sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הנשיאים האחראים לחלוקת הנחלות . לה : דין ערי הלויים וערי מקלט . לו : פרשת בנות צלפחד בזיקה לאיסור הסבת נחלה . [ מ"ו ] בעמוד 9 מובא דף פתיחה לספר במדבר מתוך " חומש הדוכס מקק'ל / ק , " שהועתק וצויר בדרום גרמניה בסביבות אגם קונ )\?? ץ , בשנת 1300 לערך ( הספרייה הבריטית בלונדון , כתב יד 179 q 7 , Add . 15282 ב . ( בלוח המשתרע על עמוד שלם , מקיפים ארבעה אבירים את מלת הפתיחה "ןיךבר ; " הם מחזיקים בידיהם ניסים , שעליהם מצוירים סמליהם של ארבעת השבטים העיקריים , שכל אחד מהם עומר בראש קבוצה של שלושה שבטים . הסמלים הם : אריה כסמל לשבט יהודה ( לפי בראשית מט , ט ;( נשר כסמל לשבט ראובן ( מדרש לבראשית מט , ; 0 שור כסמל לשבט אפרים ( דברים לג , יז ) ונחש כסמל לשבט דן ( בראשית מט , יז . ( תיאורם של נשיאי השבטים כאבירים נושאי ניסים הוא פירוש בן הזמן לפסוק בספר במדבר . הדמויות המשונות והדרקונים בפינות הלוח הם עיטוריים בלבד . [ ב"נ ] רבדיו של ספר במדבר המסורות על נדודי בני ישראל במדבר אינן עשויות מעור אחד . ניתן לגלות בהן גושים השייכים לאסכולות שונות ; ובייחוד בולטת הדיכוטומיה בין שני רבדים או גושי מסורות : הרובד '' העממי" מכאן והרובד '' הכוהני" מכאן . זיהויו של הרובד הכוהני נעשה בקלות על פי מושגים וניבים אופייניים וכן על פי השקפות המוכרות לנו מתורות כוהנים שבספר שמות ובספר ויקרא . ביטויים כגון : "וידבר ה' אל מקןה ( לאל אסרן ) לאמר ; " " אני ה' אלהיכם ? " ; " בוד ה ;"' "חקןת עולם ; " "האזרח להגר ; " " איש איש כי ; " "ןנכךתה ה 9 ? ש ההיא מע ? 3 יה ; " "עדת ? ני ישראל ; " "נשיאי העדה ;'' "אשה לה ;"' "חטאת ואשם" ועוד אינם מצויים ברובד '' העממי" שבתורה . והוא הדין לגבי השקפות מיוחדות המשוקעות ברובד הכוהני , אך אינן משתקפות כלל ועיקר ברובד "העממי" של התורה , כגון : העדה המרוכזת מסביב למשכן אוהל מועד ; ההבחנה הקפדנית בין כוהנים ולויים , הארגון הפאטריארכאלי על מבנהו המיוחד : " עךה , " "נשיאים , " "ראשי אבות , " "מטה '' ו"אלף ; " מערכת הקורבנות שנועדה לכפרה ולסליחה ולהסרת קצף האל מן העדה , וכן ההנהגה האלוהית של ישראל ללא צורך במאמצים אנושיים ( ראה להלן ? . ( ההבדלים שבין שני רבדים אלה בספר במדבר באים לידי ביטוי בולט בתיאור קורות בני ישראל במדבר , ובפרט בחמישה נושאים מרכזיים שיפורטו להלן . א . אתן הברית ומקומו במחנה ישראל . לפי המתואר ברובד הסיפורי העממי ( י , לג ; יד , מד , ( הולך הארון לפני בני ישראל ומשמש להם מעין מורה דרך , וכן בהיותו מושב האלוהים , משמש הוא כעין רכב , שממנו מזנק האל למלחמה באויבי ישראל ) - י , לה-לו . ( בשני תפקידים אלה מוצאים אנו את הארון בסיפורים על כיבוש הארץ ועל תקופת השופטים . * עם מעבר הירדן בימי יהושע יוצא הארון , עם הכוהנים הנושאים אותו , לפני העם ( יהושע ג , ג-ד , ( וכן בצאת בני ישראל למלחמה בפלשתים בימי עלי יוצא הארון אתם למערכה כדי להושיע אותם מכף אויביהם ( שמואל א ד , ג ואילך . ( ממקורות אלה עולה , כי יש לקיים מרחק בין ארון הברית ובין העם הבא אחריו : לפי במדבר י , לג נוסע הארון "ךךך שלשת ןמים" לפני העם , ואילו לפי יהושע ג , ד מבדילות אלפיים אמה בין הארון לבין מחנה ישראל * . תיאור זה מנוגד למסורות שברובד הכוהני , שעל פיהן נמצא הארון בתוך המחנה , כשמסביב לו מערכות השבטים על פי דגליהם : דגל מחנה יהודה במזרח , דגל מחנה ראובן בדרום , דגל מחנה אפרים במערב ודגל