sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

לכשירות התקשורתית יש שלושה מרכיבים מרכזיים ( בהמשך הפרק נדון בכל מרכיב בנפרד : ( . א . כישורי והבנה של הבנה כוונות והפקה תקשורתיות של פעולות במנעד דיבור רחב של בשפה צורות הדבורה ישירות והכתובה ועקיפות , המאפשרים Ninio & Snow , ) ניסוח 1996 ; Tomasello , 2003 וכן פרקים 9 ו ( 10- ב . כישורי שיחה בין-אישית בשפה הדבורה , ובכלל זה כישורים חברתיים ותרבותיים , המאפשרים התאמת השפה לנסיבות 1992 Dorval & Eckerman , 1984 ; Schley & Snow , ) וכן פרק ( 8 ג . כישורי שיח מורחב בשפה הדבורה והכתובה , המאפשרים בנייה של רצפי טקסט לכידים בסוגות שונות ( למשל , סיפורים והסברים ) 1994 Aukrust , 2004 a ; Berman & Slobin , ) וכן פרקים 2 עד ( 5 שלבים ראשונים : התכוונות ופעולות דיבור רוב המבוגרים בתרבויות המערב מאמינים כי תקשורת עם תינוקות מתחילה הרבה לפני תחילת הדיבור , ועל כן מפרשים התנהגויות , כגון : חיוך , מלמול ובכי , כניסיונות לתקשר . ללא ספק , התנהגויות אלה מביעות את מצבם הרגשי של התינוקות , אולם העובדה שהן מתפרשות ככאלה , אינה מעידה בהכרח שתינוקות בני חודש או חודשיים אמנם התכוונו להעביר בהן מסר מסוים . כדי שנוכל לתקשר עם הזולת , עלינו להבין : א . שהזולת יכול לפענח את הכוונות שלנו . ב . שלזולת יכולות להיות כוונות משלו . ג . שניתן "לגייס" את הזולת להשגת מטרות שלנו . היכולת לתקשר מתפתחת בגיל 10 חודשים לערך . כך , תינוקת בת 7 חודשים תעשה מאמץ פיזי רב ( תזחל ותושיט יד , כדי להגיע לחפץ הנחשק , ( מבלי להרים את הראש כלל לעבר מבוגרים הנמצאים בסמוך לחפץ ; ואילו בגיל 10 חודשים אותה התינוקת תמקד מבט משותף עם המבוגרים כלפי החפץ , ותצביע עליו . שתי ההתנהגויות אלה מעידות על יכולת לביסוס תשומת לב משותפת ( שהיא תנאי לתקשורת ) ועל כוונה תקשורתית . אל המחוות ואל המבט ייתכן שיתלווה גם מבע מילולי , כגון : " את זה , " אולם הוא אינו הכרחי . כפי שיעידו הורים רבים ( בעיקר הורים לתינוקות , המאחרים יחסית בהתפתחות הדיבור , ( בשלב מסוים תינוקות מפתחים מגוון רחב של אמצעים לא-מילוליים , כדי להביע את כוונותיהם , והם מעסיקים את הוריהם ב"משחקי ניחוש" לזיהוי כוונות אלה . הכוונות , אם כן , קודמות לדיבור . ( Tomasello , 2003 ) לתינוקות ולפעוטות יש מנעד רחב של כוונות תקשורתיות זמן רב לפני שהם שולטים בכלים הלשוניים המלאים להבעת הכוונות האלה , ועם הגיל מפת הכוונות משתכללת עוד בדרכים שונות . כוונות ותפקודים תקשורתיים מכונים בספרות " פעולות דיבור . " אלה הם מבעים המממשים מטרות תקשורתיות , כגון : בקשה , התנצלות , סירוב או איום . פעולות הדיבור הראשונות מופיעות כבר בשלב הטרום-מילי ( לפני הדיבור ) והן נעשות מגוונות יותר בשלב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help