sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

. 2 היחסים בין הנמען ליצירה במפגש עם הטקסט , הנמענים השונים יוצרים רב-שיח ביניהם וכן בינם לבין הטקסט . להלן כמה הנחות יסוד ותפיסות משותפות הקשורות למפגש נמעןיצירה , אשר מאחדות את תוכני הליבה של תחומי הדעת השונים . א . פגישה "נאיבית" לעומת פגישה "מלומדת" בין נמען וטקסט המפגש בין הנמען לטקסט הוא מפגש דינמי ומשתנה , בין אם הנמען לומד את " לשון " הטקסט לראשונה ובין אם הוא בר-אוריין הבקי ב " שפת" הטקסט . הידע האינטואיטיבי של הלומד והידע הפורמלי של כל דיסציפלינה הם שני היבטים המזינים זה את זה . יש חשיבות ויתרונות הן לפגישה ה"נאיבית" והן לפגישה ה " מלומדת " בין הנמען לטקסט , וזו אינה פוסלת את זו . הנחת היסוד של ספר זה היא כי להבחנות האינטואיטיביות של הלומד יש השפעה חשובה על יכולתו ללמוד , להבין ולפתור בעיות . אי לכך , יש לאפשר לקורא , למאזין ו / או לצופה לתת ביטוי נרחב לאינטואיציות שלו ולטעת בו אמונה בתרומתן של ההבנות האינטואיטיביות להבנת הנושא . הנחה זו נשענת על טענותיהם של פילוסופים וחוקרי המקרא . דקארט ושפינוזה טענו כי "אינטואיציה היא המקור ההתחלתי והערובה האמינה והנחרצת 2 לוודאות ; " מרטין בובר צידד בקריאת התנ"ך בצורה אינטואיטיבית : "על קורא המקרא בן דורנו ... ליטול את הספר בידו כאדם שלא ראהו מימיי ; כאילו לא הטילוהו בפניו בבית-הספר , " ולהתייצב מול הטקסט "כחדש ... בלב פתוח לכל דבר " ( בובר , תשכ"ד , עמי . ( 44 צבי אדר גרס כי "מן הראוי לשוב - לאחר העיון בדברי הפרשנים והחוקרים - אל ספרי התנ"ך ולקוראם מחדש כדי למוצאם מחדש . קריאה זו תהא פשוטה ביותר , ולעומת עיונם של הפרשנים והחוקרים אפשר לראותה כקריאה נאיבית" ( אדר , , 1967 עמ' . ( 11 לדעתנו , חשוב להקנות למתכשרים להוראה ביטחון ביכולת שלהם לגשת לטקסטים בגישה אינטואיטיבית , ולאפשר להם לחוות את המפגש הראשוני עם הטקסט . כך ידעו גם הם כיצד להנחיל לתלמידיהם את התעוזה לגשת לטקסטים בצורה אינטואיטיבית וראשונית . ב . תהליך מתן המשמעות ליצירה במפגש בין נמען ויצירה , החל כנמען "נאיבי " וכלה בנמען בר-אוריין , מתרחשים תהליכים קוגניטיביים , רגשיים וחברתיים מורכבים . במפגש של . 2 ראו : יצחק קשתי , מרדכי אריאלי ושמחה שלסקי ( עורכים , 1997 , ( עמ' . 42-40

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help