן והבשן , למעט עבר הירדן המזרחי שמדרום לכנרת . לפי תפיסה כוהנית זו , עבר הירדן המזרחי ( הגלעד ) אינו חלק מהארץ המובטחת , ואכן כוהני שילה ראו בעבר הירדן המזרחי '' ארץ טמאה , " שאין לקיים בה עבודת אלוהים בזבח ובמנחה ( יהושע כב , יט . ( תפיסה זו עתיקה בישראל , שכן במקורות עתיקים נחשב מעבר הירדן ככניסה לארץ המובטחת ( ראה , למשל , יהושע ג-ד ? . ( כנגד זאת מוצאים אנו ברובד ה"עממי" של התורה את ההשקפה , שגבולות הארץ המובטחת כוללים את כל האיזור שמנהר פרת ועד נחל מצרים , לרבות הלבנון והמדבר שמעברו המזרחי של הירדן ( בראשית טו , יח-כא ; שמות כג , לא ; דברים א , ז ; יא , כד ; יהושע א , ד . ( נראה כי חוגי הכוהנים ( השווה גם יחזקאל מז , טו-כ ) שמרו בקפדנות על מסורת עתיקה , שלפיה עבר הירדן אינו שייך לנחלת ישראל , ובכך התנגשו עם מסורת "עממית , " שראתה בעבר הירדן חלק אינטגראלי של הארץ המובטחת . כך , למשל , מקום התגלות האל ליעקב היה לפי המסורת העממית פנואל שבעבר הירדן , ושם קיבל יעקב את השם ישראל ( בראשית לב , כה-לנ . ( כנגד זאת , לפי המסורת ה"כו הנית" נתגלה האל ליעקב ושינה את שמו לישראל בבית אל שבעבר הירדן המערבי ( בראשית לה , ט-טו , ( ונראה שמדובר בשינוי מכוון מצד החוגים הכוחניים , שלא הכירו בקדושת עבר הירדן המזרחי . ה . מסלול המסע לארץ כנען . לפי התיאורים ה"עממיים , " כפי שהם באים לידי ביטוי בבמדבר כ , יד - כב , א ( השווה דברים א , מו - ג , כט , ( מגיעים בני ישראל לקדש בתחילת דרכם ( ראה במדבר יג , כו ; כ , א ואילך , והשווה דברים ב , יד , לפיו הדרך מקדש לנחל זךד ארכה 38 שנה . ( מקדש שלחו בני ישראל שליחים אל מלך אדום בבקשה שיתיר להם לעבור דרך ארצו אל ארץ כנען , אך מלך אדום מיאן ( כ , יד-כא , ( ובני ישראל נאלצו "לקזבב את ארץ אדום" ( כא , ד ) תוך כדי ירידה לעבר ים סוף ( אילת . ( לאחר מכן פנה מסעם צפונה , והם הקיפו את אדום ומואב ממזרח , עד שהגיעו למזרח ארץ סיחון מלך האמורי ( ראה גם שופטים יא , טז-כו , ( נלחמו בו וירשו את ארץ האמורי עמודי הפתיחה של פרשת "שלח" ( פרקים ינ-טו , ( כפי שהם באים בכתב-יד מעוטר ממצרים ( ראשית מאה י"ב לסה"נ . ( ככתב היד 34 דפי קלף u . sx 10 ) ס"מ , ( והוא מתייחד בזה שאינו מכיל אלא את פרשת ? " ולח . " כתב היד נשתמר בשלמותו , והוא כתוב בכתב מזרחי מרובע -שבע שורות ככל עמוד ועמוד . עמודי הפתיחה מעוטרים כפסי רותכ מוזהבים מעל לטקסט ומתחתיו וכן בפרחי זהב פתוחים , תימורות תיצת לוטוס בשוליים . מלת הפתיחה של הפרשה . " ךידבר , " נכתבה כנראה בזהב , אך נחתכה מן הטקסט בתקופה לא ידועה . [ כ"נ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help