sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

כוח-אדם יהיו ודאי שיטענו כי העלאת הדרישות האקדמיות ורמת הכישורים של המחנכים בעתיד , יביאו בהכרח למחסור חמור בכוח-אדם בתחום ההוראה . אביא בעניין זה כמה הערות : ראשית , כבר היום מגיע שיעור המורים בעלי תואר אקדמי ל15- אחוז מכלל המורים בבתי-הספר היסודיים , לכ 50- אחוז מכלל המורים בחטיבותהביניים ולכ- O ן אחוז מכלל המורים בבתי-הספר התיכוניים . שנית , אני צופה מעבר הדרגתי שיימשך על פני זמן של 20-15 שנים . שלישית , על האוניברסיטאות לשקול להטיל על כל מרצה ועל כל מרצה בכיר , המצטרף לסגל ההוראה שלהן , לחלק את חובותיו בתחום ההוראה בין האוניברסיטאות לבין בתי-הספר במשך שנים אחדות . לסיכום , תמהני אם לא יהא זה מוצדק להציע לכל נושא תואר אקדמי - בוגר , מוסמך או דוקטור - לשמש במשך שנתיים , למשל , כמחנך במשרה חלקית . גם אם שירות זה ייעשה על בסיס התנדבותי , אין ספק שמספר בעלי תארים אקדמיים יראו בכך זכות-יתר - או חובה - שתאפשר להם לפרוע את חובם לחברה שסייעה , באמצעות הסובסידיה הממשלתית , לממן את לימודיהם באוניברסיטה . ( במקסיקו , למשל , מוטל על כל סטודנט או נושא להעלאת קרנו ותדמיתו של מקצוע זה . כדי לפעול למען חיזוק מגמה זו , יש גם להעלות את רמת שכרם של המחנכים . אפשר להשוות , לדוגמה , את שכרם של המחנכים הבכירים במערכת הלמידה לזו של מרצים באוניברסיטה . כיום נתקלות האוניברסיטאות בקשיים רבים בבואן לגייס אנשי הוראה בעלי כישורים מיוחדים בתחומי הטכנולוגיה , המשפטי ם והמינהל . יש לשער שמערכת הלמידה תיתקל בקשיים רבים עוד יותר בתחומים כמו : מדעי הטבע , מתמטיקה וטכנולוגיה , לנוכח התחרות הקשה עם המגזר המסחרי והתעשייתי . דרך אפשרית להתמודד עם בעיה זו היא , למשל , הקמתה של יי קרן להשוואת שכר יי , שתמומן על-ידי גופים מסחריים ותעשייתיים . הללו יידרשו לתרום לקרן אחוז מסוים מסכום המשכורות שהם משלמים , והקרן תסייע להעלות את שכרם של המחנכים לרמה מתקבלת על הדעת . הטעם בצעד מעין זה הוא בכך שללא מחנכים בעלי כישורים הולמים , יידלדלו לחלוטין מקורות כוח-האדם , הדרושים במג זר המסחרי והתעשייתי , תוך זמן קצר ביותר . העלאת רמת הכישורים של המחנכים ומתן שכר הולם יתרמו מאליהם לשיפור מעמדו של מקצוע ההוראה . הענקת פרסי יוקרה עשויה לשמש חיזוק נוסף בכיוון זה . פרסים רבים מוענקים כיום לאנשי מדע , לאנשי רוח , לאמנים ולמומחי טכנולוגיה . גם כאן נפקד מקומם של אנשי החינוך מהמעמד החברתי הראוי להם .

מקס רואו


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help