sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

נאחז בסבך רשמים . » / IV אתז בסבך - הביאנלה הארצית הרביעית לרישום בית האמנ . ים ירושלים , בית טיכו , סדנ . ת ההדפס ירושלים , אגריפס 12 , ברבור אוצרת ראשית ; תמר מנ . וו—פרידמן 4 . 12 . 2010 29 . 1 . 21 ) 11 תמר מנור פרידמן מצע התערוכה "רשמים / IV נאחז בסבך " התגבש מתוך שירו עם התערוכות שקדמו לה . בשלוש הביאנלות שהתקיימו מאז ראשית העשור נפרשה "תמונת המצב " של אמנות הרישום בישראל לרוחבה המרבי : הקשת הרבגונית של נושאים , סגנונות וטכניקות , וכן היקף האמנים והיצירות , הצביעו על עושר מופעיו של הרישום ועל תקפותו כמדיה תוססת ומרכזית , שגבולותיה פולשים כיום לשדות חרשים , בהם המיצב , הצילום והמדיה הדיגיטלית . כך , דווקא נוכח הפלורליזם הרוחש של אמנות הרישום בשנות האלפיים , עלה כעת הצורך לצמצם את המבט ולמקדו באחד מיסודותיה המסורתיים והמובהקים ביותר : הקו , כמרכיב אוטונומי ביצירה , ועוד יותר מכך בשלל גילוייו כסבך של קורים וקשרים . הסבך היישומי מציע עמדה או השקפה המתבוננת אל העולם כאל מרחב מתפשט של רשתות , סורגים וריזומים . כמהות החומקת מהגדרה , נקל יותר להגדיר ! על דרך השלילה - הסבך חותר תחת האובייקט ונמנע מדימוי מפורש,- הוא נסוג מן המוקד כלפי הרקע , מן הסטטי אל המתהווה ומן הצלול אל העמום והמודחק . שפת הסבך מיישמת תחביר מודרניסטי מופשט המשמש באמנות זה כמאה שנה , והיא קשורה במושגים רקונסטרוקציה , שרבוט אוטומטי וציור פעולה . גם כיום נוקטים האמנים שפה זו לביטויים שונים , מחקירת ערכים ותהליכים מופשטים ועד לייצוג דמות , נוף וצומח , מחשיפת העולם הנפשי ועד לשדה המטפורי והמושגי . מסלול התצוגה מוליך בין אולמות הבית ההיסטורי , כפרקי סיפור הארוגים זה בזה , ומקיף כמאה יצירות מאת 59 אמנים , בני דורות וסגנונות שונים . כמו בביאנלות הקודמות " , רשמים "IV נפרשת על פני תערוכות אחדות , שנאצרו בידי אוצרים עצמאיים במוסדות האמנות שבמרכז ירושלים : "מעבה עיר " בגלריה אגריפס 12 ( אוצרות : ימימה ארגז ויוכי נגב " , ( אבודים " בגלריה ברבור ( אוצרים : אבי סבח וינאי סגל " , ( הצפה " בסדנת ההדפס ירושלים ( אוצרת : אירנה גורדון , ( " צילומים : גלעד אופיר , שרון יערי " בבית טיכו ( אוצרת : תמנע זליגמן . ( אשכול התערוכות מעלה פרשנויות ותוכנות נוספות על רוח הסבך באמנות ופותח אותן למשוב הדרי ; הוא מזמן למבקר חוויה אמנותית של שיטוט ועיון בשבילי העיר רבת הפנים , הסבוכה והמסוכסכת . רוח הסבך שפת הסבך ארוגה במעשה היצירה מבראשית , למן ה " תוהו ובוהו " שלפני הבריאה וער לשרבוט הילד הראשון . אפשר שטיבה הקמאי , הכאוטי והקדם תרבות 1 הוא שגרם להרחקתה הנמשכת בתולדות האמנות האירופית עד לפריצתה המחודשת בעידן המודרני . שני חידושים גרפיים עיצבו , לדעת ברנים רוז , את תולדות הרישום המודרני , ושניהם נוגעים ברוח הסבך : הראשון היה הרישום האוטומטי הסוריאליסט , והשני - "האסתטיקה של הקולאז Bernice ) ''' Rose , Drawing Now , Museum of Modern Art , New York , Diyjnn no'w . ( 1976 האוטומטי התפתחה בהשראת משנתו של מייסר התטעה הסוריאליסטית , אנדרה ברסון , אשר הטיף לשחרור המחשבה והיצירה מכבלי ההיגיון באמצעות "אוטומטיזם נפשי " החושף את העולם הנפשי הלא מודע . האמנים הסוריאליסטים , בהם ארפ , ארנסט ומאסון , טיפחו פרקטיקות מגוונות להפקת דימויים משה גרשוני , לאדמת גני , 1981 , ו \ י 0 ר \\ וצבעי לכה על נייר באדיבות גלריה גבעון , תל אביב מתוך "נאחז בסבך , " בית האמנים ירושלים

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help