sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

השימוש במטפורות כפי שנעשה על ידינו אינו בבחינת מיומנות חדשה , אלא . הוא הפעלה מודעת ומכוונת של יכולת המוטבעת במוח האנושי . לאקוף וג'ונסון ( Lakoff & Johnson , 1980 ) רואים בחשיבה מטפורית מרכיב טבעי של תהליך החשיבה האנושי , שלרוב איננו מודעים לו , מושגים הצומחים מתוך ההתנסות שלנו אינם נוקשים וחד-משמעיים אלא להפך , הם גמישים ופתוחים . המטפורות הן כלים שיטתיים המאפשרים להגדיר את המושגים ולשנות את טווח היישום שלהם . לטענתם של לאקוף וג'ונסון , למטפורות חדשות יש כוח ליצור מציאות חדשה . דבר זה יכול לקרות כאשר אנחנו מתחילים להבין את ההתנסות שלנו במונחים של מטפורה חדשה , וזו משפיעה על ההתנהגות שלנו . אנחנו מעצבים את הפעולות שלנו באמצעות מערכת התפיסה . כאשר מטפורה חדשה נכנסת למערכת זו ותופסת את מקומה של מטפורה קודמת , היא משנה את תפיסת המציאות שלנו ובעקבותיה את התגובות שלנו למציאות זו . חלק גדול מתהליך ההבנה שלנו את עצמנו הוא תהליך חוזר ומתחדש של בירור המשמעות שאנחנו נותנים לעשייה שלנו , כלומר , חיפוש אחר המטפורות האישיות המעצבות משמעות זו ומבטאות אותה . לדוגמה , נתאר לעצמנו מורה החושבת על כיתה במונחים מטפוריים של "חדר בספרייה העירונית , " לעומת מורה החושבת על כיתתה במונחים מטפוריים של "בורסה לידע . " לא צריך הרבה דמיון כדי לתאר את השוני בהתייחסותן של המורות האלה לנושא המשמעת בכיתתן , לתפיסת תפקידן כשומרות עליה , ולהכנתן את אופי הלמידה המצופה מתלמידיהן . דה בונו < De Bono , 1980 ) מכנה סוג זה של חשיבה בשם "רוחבית" ( לטראלית , ( ורואה בה אופן חשיבה המשלים ומעצים את החשיבה ה"אורכית , " האנליטית . . 2 אנחנו מבקשים להסב את תשומת לב הקוראים לכך שבעבודה זו איננו עושים את האבחנות הספרותיות המסורתיות בין "מטפורה '' לבין "דימוי . " על פי הגדרה ספרותית , מטפורה היא שימוש במילה או בניב לא בהוראתם הפשוטה אלא בהוראה שאולה מעניין אחד לעניין אחד לשם יתר ציוריות או הבנה . דימוי פירושו הבלטת העצם או הגוף המתואר על ידי השוואתו לאחר , ידוע ומוחשי יותר . לפיכך , הצירוף "השמיים בוכים ' הוא מטפורה ; '' השמיים בוכים כמו תינוק" הוא דימוי . בעבודה זו המילים "מטפורה" ו"דימוי" משמשות אותנו לחלופין מבלי שנבחין ביניהן , משום שגם הדימויים וגם המטפורות מאפשרים לראות דבר אחד כאילו הוא דבר אחר ; באמצעות שניהם ניתן לעשות קונקרטיזציה וויזואליזציה של מושגים , של מחשבות , של תחושות ושל רגשות ; דימויים ומטפורות גם יחד מייצגים עבורנו את המציאות , בין שהיא אובייקטיבית ובין שהיא סובייקטיבית ,

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help