sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

החד-מילי . פעולות דיבור בשלב הטרום-מילי הן , למשל : משיכת תשומת הלב של מבוגרים במיקוד המבט ובהצבעה על אובייקט נחשק ( קדם-בקשות . ( בשלב החד-מילי נמצא פעולות דיבור נוספות , כגון : בקשה לתשומת לב " ) אימא , ( " תגובה לשאלת " איפה" " ) הנה , ( " סירוב " ) לא , ( " הצעה למשחק חדש " ) את זה . ( " יש הטוענים כי הדבר מוכיח שהתשתית התקשורתית קודמת לרכישת השפה , וכי היא מניעה אותה ומפרה אותה . ( לסקירה של גישות שונות להתפתחות לשונית , וביניהן גם גישות נוגדות לטענה זאת , ראו רום ועמיתיה , . ( 2001 ; Ninio & Snow , 1996 ( Hoff , ; 2003 עם הגיל פעוטות וילדים צעירים רוכשים מגוון של צורות לשוניות-פרגמאטיות להבעה של פעולות דיבור שונות , ואף מפתחים מודעות לשונית-חברתית למשמעות של הבחירה בכל צורה . כך , בגיל שנתיים בקשות כבר מנוסחות במבעים שלמים " ) להביא עוד מים , " " עוד פעם לשיר לך )) לי , " (( נגה , 24 חודשים , תיעוד אישי ;( ובגיל 4 שנים ו5- שנים נמצא כבר מגוון עשיר של צורות ישירות ") תעשה לי כזה נחש , " דוגמה , 1 פרק ( 10 ועקיפות ") גדי , אתה תוכל להביא לי מדבקה של פוקימון , " ? דוגמה , 6 פרק . ( 10 ניתוח לשון הבקשות ולשון ההתנצלויות של ילדי הגן , שהשתתפו במחקר ( ראו פרקים 9 ו , ( 10- מלמד כי בגיל זה לא רק שהילדים שולטים במגוון עשיר ביותר של אמצעי הבעה לפעולות דיבור שונות , אלא שהם גם מגלים רגישות חברתית רבה בשימוש בצורות אלה . כפי שתועד במחקרים רבים , וכפי שעולה גם מדוגמאות בפרקי הספר , ילדי גן מודעים לתפקידם החברתי ולגילם של הנמענים במשחק הבדיוני . כך , למשל , הפנייה של " הרופאה" אל " האחות" שונה מפנייתה אל " החולה ; " וכך גם " האב" פונה אל " התינוקת" בצורה שונה מפנייתו אל " אחותה המתבגרת" ( פרק . ( 7 רגישות לשונית-חברתית זאת - שיש המכנים אותה " כשירות סוציולינגוויסטית " , ( 2003 Hoff , ) ואילו אנו מעדיפים לכנותה " כשירות משלבית " - היא ממד מרכזי של הכשירות התקשורתית . לרגישות זאת יש ביטוי בממדים שונים של הכשירות התקשורתית , אשר ייסקרו להלן . הילדים משקיעים מאמץ לשוני-פרגמאטי ניכר בניסוח פעולת הדיבור , כאשר צפוי קושי בהיענות , ומגלים יכולת מתוחכמת בניהול משא ומתן , הכרוך בסירוב חוזר ( פרקים 5 ו . ( 10- יכולות אלה ממשיכות להתפתח עם הגיל . כך , למשל , בגיל 9 שנים ניסוח פעולת דיבור של התנצלות יהיה מתוחכם יותר , וייתכן שתתווסף אליו מודעות-לשונית משחקית ") מצטער על אי שפיותו הזמנית של סער , " דוגמה , 2 פרק . ( 9 עם זאת , חשוב להוסיף : יש הטוענים כי יכולות הפקה ופענוח של ביטויים שונים של שימוש עקיף ולא-מילולי בשפה , כגון : מטפורות , ניבים , אירוניה ודו-משמעות ברמות שונות , מתפתחות מאוחר יחסית - בגילים 11-10 שנים ( לסקירה ראו . ( Tolchinsky , 2004 היכולת לנסח ולהבין פעולות דיבור ברמות מורכבות שונות היא פן אחד של הכשירות התקשורתית . פן זה אמנם קודם התפתחותית להיבטים אחרים של הכשירות התקשורתית , אולם הוא ממשיך למלא בה תפקיד מרכזי בכל גיל . פעולות דיבור מייצגות את הממד התפקודי של השפה - בעיקר ברמת המבע . צירוף המבעים זה לזה , אם תוך חילופי תורות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help