sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

התיאוריות העדכניות על התהוות הידע הפרופסיונלי מדברות על כך , שהתהוות ידע מקצועי , לאו דווקא של מורים , בשונה מידע פרדיגמטי , קשורה בסיפור סיפורים ( Ben-Peretz , 1995 ; Ben-Peretz & Rummey , 1991 ) קונלי וקלנדינין ( Connelly & Calandinin , 1990 ) אומרים , שמורים המספרים את סיפורי ההתנסות שלהם יכולים להביט מחדש באירוע , להבין מה אירע ולשפר את העשייה על ידי סיפור הסיפור מחדש באופן שבו היו רוצים לראות זאת : "החיים עצמם אינם משמשים מודלים . רק הסיפורים על החיים עושים זאת ... סיפורים הם הדבר שעלינו להשתמש בו על מנת לבנות חיזיון חדש , סיפורים חדשים " . למחקר הנרטיבי יש היסטוריה ארוכה בתוך המחקר החינוכי ומחוצה לו . בין העוסקים בו יש הסכמה לגבי חשיבות הדרך ולגבי האופקים החדשים שדרך זו פותחת בפני המחקר ככלל . ( Lieblich , 1993 ) ההכרה בחשיבותו של המחקר הנרטיבי וביתרונותיו הביאה ליישום המתודולוגיה של חקר סיפורים בתחומים שונים במדעי החברה , עיסוק ההולך ומתפתח . באסופה זו נציג אפשרויות אחדות של חקר סיפורים בתחום המחקר החינוכי : נציג חמישה אופני ניתוח של טקסט סיפורי ונצביע על התרומה האפשרית שלהם להכשרת מורים . חמשת הכותבים באסופה על פי סדר האלף-בית הם : בר-זוהר יעקב - מרצה לפסיכולוגיה , עוסק בהוראה במכללת בית ברל ובמכללת לוינסקי , וכן עוסק בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי ובמחקר איכותי בתחום החלום ופשרו . יעקב בר-זוהר מציג את החלום כנרטיב המעלה נושאים וקונפליקטים שהחולם טרוד בהם , ולפיכך משמש ככלי העשוי לסייע לו להיות מודע לבעיות המעסיקות אותו . אחת השאלות שעלולות להטריד מורה ושהחלום עשוי לעזור לו להתמודד אתה היא אם הוראה היא המקצוע המתאים לו . במאמרו מציג יעקב בר-זוהר חמש גישות לניתוח חלום : הגישה הפרוידיאנית , היונגיאנית , הגשטלטית , וגישותיהם של הול והרטמן . נוסף לכך הוא מדגים כיצד שימוש בחמש שיטות הניתוח הללו עשוי לחשוף מסרים סמויים רכים בחלום אחד של מורה . גדרון אריאלה - ריכזה עד לפני שנתיים את המסלול לחינוך יסודי במכללת קיי . כיום היא מנחה בתחומי הוראת המקרא ובחשיבה באמצעות מטאפורות . כמו כן , היא עובדת עם סטודנטיות להוראה הלומדות במכללת קיי בשנה א , ' ומשתמשת בעבודתה אתן בסיפורי החיים שלהן כטקסט רלוונטי להתפתחותן המקצועית . במאמרה מתמודדת אריאלה גדרון עם הרצון להבין את מרחבי המשמעות המשותפים והשונים של סטודנטיות להוראה ושל מדריכות פדגוגיות באמצעות ניתוח סיפורי החיים שלהן . אריאלה גדרון מבקשת לבנות מעגל התייחסות משותף המחבר בין העולמות הייחודיים הללו מתוך אמונה ששם ייתכן לקיים דיאלוג משמעותי בין סטודנטים להוראה לבין

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help