sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הערכים הם מבנים קוגניטיביים - סוג של אמונות מתמשכות - ( enduring beliefs ) המשמשים כאמות מידה המכוונות אותנו באופן מודע או בלתי מודע בתהליכי חשיבה ועשייה . ( Rokeach , 1973 ) הערכים משפיעים על עיצוב עמדות , על קבלת החלטות ועל ההתנהגות עצמה בשורה של תחומים : בתחום הדת ( למשל : קדושה וטומאה , ( בתחום המוסר ( למשל : טוב ורע ) בתחום העיוני-מדעי ( למשל : אמת ושקר , ( בתחות האסתטי ( למשל : יפה ומכוער ) ובתחום החברתי ( למשל : מועיל ומזיק ) ( אבינון , . ( 2002 במערכת הערכים הקוגניטיבית ( cognitive values system ) יש ארגון היררכי שאפשר לדמותו למבנה מעגלי : בגרעין ( core ) נמצאים הערכים החשובים ביותר , שעליהם איאפשר לוותר ( לדוגמה : "לעולם לא אוותר על ערך החיים ;( " ככל שמתרחקים מהגרעין , כך מוצאים ערכים שעוצמת משיכתם לגרעין קטנה יותר , ולכן קל יותר לפרט לוותר עליהם ( לדוגמה : "אני מוכן ( ה ) לוותר על נהנתנות לטובת בריאותי . ( " לארגון ההיררכי של הערכים - מן הערך החשוב ביותר ועד החשוב פחות - יש השפעה מכרעת על סוג ההחלטה שתתקבל . החלטה היא תוצאה של העדפה ( אישית , חברתית וכד (' המושפעת על פי רוב ממערכת הערכים של מקבל ההחלטה . ( Rokeach , 1973 ) עיסוק בתהליכים של קבלת החלטות בהוראה מזמן אפוא אפשרות לפיתוח מודעות של הלומדים למערכת הערכים שהנחתה אותם בתהליך קבלת ההחלטות , כמו גם אפשרות לעיסוק בהבהרת ערכים . ( Dressier , 2002 ) כך למשל , התמודדות עם דילמות מוסריות עתידה ללמד את הלומדים לבסס את ההכרעה שלהם לא רק על סמך עובדות , אלא גם על סמך ערכים הנתפסים על ידם בחזקת ערך נעלה או יסודי יותר . לסיכום , השיקולים שפורטו לעיל ( רלוונטיות , מורכבות הבעיות , העברה וחינוך לערכים ) תומכים בחשיבות שיש ללימוד אסטרטגיית החשיבה 'קבלת החלטות ' בכל מקצועות הלימוד בהקשר התהומי , לצד יצירת קשרים בין-תחומיים המתחייבים מאופי הבעיה ומההקשר החברתי-תרבותי שבתוכה היא נתונה . לדוגמאות החברתיות המוצגות בספר יש זיקה לתחומי המדע והטכנולוגיה , אולם הכלים המוצגים בהן ניתנים ליישום ולהעברה גם בתחומים אחרים . מורים ומורי מורים בתחום החינוך המדעי והטכנולוגי ההכרה בחשיבות שיש להתפתחות המדע והטכנולוגיה עבור החברה והתרבות הביאה בעשורים האחרונים לשינוי יעדיו של החינוך המדעי והטכנולוגי . התפיסה של הכשרת מדען העתיד , כפי שהייתה מקובלת בהוראת המדעים בשנות השישים והשבעים , פינתה את מקומה לתפיסה הרואה בהכשרת אזרח העתיד מטרה מרכזית . זהו אזרח היודע להשתמש באופן מושכל בהישגי המדע והטכנולוגיה לשיפור איכות החיים , הן שלו והן של החברה ( דרסלר ודרסלר , . ( 1996 השגת המטרה מציבה בפני המורים למדע וטכנולוגיה אתגר חדש , שבמסגרתו עליהם להתמודד עם תכנית לימודים הממוקדת בחיפוש אחר המשמעות של חיי האדם , החברה והתרבות , תכנית

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help