sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

המבנים החשובים , שהפכו לציוני דרך במכלול יצירתו , ניתן למנות את מכון העולם הערבי בפריז , את מלון סנט ג'יימס בחבל בורדו ואת בניין קרן קרטייה , המיועד לתערוכות של אמנות עכשווית , ושוכן אף הוא בפריז ( ראו מסגרת . ( לבד מן השימוש בטכנולוגיות חדשניות ובחומרים תעשייתיים והדחייה מוחלטת של סגנונות בנייה מן העבר , קשה לסווג את סגנונו של נובל . הוא עצמו העיד בריאיון ביולי 1992 כי מתנגדיו מכנים אותו " אדריכל אקלקטי נטול סגנון , " משום שלכל מבנה שהוא מקים יש זהות עצמאית , שונה מזו של קודמיו , ומפני שבכל בניין חדש הוא חוזר לנקודת האפס ומציג לעצמו שוב את אותן השאלות . " אפשר לומר , " הוא מסכם את הדיון ספק בענווה ספק בהתחכמות , " שהסגנון שלי הוא מה שנשאר משותף לכל הבניינים מעבר לשוני ביניהם . " ואכן , ניתן למצוא גם קווי דימיון , קרבה והתפתחות בין עבודותיו של נובל . למשל , המונוכרום האדום העז בביתן השמש האדומה בלונדון הופיע כבר בפרויקט שיצר בשנת 1998 בברגמו שבאיטליה , ( Brembo Technopole ) והקיר האלכסוני החופשי של הביתן קרוב , במובנים רבים , לקיר הזכוכית המרתק של בניין קרן קרטייה ( ראו מסגרת . ( אם איתרע מזלכם וביקרתם ב"ביתן השמש האדומה" ביום גשום ואפור מעין אלה שהקיץ האנגלי מזמן בשפע , יתגלו לעיניכם שני ליקויים , האחד קונספטואלי והאחר טכני : ראשית , הדשא הצרוב של חודש אוגוסט אינו ירוק עוד , אלא צהוב , ופוגם במשחק הצבעים המשלימים המרכזי כל כך . שנית , שלושה מבין חמשת סוככי הגג החדישים נותרים מקופלים מחשש שמא ייהרסו ברוח . מראה הגשם הניתך על השולחנות והכיסאות בבית הקפה האדום הנטוש למחצה הוא עגום למדי , ושוררת תחושה שתקלה כזו מבישה לא רק את אנשי המקצוע המפורסמים ששמם נקשר בביתן , אלה גם את המבקרים במקום . לעומת זאת , אם מבקרים בביתן ביום נאה של אמצע הקיץ , כשצבע הדשא עוד ירוק אנגלי , השמים כחולים ממעל , וכל החלקים הרכים בביתן מקופלים או מופשלים לצדדים , הרי שנחשף בפנינו מראה מרשים למדי של שלד הפלדה האדום . יתרה מזאת , האלמנטים האדומים הקשים מתלכדים יחדיו ומאזכרים , ולו לרגע קל , את פסלו הידוע של אנתוני קארו . ( 1962 ) Early One Morning , ( Caro ) קארו , מחשובי הפסלים הבריטיים במחצית השנייה של המאה העשרים , הוריד את הפסל הפיגורטיבי מן המסד המסורתי אל הרצפה , ובהשפעת אמנים אמריקניים דוגמת הפסל דיוויד סמית ( Smith ) והצייר קנת' נולנד , ( Noland ) החל לעבוד בשנות השישים עם חתכי פלדה תעשייתיים ועם חלקי מכונות ולצבוע את העבודה הגמורה בצבע אחיד וחי , כגון אדום , צהוב או כחול . עבודותיו אלו של קארו השפיעו במישרין על האסתטיקה ועל בחירת החומרים של אדריכלות ההיי טק האנגלית והאיטלקית . ז'אן נובל אמנם אינו מונה את קארו בין האמנים שהשפיעו עליו ( בהם ריצ'רד סרה [ Serra ] ודן פלאווין [ Flavin ] מן האסכולה המינימליסטית , ( אולם התבוננות בקומפלקס התעשייתי Poulain Usine שתכנן נובל בצרפת , ( 1991-1989 ) הכולל מבני פלדה וזכוכית בקומפוזיציה קובייתית מאופקת ובצבע מונוכרומטי כהה , והשוואה עם הקומפוזיציה הדינמית של " ביתן השמש האדומה" כששלד המבנה חשוף מרמזות , אולי , כי נובל הושפע רבות מן הפיסול והאדריכלות באנגליה של שנות השישים עד השמונים , בין שהוא ער לכך ובין שלא . ז'אן נובל : ציוני דרך עיקריים מכון העולם הערבי ( l’Institut du Monde Arabe ) ( 1987-1981 ) הוא בניין רב קומות על גדת נהר הסיין , ובו מוזיאון , ספרייה , ארכיון , אודיטוריום , מסעדה ומשרדים . המאפיין הבולט של המבנה הוא החלונות הקבועים בחזית הזכוכית הדרומית . כל חלון עשוי ממערכת עדשות מכניות הדומה לצמצם מצלמה , והן נפתחות ונסגרות אוטומטית בהתאם למיקום השמש . מבחוץ מזכירים החלונות את עבודת השבכה של החלון הערבי המסורתי , ומבחינה טכנית הם עשויים מתאים פוטואלקטריים ואמורים לווסת את כמות האור החודרת לבניין מבחוץ ( בפועל , המנגנונים העדינים נוטים להתקלקל תכופות , והחלונות אינם ממלאים את ייעודם . ( מעניינת כאן גישתו יוצאת הדופן של נובל לעולם האמנות האיסלמית מבעד לפריזמה של טכנולוגיות בנייה חדשניות וחומרים תעשייתיים . בניין קרן קרטייה ( Fondation Cartier ) שבפריז ( 1994-1991 ) משרת את הקרן לאמנות עכשווית , ומאכלס את המשרד הראשי , אולמות תצוגה , משרדים וחנייה . סמוך למבנה צומח גן מרשים - פרי יצירתו של האמן הגרמני , לותר באומגרטן - ( Baumgarten ) המשתקף גם בתוך הבניין מבעד לקיר חופשי עשוי פלדה וזכוכית הניצב לפני החזית ( הקיר נבנה במקום קיר אטום שעמד בעבר לאורך השדרה . ( השילוב בין הגן והמבנה כה הרמטי , עד כי בשעת ביקור במקום קשה לדעת בבירור אם עצי הגן נמצאים בתוך המבנה או מחוצה לו . כך למשל , בדרך לאולמות התערוכה חולפים המבקרים מתחת לעץ ארז עתיק , ונוכחותו מורגשת גם בפנים תודות להשתקפות כפולה מבעד לחלונות הזכוכית של חזית הבניין ולקיר הזכוכית החיצוני . למבנה עצמו שמונה קומות מעל מפלס הגן , ושמונה קומות מתחתיו . מבחינה הנדסית , זהו מבנה בעל סטרוקטורה קלת משקל , עשויה פלדה ולוחות זכוכית . על פי תיאורו של נובל עצמו , המשחק הארכיטקטוני כאן מבוסס על הבחנה מדויקת בין נפחים וחומרים , בצד טשטוש גבולות שמקורו בהתחלפויות מהירות של רשמים וויזואליים . מלון סנט ג'יימס ( Hotel Saint James ) השוכן בכפר בוליק ( Bouliac ) שבחבל בורדו ( 1989-1987 ) הוא מלון בוטיק ובו 18 חדרים ומסעדת שף . המלון מורכב מארבעה מבנים קטנים הניצבים על גבעה הצופה לעבר נהר גארון , ( Garonne ) ונראים מרחוק כמבנים לייבוש טבק . המבנים מצופים בסורגי מתכת העוטים , ברבות הזמן , צבעי חלודה . נובל משתעשע כאן עם המראה הכפרי הנשקף מרחוק , המתברר כמטעה כשמתקרבים ומגלים שנוצר , למעשה , מחומרים תעשייתיים . עיצוב הפנים העשיר והנוח של החדרים מתכתב עם האסתטיקה המינימליסטית של חדרי נזירים . בתכנונם ניכרת רגישות לפרטים המהולה בחוש הומור שנדיר לפגוש כמותו באדריכלות העכשווית .

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help