sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אולם היא עדיין לא הובילה להתוויית מדיניות חברתית מקובלת על דעת הכל . אולי הגיעה איפוא השעה להתרחק זמנית מתוכניות המחשב , מן המחקרים המסובסדים , מן הזיקה הקיימת בין שני משתנים בעוד השלישי נשאר קבוע , ולערוך ספירת מלאי , סינתיזה של הדברים האפשריים , לסלק את אשר נשלל או שאין בו שימוש , ולתור אחר פריצות דרך חדשות , מבוססות על הבנה , ולא על עובדות . גישה כזו מחייבת ידע רב בתחומים שאינם נהירים לרוב הסוציולוגים , בלא להתכחש או לזלזל בתרומתם החשובה לסוציולוגיה ולשטחי הלימוד הסמוכים לה . פירוש הדבר - לחבר את החוטים מן התיאולוגיה והמיתולוגיה , מן ההיסטוריה והמשפט , מדמויות שונות כמו הובס , רוסו , מרקס , רירקהיים , וימל ופרויר , ולארוג אותם בפרריגמות , מודלים , ממצאים , השערות , תיאוריות וניתוחים של סלין , מרטון וסתרלנד . כאן עלינו לעשות יותר מאשר סיכום ; כאן עלינו לנקוט בגישה בעלת עוצמה נוקבת , אותה נפנה אל מרכיב חשוב - ולעיתים קרובות טרגי - של מצב האנושות . את זאת נמצא בספר זה : לדעתי ולמיטב ידיעתי , אין למצוא מכלול כה רחב של עיונים מעמיקים , בצורה כה מתומצתת , בכל מקום אחר . ייתכן שזו אחת מאבני הבוחן שבהן נמדד ערכה של יצירה רעיונית , שאפשר גם להתווכח עימה וגם לגמור עליה את ההלל וההסתייגויות ממנה אינן מובילות לשלילתה , אלא להערכתה הרבה יותר . אינני מצדד בדרך שבה דוחה שוהם את הביולוגיה החדשה והשלכותיה על התנהגותם של בני אנוש , ואינני שותף לעניינו הרב בדרכי הביטוי ובסיווגם של פרויד . לעיתים הוא פרוידיאני - ואז אני אחוז ספקות - ולעיתים דומה , שהוא יוצא נגד הפסיכיאטרית ומאמץ את דעותיהם של זאם ולאינג . אולם תמיר הוא מציג את פירושיו והסתייגויותיו , כראוי לרוח יוצרת . שוהם מצליח לשלב גישות נוגדות וסותרות לכאורה , והשלמות שהוא בונה עולה על סך כל הפרטים שבהם השתמש . בסופו של דבר מוליך אותנו שוהם לנקודה , שאינה מקורית לחלוטין - דהיינו , שהסטייה אינה רק תוצאה של סכסוך חברתי , כי אם אחת מצורותיו ומדרכי הביטוי שלו . האנטיתיזה לקונפליקט , במערכת זו , היא הקיפאון . אולם , שימת סוף פסוק בנקודה זו מטעה , מצד אחר , ומסוכנת עד כדי חוסר אחריות , מצד שני . קיפאון אינו רצוי , אם מדובר בפרט , בקבוצה או בחברה , אך התמורה כשלעצמה אינה תמיד הכרחית , וקשה לראותה זהה עם הקרמה . אפשר להתפלל באופטימיות ובאמונה , שהתמורות והתהפוכות יוליכו בסופו של דבר לאמת ולקידום האדם ; אולם מקומה של התפילה הוא במשכן התיאולוגיה ולא במשכן המדע , ומי שמבין את שוהם , ואינו קורא את דבריו כפשוטם , יודע , כי אופטימיות אינה חלק מהשקפת עולמו . מושג הגאולה דרך הביבים אינו מחשבה שמשרה אושר , אך זה הדבר שמציג לנו שוהם , באופן שובה לב - אף כי נוסיף לקוות , שנימוקיו אינם בלתי ניתנים לערעור . ואומנם חיבור זה מסתיים בישועה דרך הביבים . יצירתיות דרך סטייה פותחת אפיקים לפעילותם של לא רק אלה המנופפים אגרופיהם בפרצופה של האנושות ( בניסוחו של אנדרה ז'יד , סוטה יוצר מהמכובדים שבהם , < כי אם גם של אלה שהפרותיהם הן אלימות ,

רמות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help