sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

האלה הם מציעים נקודות מבט ייחודיות משלהם , הבנויות על היגיון ילדי , המשלב בין דמיון למציאות ( למשל , אורן בתור , ( 60 או על היגיון בוגר , מבוסס מציאות של עולם המבוגרים ( למשל , אריאל בתור . ( 57 בשני המקרים הילדים מגלים יכולת לנסח טיעונים וטיעוני-נגד מנומקים באופן , המעיד גם על כשירות שיחתית וגם על הקשבה רבה זה לטענותיו של זה . אמנם רוב השיחה היא שיחת דיון , אולם יש בה גם סיפור קצר על מקרה פרטי ") איך פעם אבא שלי , " ... תור , ( 61 ואחד הילדים מגיב אליו בהערה מכלילה : " נו לכל אחד זה קורה" ( תור . ( 62 השיחה על בילבי מעוררת כמה שאלות יסוד , אשר יעסיקו אותנו בספר כולו : מה ניתן ללמוד מהתבוננות בשפה דבורה בין ילדים-עמיתים על התפתחות כישורי תקשורת של ילדים ? מה הן היכולות התקשורתיות של הילדים ? מהו מגוון טיפוסי השיח שלהם בגילים שונים ? מה הם האפיונים הייחודיים של שיח ילדי גן לעומת ילדים בוגרים יותר ? מה בשיח הילדים משתנה עם הגיל ? מהו תפקידו של עולם הבדיון בשיח הילדים בגילים הצעירים ? מהי הדרך המיטבית להתבונן בשיחות בין הילדים ? בפרק זה נפרוס את התשתית התיאורטית , אשר הדיון בשאלות אלה בפרקים הבאים מבוסס עליה . כמו כן , נציג את דרך האיסוף והניתוח של הנתונים , שהספר כולו מבוסס עליהם . התפתחות לשונית-פרגמאטית : מה הם רכיבי הכשירות התקשורתית ? הערות מקדימות השפה משמשת אותנו , בין היתר , לשיחה חברתית , להעברת מידע , לשכנוע , לסיפור בדיחה , לקנטור הזולת , וגם כדי להפליג לעולם הבדיון במשחק סמלי בילדות ובקריאת רומן בבגרות . כל אלה מתאפשרים בזכות השליטה בידע מורכב מתחומים שונים של הלשון ובדרכי השימוש בה . התחום הראשון , שנחקר בהרחבה מנקודת מבט התפתחותית , כולל היבטים שונים של כישורים ושל ידע לשוניים . התחום השני עניינו כישורים וידע בתחום השיח . תחום זה כולל רכיבים שונים של הכשירות התקשורתית , 4 ) Hymes , 1972 b Communicative Competence , ) המבוססת על היכרות עם מערכות הכללים של השימוש בשפה בהקשריה החברתיים-תרבותיים . ההבחנה בין שני התחומים אינה תיאורטית בלבד , אלא היא עשויה להתבטא בכישורים של הפרט . כך , למשל , ילדים אוטיסטים ולומדי שפה שנייה יכולים לשלוט יחסית היטב במערכת הדקדוקית של השפה , אך להתקשות מאוד במישור התקשורתי . ( Ochs , Kremer-Sadlik , Sirota & Solomon , 2004 Kasper & Rose , 2002 ;) הכשירות התקשורתית של הדוברים 3 בעקבות יזרעאל ( תשס"ב ) אנחנו מבחינים בין שפה דבורה , לציון הלשון הטבעית , לעומת שפה מדוברת , לציון כל תקשורת בעל-פה , טבעית או מדובבת . הספר כולו מבוסס על חומרים מן השפה הדבורה . 4 כפי שיפורט להלן , אנו מרחיבים את המושג כשירות תקשורתית , שטבע היימס , כך שיכלול הן ממדים פרגמאטית שנכללו Snow , ) בו במקור Ninio & ( כגון : הלימות Snow , 2004 חברתית Kulka , ( & והן כישורי Blum- שיח 1990 ; הנידונים Becker , בספרות 2004 b ; על התפתחות . ( 1996 Aukrust ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help