sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

למעשה , הפעוטה מאמצת מודל של " שיחה , " של דיבור לשם דיבור , ללא פעילות נלווית , כטקס חברתי בעל אפיונים ייחודיים . לפחות חלק מן התנאים המוקדמים לשיחה ברורים לה : צריך " לדבר , " צריך שיהיו לפחות שני בני שיח , וצריך שהם יהיו מכוונים הדדית זה לזה . כלומר : היא מודעת לאופי ההדדי והמשותף של תקשורת בין-אישית . היא מבינה כי שיחה יכולה לתפקד ליצירת קשר חברתי ולשמירתו , ובמידה מסוימת היא אף מבינה כי לשם כך יש בשיחה כללים קבועים , כגון : חילופי דוברים ושומעים . ומדוע בכל זאת אלה הם רק ניצני שיחה ולא שיחה של ממש ? כפי שנראה , ההבדל נעוץ בסדרה של כישורים המתפתחים במהלך הילדות , וחלק מהם מתפתחים רק בילדות המאוחרת ( פרק . ( 8 אפשר להצביע על שני אשכולות מרכזיים של כישורי שיחה ( לדיון מפורט ראו פרק : ( 8 א . מנגנוני השיחה - כישורים המאפשרים לקחת חלק בתקשורת בין-אישית ב . דיאלוגיות - כישורים המאפשרים בנייה משותפת של משמעות א . מנגנוני השיחה חילופי תורות בשיחה טבעית בין שווים - כלומר : אופני המעבר בין דובר / ת לדובר / ת וחילופי תפקידים של דובר / ת ושל שומע / ת - אינם דומים לחילופי התורות בין משתתפים , שאינם שווים , כגון : בין הורים לילדים או בין מורים לתלמידים . כך , למשל , כאשר בארוחת ערב משפחתית האם שואלת את בנה בן 4 השנים : " איך היה בגן היום , " ? השאלה היא פתיחה לשיחה , אשר האם מקצה בה לילד תור דיבור במפורש , כפי שמורים נוהגים בכיתה . בשיחות טבעיות רגילות הקצאת תור מעין זאת היא רק אחת האפשרויות לחילופי תפקיד בין דוברים לשומעים , ולאו דווקא השכיחה ביותר . חוקרי שיחה גילו כי יש מנגנון שיטתי הפועל בשיחות אלה , אשר מסדיר את חילופי התורות הסדירים ברוב השיחות . בחילופים סדירים כאלה משתתף אחד או משתתפת אחת מדברים בכל פעם , והמעבר בין הדוברים מתבצע , לרוב , ללא חפיפות וללא שתיקות ארוכות . במנגנון השיטתי דוברים מסמנים מראש בדרכים שונות ( כגון : בשינויי הנגנה ) מתי הם יסיימו את תורם . השומעים יודעים לזהות נקודות סיום אפשריות בדיבור של אחרים , ולתזמן נכונה את כניסתם לשיחה . בנוסף , דוברים גם יודעים כיצד למנות במפורש את הדובר / ת הבא / ה , ולאותת לשומעיהם על הצורך שלהם בתור מורחב ( למשל , כדי לספר סיפור ) ועל הצורך שלהם באישור , שדבריהם אכן נשמעו . השומעים מצדם יסמנו בתגובות הד " ) הממ ( " את תפקידם כשומעים פעילים , וישתפו פעולה עם הדוברים בהפקת מבנה השתתפות מאוזן במהלך השיחה כולה ( לדיון מפורט ראו פרק . ( 8 כישורים אלה מתפתחים בשלב הראשון בתקשורת עם מטפלים מבוגרים . כבר בגיל חודשיים , זמן רב לפני שלמדו לדבר , תינוקות מגלים נכונות להשתתף בפרוטו-שיחות מתוזמנות היטב , כאשר רק צד אחד מדבר , והאחר מגיב במבט או בהשמעת קולות . ( Trevarthen , 1979 ) בשלב מאוחר יותר ילדים נוספים נכנסים לתמונה . כך , פעוטות וילדי גן משכללים את כישורי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help