sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ייחודו של תיאור הבריאה פרשה זו והפרשה הבאה אחריה ( ב , ד ואילך ) נבדלות זו מזו מבחינה עניינית וספרותית כאחת . בניגוד לפרק ב , ד ואילך , שם נמסרים פרטי הבריאה אגב סיפור קורות האדם בגן עדן , כאן אנו מוצאים תיאור סכמתי של מעשה הבריאה , שאינו מצטייר כסיפור הק שור לקורות אדם הראשון . ; בבראשית א , א - ב , ג נעשית פעולת האל בעיקר באמצעות מאמר ופקודה , והביצוע הוא תוצאה ישירה של מצוות האל ודברו ( השווה תהלים לג , ו , ( ואילו בפרשה הבאה ( ב , ד ואילך ) כרוכה הבריאה במעשה יצירה של האל ולא במאמרו : האל נוטע גן ( ב , ח , ( יוצר את האדם מעפר האדמה ( ב , ד , ( יוצר את החיות ועוף השמים ( ב , יט , ( לוקח צלע מן האדם ובונה אותה לאשה ( ב , כא-כב , ( עושה כותנות עור ( ג , כא ) ועוד . אף על פי שגם בפרק א מוצאים אנו לאחר המאמר המלווה ב"ויהי כך את העשייה : "ויעש ... את הרקיע '' ( פסוק ז ;( "ויעש ... את ... המארח ( פסוק טז ;( "ויעש ... את חית הארץ" ( פסוק כה ;( "נעשה אדם" ( פסוק כו , ( י הרי אין בכך כדי לסתור את רעיון הבריאה במאמר . ה '' מאמר" הוא הפקודה , ואילו ה"ע שייה" היא הוצאת הפקודה מן הכוח אל הפועל . האל מופיע בפרשת הבריאה כמלך הנותן פקודה , ופקודתו מתמלאת מיד . ? ההבדלים בין בראשית א , א - ב , ג לפרק שלאחר מכן ניכרים גם בפרטי המעשה . סדר הבריאה לפי בראשית א הוא הצמחים , החיות ולבסוף האדם : זכר ונקבה כאחד ( א , כז . ( לעומת זאת , בבראשית ב , ד סדר הבריאה אחר : האדם , העצים ( פסוק ט , ( החיות ( פסוק יט ) ולבסוף - האשה הנבראת מצלעו של האדם ( פסוק כב . ( לפי בראשית א הכל היה " טוב" מלכתחילה , ואילו בפרק ב מגלה אלוהים כי "לא טוב היות האךם לבדו" ( ב , יח , ( ולפיכך הוא יוצר בעלי חיים אחרים , ולבסוף גם את האשה ? . על סמך הבדלים אלה , וכן על סמך סגנונה ומגמתה של פרשה זו , הגיעו החוקרים למסקנה , שבראשית א , א - ב , ג היא פרשה העומדת בפני עצמה . דבר זה נלמד לא רק מביטויים המיוחדים לסגנון שבו משתמשת חטיבה זו ( כגון "פרו ורבו '' ;'' זכר ונקבה ; " '' צלם אלהים ; " "למינהו" ועוד , ( כי אם גם ממגמת הפרק והשקפתו . סימן היכר אחר של פרשה זו הוא השיטתיות שבהרצאה הדברים והחלוקה הלמדנית של סדרי הבריאה ? . מטרתו העיקרית של הפרק היא לתת ביסוס רעיוני לשבת הישראלית , ככתוב בבראשית ב , ג : "ויברך אלהים את יום השביעי ייקזיש אתו , " המרמז על מצוות השבת . ואמנם בעשרת הדיברות שבספר שמות מנומ קת שמירת השבת בברכת היום על ידי אלו הים ובקידושו : "על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו" ( שמות כ , יא . ( [ מ"ו ] סיפורי בריאה קדומים מלבד סיפורי הבריאה שבספר בראשית מצויים במקרא רמזים בודדים לבריאת העולם , הפזורים בקטעי נבואה , שירה וחוכמה , ובהם מובאים פרטים אחרים . לפי כתובים אלה נלחם הבורא בכמה כוחות מפלצתיים מורדים כגון : rn נהר , לויתן , תהום , נחש ברח ותנין ( ראה ישעיה נא , ט י ; איוב ז " יב ; כ ו , יב יג ; תהלים עד , יג יד . ( כתובים אחרים מוסיפים פרטים שונים על אופן בריאת שמים וארץ , על שעת הבריאה , על היסודות שעליהם הארץ עומדת , וכדומה ( ראה איוב לח , ד ז ; ישעיה מ , כא כב . ( אפשר שכתובים אלה הם שרידים של מסורות בריאה , שנשתמרו בעל פה ואבדו או נגנזו במשך הדורות . כמה מוטיבים מן המסו רות הללו נתגלגלו לספרים החיצוניים ולמדרשי חז"ל . ? גם בין עמי המזרח הקדום רווחו מסורות שונות על בריאת העולם , והן נמסרו בעיקר במיתוסים העוסקים בתולדות האלים וביצירת האדם . ? המיתוסים השומריים הם הקדומים שבמיתוסים של המזרח הקדום העוסקים בשאלות של בריאת העולם . אמנם עדיין לא נתגלה מיתוס שומרי