sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ללמידה , מתאים עצמו למצבים חדשים , יצירתי , מסוגל להבחנה בין עיקר לטפל , יודע כיצד לבצע חשיבה על החשיבה שלו , קובע סדרי קדימויות , לומד עם עמיתים ועוד . תכונות ומאפיינים אלה הם חלק מרשימה ארוכה של תכונות במישור הקוגניטיבי והריגושי ומן התחום של מיומנויות הלמידה . זילברשטיין טוען , שיש סבירות מעטה בלבד שמישהו יחלוק על החשיבות שיש בטיפוחן . ואכן , נראה שיש כיום הסכמה רחבה לגבי ההיקף הנרחב של התכונות המאפיינות לומד בעל הכוונה עצמית , אך בחינה התפתחותית היסטורית של שורשי המושג מצביעה על שינויים אחדים שחלו במשמעותו . בעבר רווח השימוש במושג "לומד עצמאי" ( מינקוביץ , . ( 1978 מושג זה התייחס להתנהגות , וכלל פירוט של תפקודים המאפשרים ללומדים לפעול באורח עצמאי . הציפייה מן הלומד הייתה שיידע להסתדר בכוחות עצמו בעת מילוי המשימות המוטלות עליו בסביבתו הלימודית , תוך הסתייעות מוגבלת בעמיתים ובמורה ( מינקוביץ , שם . ( הציפייה מן המורה הייתה שיתכנן ויפתח בהקפדה רבה את הסביבה הלימודית ( כרטיסי עבודה , פעילויות למידה , אמצעי הוראה-למידה וכן הלאה ) על מנת שהתלמידים יוכלו להסתדר בכוחות עצמם וללמוד באופן עצמאי במרחב הלימודי שתוכנן על ידי המורה . מבחן ההצלחה לפי תפיסה זו היה : האם הלומדים מסוגלים לבצע את המשימות המוטלות עליהם מבלי להיות תלויים בזולתם ? הסוגיה של איכות הביצועים של התלמידים לא הייתה זו שעמדה במרכז הדיון . מה שבעיקר העסיק מורים רבים והנחה אותם בעבודתם היה שיקולי דעת הנוגעים לרכיבים התנסותיים-חווייתיים הקשורים ללמידה ( הרץ-לזרוביץ , תשמ"ד . ( עם הזמן התרחב מושג הסביבה הלימודית , והיא החלה להיות נתפסת כחובקת את מכלול האמצעים הפיזיים והאנושיים המצויים במרחב הלמידה שהלומד פועל בו - בתוך בית הספר וגם ומחוצה לו , בקהילה ( פוקס , . ( 1988 מקומם של האמצעים הפיזיים נתפס כדומיננטי במיוחד כאשר אלה כללו מאגר עשיר של חומרי הוראה-למידה , של פינות ומרכזי למידה , של ספרי יעץ , של אמצעים טכנולוגיים ממוחשבים , מאגרי מידע , שקופיות , תמונות ועוד . למורה ולעמיתים הייתה חשיבות מצומצמת , אף על פי שהיו חלק מהותי מן הסביבה . זאת משום שמבחן ההתמודדות של הלומד היה כאמור ביכולתו לתפקד בכוחות עצמו , בקצב האישי שלו , ללא סיוע ותלות בסובבים . סביבות לימודיות כאלה רווחו לפני כשלושה עשורים בבתי ספר פעלתניים , פורצי דרך , שפילסו את דרכם בניסיונות לחולל למידה והוראה מסוג אחר בכיתה ( עמנואל , ( 2003 מרביתם היו בתי ספר יסודיים שהתמודדו עם אתגרים מורכבים של שבירת הלמידה הקונוונציונלית והגמשתה באמצעים רבים כגון : דרכי הוראה-למידה חלופיות , עיצוב פינות עבודה , הצעת חלופות לבחירת הלומד , הבניה מחודשת של תפקיד המורה בסביבה הלימודית , לצד טיפוח עבודת צוות בין מורים העובדים יחד באותה שכבת

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help