sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

oinnn הדתי-תרבות 1 תקשורת חברתית מתקיימת בתוך עולם של אמונות ודעות ובאמצעות סמלים הקשורים בהן , שהם "תרבות : " סידור וארגון של תפיסות עולם ושל ידע , מתן משמעות לדברים , והדרך שבה תופעות הופכות למושגים . המסרים העוברים בין חברי קהילה נתונה הנם תלוי' תרבות , כלומר בעלי אופי ייחודי לחברי אותה הקהילה , המורגלים באמונה דתית מסוימת , בדרכי התנהגות משלהם ובתפיסת עולם ייחודית להם . למשל , התפיסה התאולוגית ש"הדם הוא הנפש " ( דבי יב ( 23 משפיעה מצד אחד על ההשקפה על מהות החיים , ומצד שני על ההתנהגות בחיי היום-יום , קרי על ההיתר / האיסור לאכול בעלי חיים מסוימים וכיצד להכשירם לאכילה . התחום החברת - ' פ / ל'ט' שלטון הוא החזקה בלעדית ומאורגנת של הכוח החברתי , ופעילות פוליטית משמעה מאמץ לממש ביעילות את הכוח החברתי המאורגן . מתן ביטוי לחוקיות השלטון ולצידוקו היא אחת המטרות הפוליטיות העיקריות של תקשורת ההמונים . מסרי השלטון מועברים בערוצים מגוונים , והם נועדו , בין היתר , לחזק את לכידות הקבוצה ואת נאמנותה הפוליטית למנהיגיה . השליטה כשלעצמה מותנית ביכולת ההעברה של מסרי השלטון והמנהל אל בני האדם החיים בתחום ההשפעה של המערכת השלטונית . השלטון חייב לחזק את השפעתו ולשמר אותה וכן להפיץ את השקפותיו ואת מטרותיו המוצהרות , והוא עשוי להשיג יעדים אלה באמצעות פעילות תקשורתית מתאימה . מחקר מתאים על חיי החברה יחשוף את קשרי הגומלין שבין תחומי הפעילות השונים בה : אורח החיים , המבנה החברתי , הפעילות הכלכלית , היחסים הפוליטיים ותחומי פעילות אחרים . כך , בחברה המאמינה שאפשר להשפיע על כוחות הטבע באמצעות מעשי כישוף לסוגיהם , מסרי השלטון יוצגו כאילו נשלחו בהסכמת כוחות הטבע או מטעמם , והשליטים ייחשבו לשליחים או למיופי כוח של כוחות אלה . זו אחת הדרכים שבהן הבטיח לעצמו המנהיג את מרותו על הציבור הנשלט . תקשורת חברתית כדפוס שלטוני תידון לפיכך בתוך מכלול דפוסי השפעה נוספים של השלטון , ודפוסים אלה ייבחנו על רקע המושגים המקובלים בחברה . בעולם העתיק לא הייתה הפרדה בין מדיניות לדת . לפעילות הדתית הייתה גם משמעות מדינית , ולפעילות המדינית הייתה גם משמעות דתית . השגת מטרות פוליטיות והשגת מטרות דתיות נתפסו פעמים הרבה כמקשה אחת והן שירתו זו את זו בפעילות גומלין . בתולדות האנושות היו התרחשויות רבות מאוד המשקפות תפיסה המזהה דת ושלטון . אחת הדוגמאות בתולדות אירופה היא הסעיף בהסכם וסטפליה משנת , 1648 שקבע כי דתו הרשמית של שליט הנסיכות תהיה גם הדת הרשמית של אותה נסיכות . ההסכם תרם לסיום מלחמת שלושים השנה במרכז אירופה , שעילתה הרשמית הייתה מלחמה בנצרות הפרוטסטנטית . דוגמה מובהקת לכך במקרא היא הסיפור על פילוג הממלכה , פעולותיו של ירבעם בן נבט ודבריו בעניין זה . הקשר בין הפולחן לשלטון היה מובן מאליו למחבר הסיפור המקראי על פילוג הממלכה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help