sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

בע ? בות הבחירות ל ? שיאות באיראן ? המאב ? לחופש באיראן דוד מנשרי * נשיאים מהמפלגה הדמוקרטית בארצות הברית , ששמו את זכויות האדם ואת החירות הפוליטית גבוה בסדר יומם , העניקו רוח גבית לתנועות ליברליות באיראן ועודדו את מאבקן לחופש בציפייה לתמיכה מוראלית מצדם . כך היה בראשית שנות ה 50 כאשר מוצדק הנהיג את ' החזית הלאומית' בעת כהונתו של הנשיא טרומן ; אייתוללה ח'ומיני הגיח כדמות אופוזיציונית ראשית בזירה הלאומית בראשית שנות ה , 60 כשבבית הלבן ישב הנשיא קנדי ; והמהפכה האסלאמית התרחשה בתקופת נשיאותו של קרטר . זמן קצר לאחר שנכנס הנשיא אובמה לבית הלבן , פרצו מהומות באיראן - הנרחבות ביותר מאז . 1979 עלייתו של אובמה לכס הנשיאות שלהבה את דמיונם של רבים בעולם , ובכלל זה באיראן . הסיסמה " כן , אנו יכולים" נשמעה רלוונטית עבורם , ורבים ראו במועמד הרפורמיסטי לנשיאות באיראן , מיר חוסין מוסווי , מעין אובמה מקומי . המחנה הרדיקלי היטיב להבין את הסכנות הגלומות בגישת הממשל החדש בארצות הברית . הם העריכו נכונה את הנזק שעלולות להסב הצגת פנים אמריקניות חייכניות ויד מושטת לשלום להלוך הרוחות בקרב הדור הצעיר בארצם , והזהירו כי הגזר שמציעה ארצות הברית בצורת דיאלוג אינו אלא מורעל . לנוכח המהומות באיראן ניצב אובמה בפני דילמה קשה : ב 1953 ארצות הברית התערבה בתהליך הפנימי באיראן , ורישומי העוינות האיראנית המפעמת מאז ניכרים עד היום . לעומת זאת , ב 1979 בחר קרטר שלא להתערב , ובכך הקל את ניצחון המהפכה . כאשר הדיאלוג הוא נדבך מרכזי במדיניות הנשיא ואי התערבות הוא עיקרון חשוב בתורתו , התבטאויות מיותרות היו עשויות לערער את הבסיס לדיאלוג עם איראן הרשמית בלי להיטיב עם הרפורמיסטים . אובמה בחר תחילה שלא להתייחס לנושא בעצמו , ורק מאוחר יותר התבטא בזכות כיבוד החירויות הפוליטיות וזכויות האדם . אולי לא מעט מדיי , אך מעט מאוחר מבחינת הרפורמיסטים . גם אם על פני השטח הצליחו שליטי איראן להחזיר את השקט לרחובות , הרי מתחת לקרקע עדיין יוקדת האש . את רושם האירועים - הן מבחינת היקף המאבק לחופש והן מבחינת תקיפות הדיכוי - יהיה קשה למחוק מהזיכרון הקולקטיבי . המנהיג העליון , אייתוללה ח'אמנהאי - שמלכתחילה לא היה בעל הסמכות הדתית , המעמד הפוליטי והכריזמה האישית של אייתוללה ח'ומיני - הצליח אמנם לשמר את אחמדינג'אד בכס הנשיאות . אולם שלא כקודמו , שידע להתעלות מעל הכיתתיות ולפעול לגישור הפערים בעת משבר , ח'אמנהאי נעשה מעורב ישיר בפוליטיקה הסיעתית . הקרע באליטה השלטונית עמוק מתמיד , והוא משקף גישות מנוגדות בתכלית כמעט בכל עניין . בסיס הלגיטימציה של המשטר הצטמצם אף הוא באופן ניכר . אם עוצמת המשטר נסמכה עד כה על דבקות דוגמטית , הרי עתה היא נשענת במידה רבה על כוח הדיכוי . שיטת " שלטון חכם ההלכה , " ההישג ההיסטורי העיקרי של המהפכה האסלאמית , קיבלה מכה קשה . חמור לא פחות , שביסוד הזעם הציבורי עומד התסכול מכך שהציפיות מהמהפכה נכזבו ברובן . העם האיראני נלחם יותר מ 100 שנה להשיג שתי מטרות נאצלות : חופש ורווחה . אלו היו גם מטרות המהפכה ב . 1979 הציפיות שנכזבו ממשיכות להיות השמן בגלגלי הנרגנות הציבורית המתגברת . על אף ההכנסות הגבוהות מהנפט , המצב הכלכלי הקשה נמשך והפערים החברתיים מעיקים כבעבר . עם כל ההבטחה ל"דמוקרטיה אסלאמית" - פעמי החופש עדיין בוששים לבוא . נראה כי הכוחות הרדיקליים הצליחו לעת עתה לדכא את המהומות , בנטלם לעצמם לגיטימציה דתית לדכא את הציבור בשם רצון האל , שהם שמו עצמם לפרשניו הבלעדיים . לרשותם ניצבת גם הזרוע הצבאית לדיכוי המהומות . ניכר גם שהם למדו היטב את לקח המהפכה שלהם וכי הם נחושים שלא לאפשר למתנגדיהם לעשות להם את מה שהם עשו למשטר השאה . ואילו תומכי הרפורמה נעדרים אידיאולוגיה אלטרנטיבית מלכדת , ארגון מוסדר ומנהיגות כריזמטית יותר . לח'ומיני , שביקש לשנות את המערכת מן היסוד , היה הרבה יותר קל מאשר למוסווי , שרוצה " רק" לשפרה מבפנים . לסיסמאות של " ) 1979 השאה חייב ללכת , " " האסלאם הוא הפתרון - ( " סיסמאות חד משמעיות וקליטות - עדיין לא קמו מקבילות ב . 2009 אולם לאיראן , שלא כמו למדינות ערב , יש מסורת של מעורבות עממית מרשימה בפוליטיקה . השיעה , המצדיקה מאבק בעושק , ובשלטון הנראה בלתי לגיטימי - אלה עומדים ביסוד כינונה ועוברים כחוט השני בדברי ימיה . איראן השיעית היא המדינה היחידה במזרח התיכון שבה התחוללו שתי מהפכות עממיות במאה אחת : החוקתית ( 1906 ) והאסלאמית - ( 1979 ) רקורד שלא הרבה חברות רשמו לזכותן . אף כי לא ברור אם אנו בפתחו של גל מחאה נוסף , תנועת הרפורמה נראית איתנה מתמיד והיא זוכה לתמיכה ציבורית רחבה , אף מצד כמה מגדולי פוסקי ההלכה . האם אנו בפתחו של גל מהפכני חדש ? חוקרי העבר אינם יכולים לצפות שינוי בדרך שבה הציבור בוחר ללכת , כך לפתע פתאום . אם וכאשר יטיל הציבור את כובד משקלו , עמדתו לא תהיה תלויה במידת החזרה לאסלאם , אלא במידה שבה יענה המשטר על הציפיות שהזינו את המהפכה מראשיתה - הבטחה לחיים טובים יותר וחופש רב יותר לעם האיראני . * פרופ' דוד מנשרי הוא ראש המרכז ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב ; menashri @ post . tau . ac . il איור : איציק ברזלי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help