sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

תוכנו של ספר במדבר ספר במדבר נחלק לשלוש חטיבות ראשיות , שכל אחת מהן קשורה לאחת התחנות המרכזיות בנדודי בני ישראל במדבר . החטיבה הראשונה , א , א - י , י , קשורה למדבר סיני , מקום התארגנותו של מחנה ישראל . החטיבה השנייה , י , יא - כ , ינ , נסבה בעיקרה ( מפרק יג ואילך ) על קדש ברנע וכן על מספר תחנות בין סיני לקדש . בחטיבה השלישית , כ , יד - לו , יג , מתואר מסע בני ישראל מקדש לעבר ערבות מואב שבגבול ארץ כנען . ספר במדבר משתלב היטב בין ספרי החומש , שכן החטיבה הראשונה סמוכה מבחינת רקעה למסורות סיני שבשמות ובויקרא , ואילו החטיבה השלישית מקדימה את ספר דברים , שרקעו העיקרי ערבות מואב . והרי פירוט התוכן לפי החטיבות : חטיבה א - מחנה ישראל במדבר סיני ( א , א - י , י . ( פרקים א-ב : מפקד יוצאי צבא בישראל ( מלבד שבט לוי ) וסידור השבטים במחנה . ג : הלויים , מניינם ותפקידיהם במשמרת המשכן . ד : עבודת הלויים הקשורה לפירוק המחנה ולהקמתו . ה , א-ד : שילוח טמאים מן המחנה . ה , ה-י : דין אשם גזלות וקודשי הכוהן . ה , יא-לא : דין האשה הסוטה . ו , א-כא : דין הנזיר . ו , כב-כז : ברכת הכוהנים . ז : קורבנות נשיאי העדה . ח , א-ד : מעשה המנורה . ח , ה-כו : הקדשת הלויים , טיהורם וקביעת גיל השירות . ט , א-יד : דין פסח שני . ט , טו-כג : תפקידו של המשכן במסעות בני ישראל במדבר . י , א-י : דין התקיעה בחצוצרות . חטיבה ב - השהייה בפארן ובקדש ( י , יא - כ , יג . ( י , יא-כח : המסע ממדבר סיני . י , כט-לו : המשא והמתן עם חובב חותן משה בקשר להצטרפותו לבני ישראל במסעם לארץ כנען . יא-יב : תלונות בני ישראל ותלונת מרים ואהרן . יג-יד : סיפור המרגלים . טו , א-לא : דיני קורבנות , מנחות ונסכים והפרשת חלה . טו , לב-לו . דין מקושש עצים ביום השבת . טו , לז-מא : דין ציצית . טז-יז : מרד קרח , דתן ואבירם והמופתים לבחירת אהרן ובניו . יח : דין מתנות קודש לכוהנים וללויים . יט : דין פרה אדומה ודיני טומאת מת . כ , א-ינ : מי מריבה וחטא משה ואהרן . חטיבה ג - מלןדש לכנען ( כ , יד - לו , יג . ( כ , יד - כב , א : המסע מקדש לערבות מואב . כב , ב - כד , כה.- פרשת בלעם . כה : חטא בעל פעור וקנאתו של פינחס בן אלעזר . כו : המפקד השני בקשר לחלוקת הארץ . כז , א-יא : פרשת בנות צלפחד ודין הירושה . כז , יב-כג : הסמכת יהושע ומינויו כיורש משה . כח-כט : סדר קורבנות הציבור במשך השנה . ל : דיני נדרי נשים . לא : מלחמת מדןן . לב : התנחלות בני גד ובני ראובן בעבר הירדן . לג , א-מט : רשימת מסעי בני ישראל במדבר . לג , נ—ני : דין הורשת יושבי כנען . לד , א-טו : גבולות ארץ כנען . לד , טז-כט : רשימת המסגרת הכרונולוגית המסגרת הכרונולוגית של ארבעים שנות הנדודים במדבר מלאה בעיות וקושיות . האירועים שעליהם מסופר למן תחילת הספר ועד פרק י , יא התרחשו לפי המסופר בפרק זמן של תשעה עשר יום - מן האחד ועד התשעה עשר בחודש השני של השנה השנייה ; האירועים