sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ירבעם , המלך החדש בישראל , חשש כי : "אם יעלה העם הזה לעשות זבחים בבית ה' בירושלים ושב לב העם הזה אל אדניהם אל רחבעם מלך יהודה , והרגני" ( מל"א יב . ( 27 בעקבות חששו זה הוא קבע את מרכזי הפולחן בדן ובבית-אל , במקום ירושלים , וכן "בדה" מלבו חג חדש ( שם , שם . ( 33-26 הערות מתודולוגיות ניתוח הטקסט המקראי באמות מידה תקשורתיות מעורר שאלות מתודולוגיות האם אפשר לחקור תופעות שהתרחשו בעבר על פי מושגים עכשוויים ? האם אפשר לדון בנושאי חברה ותקשורת ללא מחקר אמפירי בדרך של "ניסוי וטעייה ! " האם אפשר להגיע למסקנות מכלילות על סמך החומר המצוי במקרא ? כידוע , החומר המקראי אינו מובא בצורה שיטתית ומסודרת , והמידע המצוי בו בנושאים שונים , כולל בנושא התקשורת , אינו שלם . נוסף לבעיות המתודולוגיות הקשורות בתקשורת ישנן בעיות מתודולוגיות של הטקסט המקראי עצמו : . 1 טקסט זה אינו מקיף את כל תחומי החיים של התקופה , ובנושאים רבים הוא מספק מידע מועט ביותר ; . 2 לעתים יש סתירות בין תיאור אירועים במקום אחד לתיאור אותם אירועים במקום אחר ; . 3 לעתים לשון הטקסט איננה נהירה ; . 4 עמדותיהם המוצהרות של כותבי הטקסט מבטאות את דעותיה של שכבה אינטלקטואלית דקה , והתמונה המצטיירת מהן על חיי האנשים בתקופתם עשויה להיות מעוותת . כך , לדעת כותבי הטקסט , בני התקופה לא עבדו את ה' כפי שנצטוו לעשות , וכל מי שחרג ממצוות ה' נחשב לסוטה מן הנורמה ונתפס כחוטא . אבל בדיקה שטחית למדי עשויה לגלות כי ההתנהגות והאמונה שכותבי הטקסט חשבו אותן לסטיות - היו דווקא מקובלות ונפוצות , ואילו עמדותיהם ואמונותיהם של הכותבים ייצגו דעת מיעוט . לדוגמה , עמדת הנביאים באשר להתנהגות המוסרית של האדם לעומת פעולתו הפולחנית : "ויאמר שמואל : החפץ לה' בעלות וזבחים כשמע בקול ה ? ' הנה שמע מזבח טוב , להקשיב - מחלב אילים" ( שמ"א טו . 22 וראו גם יש' א ; 17-11 נח ; יר' ז ; 28-21 עמ' ה . ( 25-21 הבעיות הללו מקשות על הכרת החברה שחייה אמורים לבוא לידי ביטוי במקרא . ועוד , מרבית ידיעותינו על התקופות הנדונות ביחידת הוראה זו מקורן בטקסט המקראי על בעיותיו , וממנו צריך לדלות את המידע על אורח החיים בראליה המקראית : אמונות ודעות , דרכי התנהגות , מנהגים , מוסדות וכיו"ב . הטקסט נמשל למחיצה שקופה-למחצה המפרידה בין הקורא לבין המציאות המקראית , אך עדיין אפשר להבחין בעדה באמת ההיסטורית .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help