sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:XI

רעיונותיו של מקס רואו ראויים לתשומת לב מיוחדת לאור תרומתו וחלקו בהקמתם של מפעלי חינוך חדשניים . בזכות חזונו ומאמציו , אף ניתוסף לזירת החינוך האקדמי בישראל מוסד חדש ותוסס - האוניברסיטה הפתוחה - שבו לומדים כיום כ 12 , 000- סטודנטים מדי סמסטר . לפני כעשר שנים נפלה לידי הזכות לשהות זמן-מה בישראל , כיועץ לתכנון האוניברסיטה הפתוחה . מודע אני אפוא ללהט הוויכוח הציבורי הנטוש בישראל בנושאי חינוך . מדינה זו תרמה רבות למחקר ולניסוי המדעי בשדה החינוך . בזכות מסורת זו רשאים אנו לקוות שהגישה שאותה מבטא מר רואו בחיבורו הבהיר והתמציתי , אכן תזכה להתייחסות הרצינית שהיא ראויה לה . ברור למר רואו שהצעותיו מעוררות בעיות בשני מישורים : ראשית - הן מציבות סימני שאלה לגבי חלק ניכר משיטות החינוך המקובלות ; שנית - השינויים המוצעים יביאו ליצירת פערים במבנה מערכת החינוך , וכדי לגשר עליהם תידרש תושייה רבה . דוגמה לבעיה מהסוג השני היא הצמצום הבלתי נמנע שיחול בתפקידו החברתי של בית-הספר - ככל שהלמידה תלך ותתמקד ביחיד במקום בקבוצה . מר רואו מביא נימוקים משכנעים לכך שהתועלת העשויה לצמוח משיטת הלמידה היחידנית מצדיקה את המאמץ הכרוך בחיפוש אחר דרכים חדשות לביצוע המשימה החשובה : נטיעת ערכים משותפים וכבוד הדדי בלבם של צעירים בעלי רקע שונה . לטכנולוגיה החינוכית נמצאו בשלושים השנים האחרונות תומכים ומאמינים רבים , אולם בדרך-כלל היא הכזיבה את הציפיות שתלו בה . בחשיבה החינוכית של מר רואו יש לטכנולוגיה מקום מרכזי , אך בניתוחו הוא מרחיק אל מעבר למושגים הפשטניים שאימצו לעצמם חלוצי הלמידה באמצעות המכונה . יתר על כן , הצעותיו לשינויים מעוגנות כולן בניסויים שנערכו בישראל , וכל החפץ בכך יכול לראותם ולהתרשם מהם . טוב יעשו אנשי החינוך בישראל אם יעיינו היטב בעדות המובאת כאן , ולא יפטרו מסה מאירת עיניים זו כעוד מתקפה בלתי מציאותית על ממדיה ופגמיה של שיטת החינוך המסורתית . אילו מונתה בישראל ועדה בלתי תלויה לבדיקת דרכים לשיפור החינוך הניתן לכל מגזרי אוכלוסייתה המגוונת , הייתי ממליץ בכל לב שהמסמך של מר רואו יהיה לנגד עיניה ויישקל על-ידה בזהירות ובכובד ראש . הרולד האו II אוניברסיטת הרווארד

מקס רואו


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help