sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מוסיפה נדבך לשליטה במערכות הלשוניות של אוצר מילים ושל דקדוק . נדבך זה הוא כישורי השיח של שימוש לשוני יעיל והולם מבחינה חברתית ותרבותית במצבי תקשורת שונים - בעל-פה ובכתב . הכשירות התקשורתית של המשתתפים בשיח כוללת , בין היתר , את הידיעה : כיצד להבין רמזים , כיצד להבחין בין הנאמר לבין המשתמע , כיצד לבחור בצורת בקשה , ההולמת את היחסים בין המשתתפים , כיצד ליזום נושאים חדשים בשיחה , כיצד לבנות טקסט רציף בהתאם למוסכמות , וכיצד לבחור במשלב הולם לנסיבות . תופעות אלה נחקרו במסגרת ענף המחקר , שנקרא " פרגמאטיקה , " ולפיכך התפתחות כישורים אלה בילדות מכונה " התפתחות פרגמאטית " . ( Ninio & Snow , 1996 , pragmatic development ) להלן נתמקד בהתפתחותה של הכשירות התקשורתית-פרגמאטית . התפתחות זאת היא תהליך מורכב , המתרחש במשך כל שנות הלימודים בגן ובבית-הספר , אך היא נחקרה הרבה פחות מן ההתפתחות הלשונית . את התפתחותה של הכשירות התקשורתית ניתן לתאר כתהליך הדרגתי של יציאה לעצמאות ושל שחרור מתלות בבני שיח מבוגרים . עם הזמן , ילדים נדרשים ללמוד כיצד לתקשר במצבים בהם האחריות לשיחה עוברת אליהם . הסיוע השיחתי של המבוגרים ( למשל , באמצעות שאלות מכוונות ) מתמעט או נעלם כליל עם הזמן . הילדים לומדים ליזום ולנסח כוונות , להבין כוונות ולהגיב ברצפים בעלי אורך שונה ובעלי מבנים שונים . הם לומדים לעשות זאת לא רק בתקשורת עם מטפלים , המכירים אותם ומסוגלים לפענח את דבריהם , גם אם נוסחו בעמימות רבה , אלא גם בתקשורת עם בני שיח , שלא ברור מראש כי יבינו את הנאמר , אם לא ינוסח באופן בהיר ושלם . להתנסויות של ילדים בתקשורת עם סביבתם נועד תפקיד מרכזי בהפנמה של עקרונות פרגמאטיים ובשכלול הכישורים הלשוניים וכישורי השיח , הנדרשים למימושם . רבים רואים בממד החברתי-תרבותי תנאי הכרחי להתפתחות השפה בכלל ולהתפתחות כישורי שיח בפרט . ( 2003 Snow , 1984 ; Tomasello , 2003 ; Watson-Gegeo & Nielsen , ) מנקודת מבט זאת השיח והתרבות נתפסים כמקשה אחת : ילדים לומדים לשון , שיח ותרבות בו-זמנית במהלך השתתפותם בפרקטיקות התרבותיות של קהילותיהם . התפתחות הכשירות התקשורתית כוללת מרכיב של סגנון שיח תרבותי - בכל קהילה וקהילה ילדים לומדים להתנהג לשונית ולפענח התנהגויות לשוניות בהתאם למוסכמות של תרבותם . ( B lum-Kulka , 1997 ; Rogoff , 2003 ; Schieffelin & Ochs , 1986 ) כך , למשל , באיי סמואה המבוגרים מלמדים את הילדים מגיל צעיר כיצד לפנות למבוגרים באופן שונה מן הפנייה לילדים ;( Ochs , 1988 ) ואילו ביפן האימהות מחנכות את ילדיהן להיות קשובים מאוד למבעי הזולת ולנחש את כוונותיו - גם אם לא נאמרו במפורש . ( Clancy , 1986 ) 5 לסקירה של רכיבי הידע הלשוני : הגה , מילה , צירוף ומשפט , ראו רום , סגל וצור . ( 2003 ) למחקרים התפתחותיים לשוניים , העוסקים בעניינים אלה בעברית כשפת אם , ראו , למשל , ברמן , תשנ"ז ; דרומי , של תשס שפה "ג ; , רביד ראו 2008 , תשנ"ז . Ariel , לדיון . מאיר בהמשך עיניים הפרק ביחסי נדון ביחסים הגומלין בין המורכבים רכיבים אלה בין היבטים בהיבט לשוניים ההתפתחותי ופרגמאטיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help