sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

לומדים עם טקסט משולבות מוסכמות חברתיות ותרבותיות שנרכשו על ידי הלומדים במהלך חייהם . גרשון שקד מסביר זאת כך -.המוען מצפין מסר על פי צופן שהוא אמון עליו , והנמען מפענח מסר זה אם הוא אמון על אותו צופן עצמו . כשמשתנים הצפנים או לובשים ופושטים צורה , אץ הפיענוח שוב חד וחלק , ונוצרות אותן אי-הבנות פוריות או הרסניות בין המסרים שנצפנו בצופן אחד לבין פענוחם באמצעות צופן אחר או אחר במקצת . בין כה וכה אין המסר קבוע ועומד , למרות שסימניו אינם משתנים , אלא יש אומרים שמספר המפענחים כמספר המסרים , ויש אומרים כמספר הצפנים שכל דור ודור מחדש - מספר המסרים . בין כה וכה , האמת היא , אולי , בין מה שנמסר מלכתחילה מפי המוען לבין מה שכל דור ודור חוזר ומפענח מצדו שלו . ( שקד , , 1987 עמ י ( 7 בהמשך דבריו שקד מבאר את ההבדל בין קליטה אישית של צפנים ספרותיים לבין מה שהוא מכנה "התקבלות , " שיש לה פנים חברתיים רחבים יותר . וכך הוא אומר : הצרכן מוגבל קודם כל לצופן שקיבל מרבותיו או שלמד באופן בלתי-אמצעי בתהליכי למידה מודעים ... בסוגיה זו אנו מגיעים כבר מן הצופן אל המודל החברתי החוץ-ספרותי בעולם המסומנים , המעצב את דרך החשיבה של הקולט ... ככל שהספרות הופכת מגורם סינכרוני בלתי-אמצעי לחלק של המסורת , נוצר פער בין צופני המוען והמודלים שלו לבין אלה של הנמען . ( שקד , שם , עמי ( 9-8 בהסתכלות החברתית על דרכי ההיווצרות של משמעויות ועל דרכי הפיענוח של צפנים , שהן חלק מ"התקבלות" תרבותית ותלוית-סביבה , גישתו של שקד דומה לזו של סטנלי פיש מאוניברסיטת ךיוק , הגורס כי הבנה של טקסטים הנה תהליך תלוי סביבה , רב-משתתפים ונתון לשינויים מתמידים . ( Fish , 1980 ) בשנות השבעים של המאה העשרים טבע פיש את המונחים "תגובת קורא " ( reader ' s response ) ו"קהילות מפרשות" , ( interpretive communities ) ולדעתו כל קורא משתייך לקהילות מפרשות . הוא גורס שקריאה והענקת משמעות לטקסט מתחוללות בתוך קהילות בעלות מוסכמות ( קונבנציות ) קריאה אחידות ואסטרטגיות פרשנות משותפות . הדינמיקה הנוצרת בקרב חברי הקהילה , בין אם הם כיתת לומדים או קבוצת השתייכות תרבותית , היא חלק מתהליך מתן

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help