sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

גיל או בתפקידים שונים בבית הספר ( הרץ-לזרוביץ , תשמ"ד ; עזר , . ( 1986 עדויות רבות הצביעו על כך שמאפיינים אלה ורבים נוספים הם בעלי חשיבות בקידום סביבות המטפחות הכוונה עצמית בלמידה ( ראו הרחבה אצל זילברשטיין , תשס '' א , עמ י . ( 25-13 מאפיינים אלו זכו למחקר ענף על ידי מוסדות החינוך של אונסקו ( Skager , 1984 ) והורחבו והותאמו למערכת החינוך בארץ על ידי זילברשטיין וחוב ' ( זילברשטיין , אייל וברקוביץ , . ( 1994 מאפיי ני סבי בה ל קידום ההכוו נה העצמית בלמידה מאפייני סביבה המקדמת הכוונה עצמית בלמידה נידונו ונותחו בארץ בחדרי מורים רכים ( עמנואל , , ( 2003 והם מצביעים על הערך הרב שניתן למורה בעיצובן של סביבות אלה . ( Lambert & McCombs , 1998 ) המורה נתפס כמנחה וכמסייע בלמידה , והוא נדרש להעשיר ולגוון את הפעילויות ואת המשאבים העומדים לרשות התלמידים בכיתה ומחוצה לה . עליו להציע תנאים גמישים ולאפשר בחירה בסביבה הלימודית , ליזום תהליכי למידה מחוץ לדלת הכיתה - בחצר בית הספר ובקהילה , לעודד הפקה של מגוון תוצרים בלמידה , לבסס את הלמידה על תרבות חשיבה ושכילה , ( reasoning ) לקדם מיומנויות והרגלים של עבודת צוות המושתתים על יחסים דמוקרטיים ושיתופיים , לפתח תהליכי הערכה , רפלקציה ומשוב פנימיים , לחזק את ההנעה הפנימית בקרב תלמידיו ולעודד אסרטיביות ותחושת אינדיווידואליות בקרבם ( זילברשטיין , תשס '' א . ( החוקרת מרשאל ( Marshall , 1998 ) הרחיבה בעבודתה את מאפייני הסביבה המטפחת הכוונה עצמית בלמידה בהוסיפה את המאפיינים האלה : א . הדגשת הכבוד שראוי לרחוש כלפי עמיתים וקבלת השונות בין תלמידים תוך הימנעות מסטיגמות חברתיות ; ב . קידום של הרכבי למידה מונחים ( טיוטוריאליים ) מגוונים בסביבה , שבהם יש ביטוי ללמידה מונחית של עמיתים מאותה קבוצת גיל ולמידה בקבוצות מעורבות גיל ;( cross-age ) ג . התאמת האמצעים לפיתוח אתגרים בקרב לומדים שונים לשם מניעת מצבי תסכול בלמידה ; ד . פיתוח של יחסי גומלין תלמיד-בוגר המקדמים למידה משמעותית ומושתתים על הבנה וכבוד הדדי . קשרי גומלין כאלה עשויים לתמוך בתקשורת איכותית המקנה תמיכה , חום , רוגע , תנאים לחשיבה , מודעות רפלקטיבית גבוהה ואינטראקציה חברתית של שיתוף פעולה , המשוחררת מאיום ומושתתת על תחושת שייכות ; ה . עידוד הלומדים לפתח את רעיונותיהם ואת אחריותם באמצעות עבודות ופרויקטים שיש בהם אפשרויות בחירה נרחבות ; ו . פיתוח הקשר סביבתי המבוסס על ביצועים משמעותיים מתוך כוונה שההתנסויות הלימודיות יתפתחו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help