sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אומר , כי אחדותה של קבוצה , הסולידריות והקונפורמיות שלה הן "תפקודיות , " כלומר , מועילות לקבוצה ; הן חברתיות - בניגוד לתכונות אנטי חברתיות - וטובות . השקפה זו שוללת את האפשרות , כי חברה - ככל שתהיה מלוכדת ומשופעת בסולידריות - עלולה להיות אנטי חברתית , סוטה ורעה , כפי שציין נטלר , "האפשרות שחברה תהיה 'מאורגנת' על עקרונות אנטי חברתיים או לא אתיים , הועלתה כבר על ידי סופרים - אפשרות שדירקהיים היה רואה בה דבר והיפוכו " . ואולם , את הישענותו של דירקהיים על הסולידריות נוכל לייחס לשאיפה האנושית לביטחון וליציבות באמצעות מוסדות חברתיים . שאיפה זו ניכרת , למשל , בכנסייה הקתולית שהיא סמכותית ומנחמת כאחר ואופפת את המצויים בה במעטה של משמעות בעולם הזה ומבטיחה להם עולם הבא מסודר , מאורגן ובטוח . להימצא מחוץ לכנסייה , פירושו היה לא רק לאבד את הנשמה , אלא גם להיחשב למפר חוק . תמורת תחושה זו של שייכות וחשיבות , ציפו מן הפרט שיגמול לקבוצה בקונפורמיות ובםולירריות . לא היה זה מחיר מופרז מדי תמורת ביטחון ויציבות ; למעשה , בני האדם שמחו ברובם לוותר על חירות , שהובילה לתוהו ובוהו ולסיכון גופני . , Perinde Ac Cadaver לציית כמו פגר - זאת היתה סיסמתם של הישועים . גם המערכת הנורמטיבית של הדת היהודית הדגישה את "המצוות המעשיות" - כללי שגרה של התנהגות ופולחן . הללו נראו חשובים הרבה יותר מן האידיאולוגיות וההפשטות הסכולםטיות . דירקהיים היה בפירוש תוצר של המסורת היהודית נוצרית . הוא העלה את הסולידריות החברתית קבוצתית לרמה של דוגמה מטפיסית ובדומה לסן סימון , ניסה לבנות בדרכו שלו דת של חברה . הוא שם את מבטחו בגבולות נורמטיביים בטוחים . כל עוד הללו שלמים , יכולים התכנים של התהליכים החברתיים להיות מגוונים ושונים ; אך אם ייפרצו הגבולות , תחל אנדרלמוסיה . "אנומיה" - מלה שטבע דירקהיים לציון ההתפוררות הנורמטיבית של החברה - באה בעקבות תמורה פתאומית ונסערת . תנאים מסוימים - כגון רווחה מופרזת או מחסור , הפוגעים במבנה החברתי והנורמטיבי של החברה - מזיקים תדיר לשלומו , לבטחונו ולקיומו של היחיד . הן הכנר על הגג , השר שיר הלל למסורת , והן ב . פ . סקינר , המטיף לפיקוח חברתי ומיצר על המתירנות , הינם בבחינת הד לדירקהיים : בשעה שהמערכת הנורמטיבית של חברה היא שלמה , אפשר שתתרחש אלימות חולפת , במילים או במעשים ; אולם כאשר הכל מותר , והפרטים מנוכרים מקבוצתם , נהפכת החברה למפעל של הרם עצמי . שיפוט ערכי שונה מונח ביסוד רעיונותיהם של חסידי תורת הקונפליקט , בעיקר גיאורג זימל ולואיס קולר . לדידם , מסורת ושימור מערכות מטעמים רומנטיים או פרגמטיים , מובילים לקיפאון ולניוון , ומשמשים להפליא את מטרותיה של הרודנות . בדחותם את דירקהיים , הם רואים בהתאמה וביציבות גורמים שליליים . במקום זאת , הם מצדדים בדיאלקטיקה לפי הגרסות של הגל ומרקם . הגל ראה במאבק הפעיל אמצעי ראשוני , שבו יכול הפרט להתגבר על הקרע שבינו לבין סביבתו , ואילו מרקס סבר , כי

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help