המתאר את בריאת העולם תיאור שיטתי , אך אפשר למצוא בספרות השומרית מוטיבים ואפיזודות בודדים , הקשורים בנושא זה . מיתוסים ואפו סים שומריים רבים פותחים במבוא קוסמו גוני , הקובע את זמנה של העלילה לימי בראשית , כאשר נברא העולם . כך , למשל , פותח המיתוס "גלגמש , אנכדו- והשאול" במלים הבאות : " בימים ההם , בימים הרחוקים ההם , בלילות ההם , בלילות הרחוקים ההם , בשנים ההן , בשנים הרחוקות ההן ... כאשר הופרדו השמים מן הארץ , כאשר הובדלה הארץ מן השמים , כאשר יצא שם בני האדם לתהילה , כאשר לקח ( האל ) אנו לעצמו את השמים , כאשר לקח ( האל ) אנליל לעצמו את הארץ , וכאשר העניק ל ( אלה ) אךשכגל את השאול במתנה " ... אנליל , ( Enlil ) האל הלאומי העליון של שומר , " אבי האלים" ו"מלך כל הארץ , '' אל הרוח והסערה , הוא שהבדיל את השמים מן הארץ . לפי מיתוס אחר מייחסים לו גם את בריאת הצומח וקביעת מחזור עונות השנה . אל שומרי אחר , שייחסו לו תכונות של בורא , הוא אנכי , ( Enki ) אל מי התהום , החוכמה והמאגיה . אחד המיתוסים המייחס לאל זה את " יישובו של עולם" וקביעת סדרי התרבות והציוויליזאציה , מספר כיצד יצר אנכי בימי בראשית את הנהרות והביצות ומילא אותם בדגים ובעופות ; כיצד כיסה את פני האדמה בצמחייה , ברא את חיות השדה . וגרם את התרבותן . יש לציין , כי האלה נמו , ( Nammu ) אמו של אנכי , כונתה בפי ' השומרים "האם היולדת שמים וארץ , " "היולדת את כל האלים * . " גם במיתוסים האכדיים מצויות גירס אות אחדות על בריאת העולם . סיפור הבריאה השלם והשיטתי ביותר נשתמר במיתוס הבבלי "אנומה אליש , " המייחס את מבוא לפרשת הבריאה ( בראשית א , א - ב , ג ) המבנה הספרותי הפרשה המתארת את בריאת העולם ומלואו במשך שבעה ימים מורכבת מפתיחה ומשבע יחידות ספרותיות ( פיסקאות , ( שסממנים צורניים חיצוניים מפרידים ביניהן . הפתיחה הקצרה ( פסוקים א-ב ) מתארת את מצב היקום שלפני הבריאה , ואחריה באות שש פיסקאות הנתונות במסגרת נוסחה קבועה " ויאמר אלהים - '' "ויהי ערב ויהי בקר יום פלוני . " בפיסקה השביעית , אשר בה מגיע הסיפור לשיאו , משתנה המבנה הסכמתי הסטךאוטיפי , ורק זכרן של הנוסחאות מהדהד בהזכרת ''אלהים" ו '' היום השביעי . " הפתיחה , ושבע הפיסקאות הבאות אחריה , מרותקות לחטיבה ספרותית אחת באמצעות מסגרת , שהיא צירוף זהה בפתיחת הפרשה ובחתימתה : "בראשית ברא אלהים" - "אשר ברא אלהים לעשות . " מסגרת זו היא לא רק סממן צורני , המורה על גבולותיה של היחידה הספרותית , אלא גם סממן תימטי תוכני , הרומז לנושא המרכזי של הפרשה - מוטיב הבריאה . * לסיפור הבריאה צורה מעין אפית , שיש בה חזרות מרובות על נוסחאות , צירופי מלים , מלים בודדות ושורשי מלים . בחינה ספרותית של פרשת הבריאה מראה על תוכנית מחושבת ומדוקדקת בחזרות הללו , הן מבחינת מספרן , הן מבחינת מקומן , במיוחד בחזרות המתארות צו וביצועו . אך תיאורים אלה אינם חוזרים ונשנים מלה במלה , אלא ( בהתאם לדרכי הסגנון המקראי ) בגיוונים ובשינויים מתמידים . שינויים אלה באים לבטל את המונוטוניות שיוצרת החזרה המילולית . למשל , אף שהצו הלאקוני הראשון "יהי אור" חוזר כלשונו בתיאור הביצוע " ) ויהי אור , (" הרי בהמשך אנו עדים לגיוונים שונים ולהבדלים מרחיקי לכת בין הצו וביצועו . הנוסחה ' ' ויהי כן" חוזרת בפרשה שש פעמים . רק בפעם הראשונה היא נשארת כמות שהיא , ללא פירוט ( פסוק ט , ( ואילו בכל המקומות האחרים בא אחריה תיאור הביצוע , שלעיתים הוא מפורט יותר מן הצו עצמו . הרחבות האפית ניכרת גם בשימוש בצירופי מלים נרדפות או קרובות זו לזו במשמעותן , במקום במלה אחת : תהו ובהו ( ב ;( דשא עשב ( פסוקים יא , יב ;( ועוד . [ י '' א ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help