sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק א' - בשנתי הראשונה בהוראה לימדתי בכיתה ג' בבית הספר הניסויי בירושלים . אחרי חודש של לימודים פגש אותי אחד מתלמידיי באוטובוס . שאלתי אותו איך הוא מרגיש בכיתה , והוא אמר שבדרך כלל בסדר , אבל יש לו שאלה : "מה זו המילה הזאת , 'משימה , ' שאת אומרת כל הזמן . " ? אני זוכרת שניסיתי לדמיין לעצמי את טיבה של חוויית הכיתה שלו , כאשר המילה " משימה" מופיעה שוב ושוב , והיא כמו עב"ם בשבילו . פרק ב' - בכיתה ד' שוב היה לתלמידים ולי קושי לדבר במילים על תהליך העבודה על הנושא האישי . הצעתי להם לדמיין את עבודתם כמסע , כטיול או כדרך , ולצייר אותה . להפתעתי , הילדים יכלו להסביר את הציור ללא כל קושי כשהם מגלים רמה גבוהה של מודעות עצמית , של יכולת רפלקטיבית , ולעיתים אף של התייחסות ביקורתית ומעריכה לדרך שעברו ולאלה שהיו שותפים לה . עמוס צייר את המעגלים הסגורים שנכנס אליהם לא פעם במהלך הדרך , טלי ציירה את הגשר מעל הצוק המפחיד שנבנה בעזרת שיחה שקיימנו עם אימה ; נוגה ציירה את עצמה תלויה על בלימה מעל תהום פעורה , ואמרה שכך הרגישה את תהום הכישלון הצפוי כשלא הצליחה להתקדם בעבודה ; ואבי צייר קוצים ופרחים והסביר כל קושי וכל הצלחה שחווה במהלך הדרך . הרגשתי ששפת הציורים והדימויים פותחת לנו ערוצים טובים להבנה , אבל עדיין לא קראתי לה בשם . פרק ג' - שנים אחדות לאחר מכן התחלתי לעבוד עם מורות פעילות . גם כאן עלה הקושי של תיאור העשייה , של "לכידה" במילים של החוויה המיידית של שעת הוראה בכיתה . גם כאן הצעתי לעבור לשפת הציור והדימויים , ושוב , כמו עם הילדים , נפתחו בפנינו דרכים מזמינות אל תובנות אישיות , אל שאלות פילוסופיות משמעותיות ואל התייחסות אל העשייה . היה משהו קסום בעבודה עם המטפורות , שאפשר עבודה רפלקטיבית כנה ומעמיקה ללא תחושה של איום , של ביקורת ושל חשש לאיבוד יוקרה . פרק ד' - בצירוף מקרים שאולי לא היה מקרי כל כך בשלב ההוא , פגשתי בספרם של לאקוף וג'ונסון , ( Lakoff & Johnson , 1980 ) "המטפורות שאנו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help