sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

פתח דבר היכן אפשר היה לשמוע את החדשות היומיות בתקופת המקרא ? כיצד פעל שירות הביטחון הכללי ( השב"כ ) של מלכי ישראל ויהודה ? אילו פעולות נקט שלמה כדי להתגבר על הפיצול השבטי בעם ישראל , ומדוע נכשל בכך רחבעם ; מדוע נתפסה הצעתו של רבשקה להגלות את תושבי ירושלים כחיובית , ומדוע הוא בחר לעמוד על יד מסילת שדה כובס ? כיצד התארגנו התושבים ביישובי עימות ל"כוננות ספיגה ? " יחידת הוראה זו מנסה לתת תשובות לשאלות אלה ואחרות . היא מציגה את הטכנולוגיה שננקטה להעברת המסר - האמצעים , הערוצים ורשתות התקשורת ; מציעה פיענוח של קודים תקשורתיים - סמלים , טקסים , כתובות , מונומנטים , מפעלים ציבוריים ועוד ; מזהה כתיבה מגמתית , היסטוריוגרפית ואחרת במקרא ; מאתרת ומציגה את השיטות להפצת האיךאולוגיה של השלטון ואת הדרכים שבהן ניסה בית המלוכה להשפיע על נתיניו . ארבע תכונות מייחדות את יחידת ההוראה : . 1 חיבור בין שלושה גורמים : מחקר עכשווי של המקרא , ממצאים ארכאולוגיים של התקופה וחקר התקשורת . . 2 הרחבת הידע על ההתנהגות החברתית בתקופת המקרא . . 3 הצגת היחסים בין השלטון לעם ובין המרכז לפריפריה בתקופת המקרא . . 4 קישור בין נושאים אקטואליים לבין הטקסט המקראי . כידוע , אחת הבעיות של הוראת מקרא לתלמיד בחינוך הממלכתי היא הקושי לקשר בין המקרא לבין תרבות ימינו . הנושא "תקשורת במקרא" מקשר ישן עם חדש : הוא חושף את היסודות הדומים בהתנהגות האנושית אז והיום בתחומי חברה , מדינה וכתיבה ספרותית . כך ניתן למורה כלי נוסף שיקל עליו להתמודד עם בעיות של הוראת התנ '' ך ולהדגיש את הרלוונטיות של החומר ההיסטורי העתיק לתלמיד הישראלי בן זמננו . הדיון בתקשורת במקרא לא הפך עדיין לחלק מהותי של חקר המקרא , אף כי נושא זה עשוי להוסיף ממד נוסף להכרת המקרא ולהבנתו . התבוננות בטקסט המקראי מנקודת ראות של חקר התקשורת יש בה כדי להעמיק את ההבנה בנושאים המצויים במקרא . התבוננות כזו עשויה להניב תוצאות בשלושה תחומים לפחות : ( א ) הכרת הנושא כשלעצמו , בבחינת דיון פנומנולוגי בךאליה של התקופה . ( ב ) מבחינה מתודולוגית , הכרת ההיבט התקשורתי עשויה לחשוף את כוונת הכתוב , בעיקר בסיטואציות של תקשורת בין הדמויות באירועים מסוימים . ( ג ) לימוד דרכי השכנוע וההשפעה שנקט השלטון באירועים שונים .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help