sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > בראשית > הקדמה

Page:10

הקדמה כתיבתם של ספרי התנ"ך נפרשת על פני תקופה של כאלף שנים , מן הרבע האחרון . של האלף השני לפה'יס בסיפורי התורה ובמקצת ספרי נביאים ראשונים עד לעיצומה של התקופה ההלניסטית המבצבצת ברקעו של ספר דניאל . למרות אורכה הרב של תקופה זו מאפיין את ספרי המקרא גם קו של אחדות , הטובע את כולם במטבע אחד . התגליות הארכיאולוגיות שבו והעלו לאור העולם כמה וכמה יצירות מספרויותיהן של מסופוטאמיה ומצרים , מהן יצירות שיש להן דמיון מפתיע וקשר של רקע לספרות המקראית , אבל אין בין היצירות הללו אף לא אחת שנודעה לה אותה חשיבות היסטורית ואותה השפעה על מכלול התרבות האנושית שנודעו לספרי המקרא . עם התפשטות התרבות ההלניסטית על פני ארצות המזרח הקרוב נשתנו אורחות החיים החומריים והרוחניים של הארצות הללו , ונסתיים העידן ההיסטורי שדמותו ניבטת אלינו מתוך המקרא . הספרות המקראית , שהיא בעצם שיירי היצירה הקדומה של עם ישראל בפרק הזמן שלפני הופעת ההלניזם , נאספה ונצררה בתוך ספר אחד , הוא התנ " ך . מכאן ואילך מתחיל הספר להקרין את השפעתו על זמנים חדשים ובמקומות אחרים . חתימת האסופה המקראית היא איפוא נקודת המעבר מאלף שנים של ספרות ישראלית קדומה לאלפיים שנות מסירה של הספר המיוחד . במשך אלפיים שנים אלו שלאחר חתימת התנ"ך הפך הספר ליצירה הנפוצה והאוניברסאלית ביותר שידעה האנושות עד היום . בהרבה מלשונות העולם נחשב תרגום התנ " ך לאחת מאבני הפינה של הספרות הלאומית , ובהרבה לשונות הוא מסמן את תחילת הפעילות הספרותית באותה לשון . כיום זהו הספר המתורגם ביותר בעולם , ובהרבה לשונות קיימים כבר כמה וכמה תרגומים של התנ"ך לאותה לשון . לעמים רבים בכל היבשות משמש התנ"ך בסיס מוצק לאמונתם הדתית ( בדתות הנוצריות נספחו עליו ספרי הברית החדשה , ( וחותמו המובהק של ספר זה הוטבע בחיי התרבות של אומות שלמות . פרשנות התנ " ך התחילה עוד קודם שנסתיימה חתימת הספר ( בכמה רבדים מאוחרים יחסית של האסופה המקראית כבר מסתמנת פרשנות לרבדים הקדומים של האסופה , ( ובמשך אלפיים השנים שלאחר החתימה נוצרה - בעברית ובשאר הלשונות החשובות של התרבות - ספרות פרשנית עצומת ממדים , שעסקה בכתבי הקודש בכל השיטות שהיו-מקובלות במשך הזמנים וכמעט מתוך כל זווית ראייה אפשרית . במאות השנים האחרונות התחילה כובשת לה מקום מיוחד השיטה הפילולוגית ההיסטורית , שאינה מסתפקת בהסברת הכתוב המקראי לפי פשוטו , אלא תוהה גם על שאלות היסוד של חיבורו ושואפת להאיר אותו על רקע זמנו ומקומו . שיטה זו מצאה לה המשך וחיזוק טבעי במחקר הארכיאולוגי , שמתחילת המאה התשע עשרה החל לחשוף את שרידי התרבויות הלאומיות הנשכחות של המזרח הקדמון . הממצאים הדוממים , העדויות הציוריות ( התמשיחים והתבליטים ) והתעודות הכתובות שהעלה המחקר הארכיאולוגי , עם הפענוח השיטתי של הכתבים והלשונות הקדומות כפי שהושג על ידי הבלשנות המודרנית , הגיהו אור על עולם התנ"ך וקירבו אותנו לתפיסה מוחשית יותר של הכתוב

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help