מחנה דן בצפון . גם כאשר נמצא המחנה במסע , נשמר סדר זה : "ןנסע אהל מועד מחנה הלוים בתוך המסנת , כאשר ? סנו כן יסעו" ( במדבר ב , יז . ( אין ספק שתיאור אחרון זה מקורו בהשקפה הכוהנית הנוקשה על המעגלים הקונצ : נטריים שמסביב לשכינה : מחנה ישראל מבחוץ , פנימה לו מחנה לוייה , ופנימה לו הכוהנים המשרתים בקודש - ואין לסטות מסידור ס ? מתי זה . לפי סכןמה זו , אין מקום לארון אלוהים כמורה דרך ההולך לפני העם ; במקום הארון מוצאים אנו כאן את הענן כמורה דרך במסעי בני ישראל : " ולפי הץלת ה ^ נן מעל האהל ... יסעו ןני ישראל , ובדקום אשר ישכן שם הץנן שם יטנו ? ני ישראל" ( ט , יז ואילך והשווה י , יא-יב , לד . ( ב . מרד קרח ודתן ואבירם . בפרשה על ההתקוממות נגד הנהגת משה ( פרק טז ) משולבות מסורות שונות : מרד דתן ואבירם , מרד קרח ועדתו ומרד בני לוי בכלל . המתיחות הבולטת ביותר היא בין שתי מסורות : בין המסורת "העממית , " המספרת על מרד דתן ואבירם במשה , ובין המסורת '' הכוהנית , " המספרת על מרד קרח ועדתו באהרן וכהונתו . גם בעונש על חטא המרידה קיים שוני . דתן ואבירם ומשפחותיהם נבלעו באדמה , ואילו קרח ונשיאי העדה נשרפו חיים באש שיצאה מלפני ה' בשעת מבחן הקטרת קטורת . במסגרת איחוד המסורות השונות צורף קרח בשני מקראות לדתן ואבירם ( טז , כד , כז , ( דבר שגרם אי הבנות ביחס לעונשו של קרח : נשרף או נבלע . ? למעשה מצויים לפנינו סיפורים על שתי מרידות שונות . המסורת "העממית" מספרת על התקוממות שבטית נגד הנהגת משה , ואילו המסורת ה"כוהנית" מספרת על ריב מעמדות שבין לוייה וכהונה : הלויים בהנהגת קרח מתקוממים נגד המעמד המועדף של אהרן ובניו . בסיפור ה"כוהני" ניכרת מגמה אטיולוגית - הוא בא להסביר את סיבת ההפרדה בין כוהנים מבני אהרן המשרתים בקודש פנימה לבין הלויים המקיימים עבודת משמרת בלבד . הפרדה זו קיימת כידוע רק ברובד הכוהני שבתורה . גם ריב נשיאי העדה שייך למסורת הכוהנית , שכן המונח "נשיאי העךה" מצוי ברובד הכוהני בלבד . העונש לנשיאים בשרפה באש שיצאה מלפני ה' ( טז , לה , ( הוא עונש טיפוסי לספרות הכוהנית , והשווה האש שיצאה מלפני ה' ואכלה את נדב ואביהוא , שהקטירו לפני ה' בהקריבם אש זרה ( ויקרא י , א-ב . ( ספר דברים , ההולך בעקבות המסורת העממית , אינו מזכיר אמ ^ ם את קרח , כי אם את מרד דתן ואבירם בלבד ( יא , ו . ( ג . פרשת המרגלים . גם בפרשה זו ניתן להבחין בין שתי מסורות שונות ונבדלות זו מזו . לפי המסורת "העממית" ( היהודאית , ( המרגל שהיה נאמן עם ה' והתנגד ליתר המרגלים שהמסו את לב העם , היה כלב ב : ן יפנה ממטה יהודה ( יג , ל ; יד , כד . ( המסורת ה"כוהנית , " שהתגבשה במקדש שילה שבהר אפרים , צירפה לכלב את יהושע בן נון ממטה אפרים והפכה אף אותו למרגל , שהיה נאמן לה' ( יד , ו-ז , ל , לח . ( בכך נוצר איזון בין מסורת שבט יהודה למסורת שבט אפרים . והוא הדין ביחס להיקף תחום הריגול . לפי המסורת ה '' עממית" ( היהודאית , ( הגיע כלב במסע הריגול עד נחל אשכל שבהר חברון ( יג , כב-כג , ( ולפיכך זכה באיזור זה בשעת חלוקת הארץ ( ראה יהושע יד . ( לעומת זאת מספרת המסורת ה"כוהנית" על ריגול בכל תחומי ארץ כנען "ממךבר צן עד ךחב לבא ממת" ( יג , כא , השווה לד , ג , ח . ( בדרך זו נוצר איזון ביחס להיקף הארץ שתרו אותה המרגלים ; המרגלים תרו בארץ כנען בגבולותיה האידיאליים ( ראה פרק לד , ( ולא רק באיזור חברון . על ידי צירוף יהושע לכלב ועל ידי

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help