sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

חשיפת צה"ל בתקשורת במלחמת לבנון השנייה ובמבצע "עופרת יצוקה" יואב דייגי * מטרת המאמר מטרת המאמר לבחון את התמורות שחלו בחשיפת צה"ל לתקשורת בין מלחמת לבנון השנייה למבצע " עופרת יצוקה" על פי : . 1 לקחי מלחמת לבנון השנייה כפי שבאו לידי ביטוי במסקנות ועדת וינוגרד . . 2 בדיקת יישום הלקחים על ידי שר הביטחון , הרמטכ"ל ושאר הגורמים . במאמר תתואר חשיפת צה"ל בתקשורת בעת מלחמת לבנון השנייה לעומת חשיפתו במבצע " עופרת יצוקה . " כמו כן תתואר ותנותח פעילות דובר צה"ל , הצנזורה הצבאית ומחלקת ביטחון המידע , ומתוך כך - מידת החשיפה של צה"ל בתקשורת בשני האירועים . המאמר ידון גם בכמה סוגיות הקשורות ביחסי צבא-תקשורת , כגון חלקה של התקשורת בחוסן הלאומי , והשאלה אם אנו נעים על ציר הזמן בנתיב חד כיווני שבו גוברת החשיפה לתקשורת . פרק מיוחד מוקדש לסוגיה הכואבת של הדלפות ודרכי ההתמודדות עמן . המאמר מבוסס כמובן על חומר גלוי בלבד , והמסקנות על אחריות הכותב בלבד . חשיפת צה"ל בתקשורת במהלך מלחמת לבנון השנייה החשיפה ניתן לקבוע בוודאות כי למרות השוני מבחינת אופי הלחימה והיקפה , בין מלחמת לבנון השנייה ( יולי ( 2006 ובין מבצע " עופרת יצוקה" ברצועת עזה ( דצמבר , ( 2008 חלה תמורה משמעותית לחיוב בנושא חשיפת צה"ל לתקשורת במהלך האירועים . מדיניותו והתנהלותו של צה"ל כלפי התקשורת במלחמת לבנון השנייה גרמו לחשיפה חסרת תקדים של צה"ל שהסבה נזקים מודיעיניים חמורים וסייעה לשירותי המודיעין של האויב והיריב ( אף שהלחימה הייתה בחיזבאללה בלבד . ( הסיקור התקשורתי האינטנסיבי והמזיק של תהליכי קבלת ההחלטות - דיונים במטכ"ל ובמשרד הביטחון , אישורים בקבינט , במליאת הממשלה ובכיוון ההפוך של מתן הנחיות לצה"ל - סיקור זה גרם לחשיפת מהלכים אופרטיביים וטקטיים מתוכננים , כמו התכנית לכבוש רצועה בת שלושה ק"מ מצפון לקו הגבול ואחר כך רצועת ביטחון בעומק שישה ק"מ , ובהמשך להגיע לליטאני בלי לכבוש את צור , וכן הלאה . התקשורת פרסמה כמה אוגדות גויסו וציינה את מספרן , נחשפו מספרי חטיבות וגדודים , לוחות זמנים לגיוס , סוגי האימונים שאומנו הגייסות טרם כניסה לקרב ; דווח על חוסר מוכנות של הכוחות , מחסור בציוד , תקלות בהספקת מזון , צירי תנועה ועוד . מפקדים רואיינו באשר למשימותיהם לפני הכניסה לקרב , נמסרו פרטים על האיגוף האנכי , דווח על המבצעים המיוחדים בבעל בק ועל מבצע השייטת בצור להריגת שלושת המחבלים , וכל זאת בתיעוד מדויק של אופן ההגעה והפינוי מהיעד ושל אמצעי הלחימה שהפעיל הכוח . על כל אלה יש להוסיף את הפרשנויות של קצינים בכירים בדימוס ושל כתבים , שניזונו מהדלפות טריות ואשר ציירו תמונת מודיעין מדויקת של כוחותינו ושל כוחות האויב והערכות המצב בזמן אמת . אלה היו בוודאי מאירות עיניים ואוזניים גם לגורמי המודיעין של האויב והיריב , אשר עקבו אחר הנעשה בישראל בעת המלחמה ולאחריה כדי להפיק לקחים . הנזק שנגרם הדיווחים המדויקים בזמן אמת על אודות נפילות הקטיושות והרקטות ותיאורי הנזק הפיזי והמוראלי שנגרם , היו בעלי ערך רב לאויב - סוריה , איראן , מדינות נוספות וחיזבאללה - והיה להם משקל רב בפגיעה בתדמית המרתיעה של צה"ל ומדינת ישראל . ההרתעה מורכבת משלושה גורמים : . 1 כושרו של הצבא ויכולתו להכריע את האויבים . . 2 כושרו הנתפס של הצבא בעיני האויב . . 3 נחישות ההנהגה להפעיל את הכוח הצבאי ( שהוא פועל יוצא גם של חוסן העורף , המעמד הבין לאומי ועוד . ( שני המרכיבים האחרונים ( הכושר הנתפס והנחישות ) נפגעו . אמנם הפרסומים חשפו והטמיעו בתודעה את היכולת האווירית הגדולה - בתקיפות יום ותקיפות לילה שנעשו בדייקנות ובאינטנסיביות על בסיס מודיעין מדויק - ואת כושר הנחתת הכוחות מהאוויר . אולם נפגעה התדמית של עוצמת השריון בגלל פגיעותו לטילי נ"ט , ונפגעה תדמית הנחישות של כוחות החי"ר להילחם באויב עיקש . כמו כן דווח שוב ושוב על ההססנות של ההנהגה המדינית והצבאית לבצע מהלכים צבאיים משמעותיים . ונוסף על כל אלו הובלטה שוב הרגישות הישראלית לאבדות ולפגיעות בחזית ובעורף . נושא חשוב זה זכה לטיפול יסודי ומעמיק של ועדת וינוגרד , והיא ייחדה לו פרקים נרחבים בדוח המסכם שלה . הוועדה קבעה שהיו כשלים חמורים וניכרים בתחום אבטחת המידע , ומצאה לנכון להמליץ המלצות מפורטות ונוקבות באשר לאופן תיקון הליקויים . במלחמת לבנון השנייה התקשורת פרסמה כמה אוגדות גויסו וציינה את מספרן , נחשפו מספרי חטיבות וגדודים , לוחות זמנים לגיוס , סוגי האימונים שאומנו הגייסות טרם כניסה לקרב ; דווח על חוסר מוכנות של הכוחות , מחסור בציוד , תקלות בהספקת מזון , צירי תנועה ועוד * אל"מ ( מיל , ( ' לשעבר ראש מחלקת ביטחון שדה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help