שמתארים הפרקים האחרונים , כא , י - לו , יג , אירעו במשך חמישה חודשים בשנה הארבעים ( ראה כ , כח - לג , לח ; דברים א , ג . ( החומר הנמצא בתווך , י , יב - כא , י , אינו מתוארך , אך מן הראוי לייחסו לשלושים ושמונה השנים שבאמצע . בתוך אותו גוש אמצעי אפשר להבחין בחלק ראשון , י , יב - יד , מה , המתייחס לראשיתה של התקופה האמצעית ( וזאת בהסתמך על יד , לד , ( ובחלק אחרון , כ , א - כא , י , המתייחס לאחריתה ( ראה כ , א . ( אם כך , נשארו אירועי מרידת קרח ועדתו ( פרקים טז ; יז ) וכמה חוקים ( פרקים טו ; יח-יט , ( וזה כל החומר המתאר תקופה של שלושים ושמונה מתוך ארבעים שנות נדודים במדבר . עד כה לא נמצא פתרון הולם לקושיה זו ; כל שיכולים אנו לומר הוא , שסיפורי המדבר שרדו ברובם ללא ציון זמן , וכי הם נתקבצו בשתי קבוצות נפרדות - ראשית הנדודים וסופם . ? בעיה כרונולוגית אחרת קשורה בחטיבה הראשונה של החומר , א , א - י , יא , שהתאריכים שבשני קצותיה ( ראה א , א ; י , יא ) מציבים אותה בין היום הראשון לבין היום העשרים בחודש השני של השנה השנייה . בתוך חטיבה זו מתייחסים פרקים ז-ט בבירור לאירועים שזמנם שלושה עשר חודשים קודם לכן , בחודש הראשון לשנה הראשונה ( ראה ז , א ; ט , טו . ( לבעיה זו יש פתרון אפשרי . המלה " ביום" ( ז , א ; ט , טו ) מובנה "כאשר , " והפעלים שבפרק ט פסוקים א , ה מופיעים במשמעות של עבר נשלם ( ראה ט , יא . ( לפיכך מתוארכת החטיבה הראשונה כולה לחודש השני של השנה השנייה , להוציא כמה אירועים , שקרו בתחילת השנה הראשונה . [ י"מ ] מבוא לספר במדבר הספר הרביעי בחמשת חומשי תורה נקרא '' במדבר , '' בתרגום השבעים Arithmoi - ובוולגטה ! gpn" ) Numeri - . ( "tp שם זה מקורו , קרוב לוודאי , בשמו העברי הקדום של ספר זה , חומש הפקודים ( יומא ז , א ; מנחות ד , ג , ( שניתן לו בשל המפקדים המתוארים בו . שם אחר שנתכנה בו הספר הוא וידבר , כשמה של המלה הראשונה שבו ( ראה רש"י על שמות לח , כו , ( כדרך שנהגו חכמים בשאר ספרי התורה . אך השם במדבר ( המלה החמישית בפסוק הפותח ) נראה הולם לו ביותר , הואיל והוא מסב את תשומת הלב לכל המאורעות המתוארים בספר זה על פי מקום התרחשותם - במדבר ? . להוציא שורות ספורות של שירה קדומה ( כא , יד , ל ; כד , כב-כד , ( נשמר היטב כל נוסח הטקסט בספר זה . ההבדלים בין כתבי היד השונים שלו הם מעטים וחסרי חשיבות . סטיות נרחבות יותר נמצאות בין נוסח המסורה בספר במדבר לבין תרגום השבעים ולבין הנוסח השומרוני של התורה , אך אין הן מעידות על קיום גרסה שונה של הטקסט העברי , אלא על השמטות מנוסח המסורה או הוספות עליו . דוגמה מעניינת במיוחד לשינוי מן הסוג האחרון היא ההבדלים שבין נוסח המסורה והנוסח השומרוני , שהוסיף באורח חופשי חומר מקביל מתוך ספר דברים כדי להביא לידי תיאום בין שני המקורות . הוספות כאלו מצויות בנוסח השומ רוני לבמדבר יב , טו ; יד , מא , מה ; כ , יג ; כא , ינ , כב . [ י"מ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help