sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

פתח דבר ילדים מנהלים בינם לבין עצמם שיחות רבות . במקרים רבים מבוגרים אינם טורחים להקשיב לשיחות אלה באופן ממוקד , בין אם משום שהן נתפסות כחסרות חשיבות ועניין , ובין אם משום שקשה למאזין מן הצד להבינן . ספר זה מסכם מחקר רב שנים , שהתבסס על נקודת המוצא ההפוכה : שיחות בין ילדים ראויות להאזנה קשובה . בהתאם , תיעדנו תקשורת טבעית בין ילדים בגילים שונים , ניתחנו את השימוש שהם עושים בשפה כדי לספר סיפור , להסביר , לשחק , להתווכח , ולהשיג מגוון מטרות תקשורתיות , והופתענו מן המורכבות , מן העושר ומן התחכום של שיח ילדים-עמיתים . בספר זה אנו מראים כי שיח עמיתים הוא זירה ייחודית להבניה משותפת של העולם החברתי-תרבותי הייחודי של ילדים , ובמקביל הוא מספק הזדמנויות נרחבות ללמידה , לפיתוח ולשכלול של כישורי שפה ושיח . בספר הובאו דוגמאות רבות ומפורטות של שיחות בין ילדים , והן מוצגות בגופן שונה מזה של הטקסט הרציף . ההקלטות המקוריות של חלק מדוגמאות אלה יהיו נגישות באתר האינטרנט , המלווה את הספר . www . childrentalk . cet . ac . il על מנת לשמור על פרטיותם של משתתפי המחקר שונו כל שמות הילדים בדוגמאות שבספר , ובדוגמאות באתר האינטרנט הם נמחקו . כדי לאפשר בחינה פרטנית ומעמיקה של שיחות הילדים , הדוגמאות בספר מוצגות כתעתיקים קפדניים . תעתיקים אלה מאפשרים לעקוב לא רק אחרי המלל , אלא גם אחרי אופן הפקתו ברצף . כך , צוינו בתעתיקים גמגומים , הפסקות , דיבור בו-זמני של דוברים ושינויים בעוצמה ובקצב של הדיבור . פירוט סימני התעתיק צמוד לדוגמה הראשונה בכל פרק . המחקר המסוכם בספר התנהל בין השנים 2005-1999 באוניברסיטה העברית בירושלים , ונתמך על-ידי המכון לחקר הטיפוח בחינוך באוניברסיטה העברית ( מענק מחקר לשנת תשנ"ט , ( עלידי הקרן הדו-לאומית למדע ארה"ב-ישראל ( מענק מס' 980031 לשנים , 2005-1999 ומענק מס' 2001070 לשנים 2005-2002 לשושנה בלום-קולקה ולקתרין סנואו , ( ועל-ידי הקרן הישראלית למדע ( מענק מס' 83201 לשנים 2004-2001 לשושנה בלום-קולקה . ( בצוות המחקר השתתפו במהלך השנים , בנוסף למחברים השותפים בספר , חנה צימרמן , גונן דורי-הכהן , עינת יהב וענת גבעול , שלקחו חלק פעיל בעבודה , בדיון ובמחשבה . עוזרי מחקר רבים סייעו באיסוף החומר , בתיעודו ובעיבודו ; ברצוננו להודות במיוחד ללאורה הדס על סיועה בעריכה ובהגהה , ולויקי ברדה על סיועה בהשגת האישורים לפרסום תמונותיהם וקולותיהם של ילדים בספר ובאתר . נעזרנו בעצה ובשיתוף הפעולה של חוקרות עמיתות , שליוו את המחקר מראשיתו : קתרין סנואו , אלדעה ויצמן ונורית פלד-אלחנן . עם עמיתות נוספות , החולקות איתנו את העניין בשיח עמיתים טבעי של ילדים - ויבקה אאוקרסט , קארין ארונסון , אסטה צ'יקאטה , אג'ליקו ניקולופולו ואמי קריאטזיס - ניהלנו במהלך השנים דיון פורה ומעשיר . אנו חבים תודה גם לעמיתים רבים נוספים בארץ ובעולם , שהגיבו והעירו על חלקים מן המחקר , שהוצגו בכנסים ופורסמו במאמרים במהלך השנים . במהלך כתיבת הספר זכינו לקריאה מעמיקה וקפדנית של הפרקים כולם על-ידי מיכל שלייפר ושל מילון המושגים על-ידי זהר לבנת . ברצוננו להודות לכל צוות מטח על ההשקעה ועל תשומת הלב לכל פרט בתהליך ההפקה , ובפרט לחוה בוהק על העריכה הלשונית ולנעמי גורבט ולגלי פרנק על הדרך הנעימה והיעילה שלהן בליווי התהליך . אנו מודים להורים ולחברי הצוות החינוכי בגנים , שקיבלו אותנו בזרועות פתוחות ונתנו את הסכמתם לביצוע המחקר ; תודה מיוחדת מגיעה לגננת הירושלמית ע . שאפשרה לנו לחזור אל הגן לאחר מספר שנים , כדי לצלם חומרים לספר ולכריכתו , ולאורי , שנלווה אל אחת מאיתנו במסעות הצילום וצילם את כל התמונות המופיעות על הכריכה . לבסוף , יותר מכל אנו חבים תודה לילדים שתיעדנו , אשר אפשרו לנו לבלות שעות ארוכות במחיצתם , להקליט ולצלם , וסייעו לנו להבין את עולמם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help