sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בהקשר שבו יש חיפוש מתמיד אחר משמעות ואחר ידע המופק מתוך ההתנסות ; ז . פיתוח אמות מידה וציפיות גבוהות שבאמצעותן מוצגת ללומדים אמונה ביכולות הלומדים לעמוד בציפיות אלו , תוך הכרה בהבדלים האינדיווידואליים שביניהם ומתן כבוד לשונות זו . הגדרת המאפיינים של סביבות ההוראה-למידה שהוזכרו צמחה על רקע מחקרים רבים שפורסמו בשני העשורים שחלפו . המחקרים הולידו משמעויות חדשות באשר לקידום רעיון ההכוונה העצמית בלמידה ושימשו את ההצדקות התיאורטיות-מחקריות לטיפוחם של מאפייני הסביבה הלימודית שהוצגו לעיל . המאפיינים האלה שימשו אותנו בשתי דרכים.- א ) כבסיס מושגי לתיעוד התצפיות בבתי הספר שבאמצעותן נבנו התרגילים בקובץ שלפנינו ; ב ) להפקת משמעות ופרשנות לתצפיות אלה . תמורות מרכזיות בשדה המתץר והשפעתן על קידום ההכוו נה העצ מית בלמידה נציג כאן את הבולטות שבין התמורות הרבות המוזכרות בספרות המחקרית העוסקת ברעיון ההכוונה העצמית בלמידה : א . תפיסת תהליך בנ »» ת הידע ועיבודו . החל משלהי שנות ה70- החלו להתבסס גישות קונסטרוקטיביסטיות בתחום הלמידה . גישות אלו מייחסות חשיבות להתנסויות האקטיביות של הלומד בסביבה ולפרשנות האישית שנותן הלומד לתופעות שבהן הוא נתקל בחיי היומיום ( ברוקס וברוקס , . ( 1997 כתוצאה ממפגש בין ידע קודם לבין ידע חדש מתגבשות סכמות מושגיות המתפתחות בתהליך של הבניה . חקר תהליך ההבניה וחקר עיבוד הידע תרמו את חלקם לבחינה של מנגנוני בקרה , פיקוח ומודעות עצמית , המתבצעים באמצעות סכמות מטה קוגניטיביות ופועלים לצד אסטרטגיות ומנגנונים של זכירה , של שליפה ושל אחזור מידע ( Crever & Scheier , 2000 ) שינויים אלה בתפיסת הידע ועיבודו תרמו לכך שסביבות הלמידה עוצבו באופן שהושם בהן דגש על התנאים שבהם הלומד עשוי להפוך לשותף לתהליך הלמידה , למי שתורם מידיעותיו המוקדמות , ואף מעמיק בסוגיות חקר שבהם הוא יכול לצבור מומחיות ולתרום מידיעותיו לזולתו . ( Lambert & McCombs , 1998 ) הציפייה מן המורה לא הייתה רק להיות מאפשר ומזמן גירויים משמעותיים בסביבת הלומד , אלא הוא אף נדרש לקדם ולהוביל דיאלוגים משמעותיים בלמידה החותרים לטיפוח תרבות של חשיבה ושכילה , המושתתת על עידוד ההבנה ועל שכלול תהליכים של המשגה ושל הכללה ( Perkins , 1993 )

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help