sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הסטייה מוגדרת כתעייה , פניית עורף לדרך הנכונה , עיוות התנהגותי . אי לכך , בשעה שאנו מתארים אדם כלשהו כסוטה , אנו מביעים ממילא התייחסות ; אנו מטילים בו דופי מוסרי על פי שיפוטנו הערכי , ומטביעים בו אות קין . סטייה חברתית , בחמה לפשע , נחשבת לחולי חברתי או לבעיה חברתית . אנו חוקרים את הסיבות והלחצים המוליכים אל הפשע והסטייה , כדי להתוות דרכים ואמצעים יעילים יותר למאבק בהם ולמניעתם . אמיל דירקהיים , למשל , הניח כי "כל מה שהינו מקור לסולידריות הוא מוסרי , והמוסריות איתנה ככל שהקשרים הללו רבים וחזקים " . תפישתו הראשונית של דירקהיים את הסטייה היתה , כי הבלתי מסתגלים , על פי עצם הגדרתם , גורמים נזק לאינטרסים של הקבוצה , וכי הסולידריות הפגומה שלהם פוגעת תמיד בקבוצה עצמה . יוצא מכאן , כי אחת הנורמות החיוניות של כל קבוצה היא , שהפרטים המהווים אותה יסתגלו למערכת הנורמטיבית ולערכים שלה . "הסתגלות" כשלעצמה פירושה גם שימוש בכוח ובלחץ , לשם עיגול זוויותיו של בול עץ מרובע , כדי שיוכל לעבור בנקב עגול . מבחינה סטטיסטית , ה '' הסתגלות" פירושה אי סטייה מן הערכים המודאליים של העקומה הנורמלית . מבחינה פילוסופית , יש בה התייחסות לרעיון היווני meden agan ( הכל במשורה , ( החקוק על מקדש אפולו בדלפי . סטייה חברתית משמעה התרחקותם של בני אנוש מן הכללים . זה כל מה שנוכל לומר בשלב זה , בלי להסתבך בסוגיות שטרם הגיע הזמן לדון בהן . יחידים עשויים לקבל על עצמם את כלליה של קבוצת מיעוט , כגון חברת פשע מאורגן , שהינה סוטה בעליל ביחס למערכת הנורמטיבית של החברה בכללותה . חבר בקבוצה מסוימת יכול לדחות את ערכיה , אבל עם זאת להיות קונפורמי עימה בכל הנוגע להתנהגותו החיצונית . מקרה דומה הוא , אזרח רוסי בתקופת השלטון הקומוניסטי הטוטליטרי בברית המועצות שלא האמין במרקסיום , אולם נהג כאילו האמין בו , מאימת הענישה . ובדומה , ייתכן שפעילותו של אדם כלשהו תהיה בתחום התיכון של הישגי חברי קבוצתו , ועם זאת יהא סוטה מציפיותיהם של המחוקקים ומעצבי הנורמות בקבוצה , כפי שקורה , דרך משל , במסדרים דתיים מסוימים , המציבים לפני חבריהם מטרות נעלות של הינזרות . בספר זה בדעתי להדגיש את הסגולות החברתיות של הסטייה , בלי להכליל בה עיוותים גופניים ונכויות ביולוגיות , בניגוד לגישתו של אירווינג גופמן , שבמחקרו על מיון הסוטים כלל נכים , עיוורים , חרשים , יהודים , כושים , מכורים לסמים , זונות והומוסקסואלים . ענייננו כאן יהיה נתון לסטייה המתייחסת לתפקידים חברתיים , הווה אומר , במקום להתמקד , למשל , בעובדה שנכותו של קירקגור שייכה אותו לקבוצת המיעוט של גיבנים , נעמוד על האופן בו השפיעה תפישת עצמו כבעל מום על יחסיו המוזרים והמיוסרים עם אנשים אחרים , ובעיקר עם נשים . למעשה , התאמה היא סגולה , שאותה מכתיבה קבוצה , שאת האינטרס שלה ( הווה אומר , את הסולידריות שלה < היא משרתת . בכוחה של קבוצה לכפות התאמה ולנקוט באמצעי ענישה כלפי הבלתי מםתגלים . השיפוט הערכי האקסיומטי של המסורת הדירקהיימית

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help