sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ז'אן נובל ביתן השמש האדומה גלריה סרפנטיין , לונדון אוצרי הפרויקט : ג'וליה פייטון-ג'ונס והנס אולריך אובריסט יולי - אוקטובר 2010 רם אהרונוב ככל שמתארכת השהייה בביתן השמש האדומה , כך מגלים עוד ועוד פרטים מרתקים ביצירה האדריכלית המורכבת שכל כולה אדום . רשמים מביקור בביתן שהוצב במהלך קיץ 2010 סמוך לגלריה סרפנטיין הבריטית בעשור האחרון הפכה גלריה סרפנטיין , השוכנת בלב גני קנסינגטון שבלונדון , למוקד התעניינות בתחום האדריכלות העכשווית . מדי שנה בראשית הקיץ צומח על רחבת הדשא שלפני בניין הגלריה ביתן חדש ומפתיע שתפקידו למלא את הפונקציות הציבוריות ולשמש כאולם להרצאות , לכנסים ולהופעות אמנים . מפאת חוסר מקום בתוך מבנה הגלריה , אירועים אלה נערכים במבנה הזמני אך ורק בחודשי הקיץ , ועם בוא הסתיו הוא מפורק עד היסוד , ודשא ירוק שב ומכסה את הרחבה ומתמזג עם מכלול הגן . מחזור שנתי זה מעניק לתושבי לונדון ולמבקרים הרבים , שוחרי האמנות והאדריכלות , הזדמנות נדירה להיפגש מדי שנה עם אדריכל מעניין ויוצא דופן שקודם לכן לא בנה או לא סיים לבנות בניין כלשהו באנגליה . החוויה העיקרית המזומנת לאורחי המקום היא השתתפות בפעילויות הגלריה הרוחשות בתוך המבנה הניסיוני ובילוי בבית הקפה הקטן המוקם בו . בקיץ 2010 נבנה מול הגלריה " ביתן השמש האדומה , " כפי שכינה אותו מתכננו , האדריכל הצרפתי ז'אן נובל . נובל משלב בין עולם האמנות הוויזואלית , בעיקר בתחום הצבע והפיסול , לבין עולם האדריכלות , ותובע מן המבקרים במבנה התבוננות מעמיקה . מרחוק נראה הביתן כשרפה בין עצי הגן . צבעו האדום העז מושך ומסקרן , וצורתו הפיסולית מרשימה . נועז במיוחד הוא הקיר האלכסוני החופשי שגובהו כמעט ארבע קומות , והצריח המרובע המזדקר מולו ומאזן אותו מבחינה קומפוזיציונית . כששמש של שלהי היום שוטפת את הביתן מאחור , הוא נעטף באווירה דתית שמקורה בעיצוב , על העצים זקופי הקומה הנדמים למלאכים . במבט ראשון עשוי פנים הביתן להיראות פשוט ופונקציונלי , אך ככל שמתארכות השהייה וההתבוננות בו , מתחילות להיחשף הצורות והטקסטורות המורכבות וההפכפכות . רעיונות שמעוררים התלהבות במפגש הראשון , מלהיבים פחות בביקורים הבאים , ואילו פרטים שנראו משעממים ודלים , מתגלים בביקור הבא כעתירי טעם . הביתן ביסודו הוא מבנה מלבני , דמוי אסם אירופאי מסורתי , בעל גגונים משופעים לשני כיוונים . החלל המרכזי הגבוה שבין הקיר האלכסוני לצריח המרובע משמש כאודיטוריום . גם כאן נרמז הדימוי הכנסייתי , שכן דלפק בית הקפה הוצב במקום המיועד למזבח . עמודי השלד ממוקמים לאורך שלוש מצלעות המבנה בלבד , וכך חזית הכניסה והחלל הפנימי נותרים חופשיים . מבחינה הנדסית , שלד הפלדה מורכב מארבעה שערים רחבים , מקבילים זה לזה . הגג הרך עשוי סוככי יריעות ( מעין אלה המצלים על חלונות ראווה , ( הצמודים לקורות העליונות של השערים . הביתן גמיש בתכנונו ומאפשר להתאימו לפונקציות שונות באמצעות פרישה , קיפול והזזה של החלקים הרכים . הרצפה במפלס הדשא אדומה ירוקה ומרוהטת במקבצי שולחנות וכיסאות בית קפה אדומים המעוצבים בפשטות . המרכיב הדומיננטי בביתן השמש האדומה הוא , כמובן , צבעו . לבד משני משטחי רצפה ירוקים בתוך המבנה , כל כולו - מבפנים ומבחוץ - אדום . " סימפוניה באדום , " הגדיר נובל את יצירתו בריאיון שנתן לכתבת ה ט ל ג ר ף הלונדוני . נובל הוסיף והסביר את פשר הבחירה : " רציתי לחגוג את הקיץ , קיץ אדום , קיץ אחד בגני קנסינגטון . רציתי אדום לוהט בתוך הירוק , כמו בפרח . " כמובן , אדום

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help