sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

קרטר למדיניותו , היו המסמרים בארון שלטונו שהיה רעוע בלאו הכי ( החלפת ראשי ממשלה חדשות לבקרים , ונכונותו לבגוד באנשי שלומו למען האינטרסים האישיים שלו כדברי גייזי , ( וזאת בשעה שאנשי הממסד הביטחוני האיראני בטוחים כי יעלה בידם להחזיר את המצב על כנו גם במחיר דמים כבד . הפתעה - הייתה או לא הייתה ? ובסיכומו של עניין , למה הופתענו ( אם בכלל ) במקרה האיראני , ואילו תובנות ולקחים אקטואליים ניתן ללמוד מהאירוע על איראן של ימינו ועל מדינות האזור בכלל ? נראה כי גם הגורמים בשטח , וכפועל יוצא מעדותו של עמוס גלבוע גם קהילת המודיעין בארץ , היטיבו לכאורה לזהות את תהליך התפוררותו של משטר השאה אך הופתעו מהמהירות שבה התחולל . רוב המשתתפים גורסים כי אין מדובר בהפתעה אסטרטגית יסודית אלא בהפתעה טקטית בלבד , שנזקיה מוגבלים יותר לכאורה . מנגד , ברזלי טוען כי מדובר בהפתעה רבתי , שכן איש לא צפה את הסתלקות השאה ואת הגעתו של ח'ומייני בתוך פרק זמן כה קצר ( או לפחות קצר בהרבה מהתחזיות הפסימיות ביותר . ( כך או כך , בוויכוח הבלתי פתור ביקשנו מהמשתתפים להביע את דעתם בעניין הסיבות לקושי בזיהוי תהליכים וכן להצביע על מועד הבשלתם ככל שהדברים נוגעים לזירה הפנימית . ברזלי טוען כי גם היום איננו מכירים לעומק את " התרבות הפוליטית באיראן" כהגדרתו . מניסיונו העמוק בשטח , שליטתו בשפה הפרסית וחייו בקרב האוכלוסייה תוך מגע מתמיד עם עמיתים מקומיים , הוא מייחס חשיבות רבה להבנת התרבות ודפוסי ההתנהגות הייחודיים לאיראנים . אלה מתבטאים , לדבריו , בעיקר בכפל לשון ( השפה ככלי משחק , מסחר ודיפלומטיה , ( בהתנהלות מתנשאת ( ביטחון עצמי מזויף ) וביכולת שלא לומר את מה שהם חושבים ( כפי שהגדיר זאת לדבריו שגריר בריטי באיראן בשנות ה ( 60 ולא לעשות את מה שהם אומרים , ובסופו של דבר ליישם מה שהם רוצים ולבלבל את מי שמבקש לעקוב אחר מהלכיהם . פרופסור מאיר ליטבק מציין את משקלו הגבוה של הגורם האנושי בניבוי תהליכים חברתיים ופוליטיים ארוכי טווח , החל במרכיב ' הפסיכולוגיה של ההמון' - כך למשל היגררות האזרח אחר מעשי שכניו \ חבריו ונכונותו לצאת לרחוב ולהתקומם נגד המשטר - וכלה בשאלה כיצד יגיב השוטר ברחוב האמון על מניעת הפרות סדר . חשובה לא פחות היא צניעותו של איש המודיעין , שחייב להיות ער לכך שהיריב , כל שכן זה האיראני , אינו חושב כמוהו , לא מבחינת התוכן ( למשל , האם אנחנו מתכוונים לאותו מושג כאשר אנו מדברים על רצון הציבור בחירות ) וודאי שלא בתפיסת העולם , הנעוצה בתרבות פוליטית ייחודית המשתנה על פי הנסיבות . לדעת ליטבק , אחד מכשלי המודיעין הוא היעדר היכולת להבין את התרבות הפוליטית של מושא היעד המחקרי שלו - הכרת ההיסטוריה , החברה , התרבות והשפה - לאורך זמן ( זיכרון ארגוני , ( ולא במסגרת תפקידים קצרי זמן , דבר שבולט במיוחד במודיעין הצבאי . עמוס גלבוע סבור כי המהפכה האסלאמית לא הייתה בבחינת הפתעה אסטרטגית יסודית אלא טקטית בלבד . השאלה לא הייתה האם , שהרי תהליך התפוררות משטר השאה כבר נצפה , אלא מתי . גם אם כך , אין פירוש הדבר שהפתעה טקטית אינה בעלת משמעות . על מנת לשפר את יכולת ההתמודדות המודיעינית עם אירועים דומים ואחרים , יש להעמיק את המודעות , להבין את התרבות ולהכיר את השפה , את הדקויות שבה ובמיוחד לקרוא עיתונים . בכל מקרה , גם לדעת גלבוע , אין בכך כדי להקנות למעריך את האינדיקציה המדויקת למועד הבשלתו והתפרצותו של התהליך שחזה . גייזי צפריר סבור שההפתעה ב ' 79 הייתה גם אסטרטגית וגם טקטית . לטענתו , לא מספיק להצביע על תהליכים ולמצוא קווי דמיון בין מה שקרה בעבר למה שעשוי לקרות שוב , אלא יש להיות עם היד על הדופק ולזהות את חילופי השחקנים במחזה . לשם כך עלינו להעמיק את הכרותנו עם זירות הפנים במדינות היעד . כהני , האוחז בגישה דומה , סבור שיש להיות ערים להתהוותם של תהליכים ולנתח את מרכיביהם . כך למשל הוא מדגיש כי היום כבעבר , קיימים באיראן מגזרים רחבים המבקשים שינוי . שאיפותיה של האינטליגנציה הצעירה והמתוסכלת , בבחינת פרולטריון חדש , שונות ומרחיקות לכת בהרבה מאלה של דור המהפכנים מלפני שלושה עשורים , וכפועל יוצא אולי גם עוצמת המחאה נגד המשטר . הוא גם מציין את התפיסה שרווחה בזמנו , כי אנשי דת אינם מסוגלים למעשה של ממש , תפיסה שהתנפצה נוכח אירועי המהפכה ואשר את השלכותיה על הפוליטיקה הבנת תהליכים פנימיים באיראן מחייבת להכיר את התרבות הפוליטית הייחודית במדינה : שליטה בשפה , הכרת אורחותיה ומנהגיה ולאורך זמן - זיכרון ארגוני שאינו מתאפשר כיום לנוכח תפקידים קצרי זמן - ובעיקר נדרשת צניעות מאיש המודיעין המחויב להיות ער למגבלותיו ביקור ראש המוסד צביקה זמיר באבדאן . ( 1968 ) סיור בשט אל ערב - ברקע הגדה העיראקית . משמאל , איציק ברזלי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help