sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:16

למידה יחידנית בישראל , כבארצות רבות במערב , מופעל לחץ חברתי רב לשמירה על שוויון הזדמנויות בתחום החינוך . בבתי הספר העבריים התבטא עיקרון השוויון בתוכנית לימודים אחידה ובהקבצה אתנית בבתי הספר , ביחס ישר להרכב ןאוכלוסייה המקומית . כ 700 , 000 תלמידים לומדים כיוס בבתי הספר העבריים בישראל * . מוצאם של כ 60 אחוז מהס מארצות אפריקה ואסיה . הניסיון מלמד שהיעד המוצהר של החינוך האחיד — קידום התלמידים הנחשלים ואלה שמוצאם משכבות חברתיות נמוכות — אינו מושג בדרך כלל . יתרונו של התלמיד המחונן , או זה הבא מרקע מועדף , יבוא לידי ביטוי ברוב המקרים . טענתי היא שיעילותו של החינוך תגבר אס נתרכז בתלמיד הבודד , ובו בזמן נבטיח שוויון הזדמנויות לכול . לא כולל 250 , 000 ילדים בגני הילדים . המידע המתאימים , לסייע להם בניתוח בעיות סבוכות ובהבנתו , לעורר ולהלהיב אותם להישגים אינטלקטואליים ומוסריים , אולם הלמידה יכולה להתבצע אך ורק על ידי התלמידים עצמם . תהליכי החשיבה שלנו טרם נחקרו עד תומם גס לאחר פיאז'ה . מחקר רב יידרש בתחום זה בטרם נתקרב להבנת תהליכי החשיבה . פרופ' פאפרט ממכללת M . I . T . ניבא שמערכת בתי הספר במתכונתה המוכרת כיום תחדל להתקיים עד תחילת המאה הבאה , אלא שהוא לא רמז כיצד , לדעתו , תפעל המערכת החדשה שתמיר את הישנה . בהיעדר מינוח הולם יותר , בחרתי לכנותה " מערכת הלמידה" . מערכת זו אין פירושה ביטול בתי הספר . הללו ימשיכו גם בעתיד לשמש כמרכזים לתלמידים , אולם נראה כי תפקידם כמרכזי הוראה ילך וייעלם במהלך העשורים הבאים . תחת זאת הם ישמשו בעיקר כמקום שאליו באים התלמידים ללמוד כיצד לחשוב , כיצד ללמוד וכדי ליצור קשרים עם עמיתיהם — החל בכיתות הנמוכות וכלה בגבוהות . איני מרשה לעצמי להציע תוכנית מפורטת שעל פיה תתפתח מערכת הלמי בעשורים הבאים , ואף לא להמציא מרשם לשינוי מהיר ומהפכני בתבניות החינוכיות הקיימות . כוונתי היא להעלות רעיונות מספר באשר לאנשים ( המחנכים והלומדים ) ולדרכים ( שיטות וסביבה , ( העשויים לתרום ליצירת מערכת הלמידה . אני מניח לדיונים , להתמחות , לניסיון ולזמן להשלים את המלאכה .

מקס רואו


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help