sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

n \ 2 n ראש : // על המטפורה / על השיבה בסטפ / ר / ת העלאת עולם הידע האישי של סטודנטים להוראה , כמו גם עולם הידע המעשי של מחנכים , ומציאת דרכים לארגונם ולניסוחם במילים , חשובות לשיפור העשייה החינוכית . פעולות אלו חשובות גם לביסוס מקומם של אנשי השדה בדיאלוג עם אנשי מחקר על דרכי החשיבה המקצועית של מורים ועל ההוראה עצמה . התפתחות מקצועית של מורים ושל מורי מורים תלויה בין השאר ביכולתם להיות לומדים-חוקרים של עשייתם . מורים לומדים-חוקרים מתבוננים בעשייה החינוכית שלהם ומפרשים אותה . אם יש צורך , הם משנים את עבודתם ואף משתנים בעצמם . אנחנו מאמינים ששימוש במטפורות יכול לתת למורי מורים , למחנכים ולסטודנטים להוראה כלי מעניין ומפרה , שבאמצעותו ניתן לחשוב על העולם האישי שהם מביאים אתם אל עבודתם , ולתאר באופן עשיר ודינמי את הידע האישי-מעשי שלהם במסגרת שיח מקצועי , שיתופי , פתוח ולא שיפוטי . הצורך בערוץ חלופי של תקשורת שדרכו ניתן יהיה לפענח את משמעות חוכמת המעשה של מורים עולה ממחקרים רבים העוסקים בידע של מורים . אלבז , ( Elbaz , 1983 ) שחקרה את מבנה הידע המעשי של המורה , טוענת שידע זה מורכב משלושה גורמים : כללים מעשיים , עקרונות פעולה ודימויים . לדבריה , הדימוי הוא ההכללה של הכללים המעשיים ושל העקרונות אל תבנית של מטפורות המנחות את פעולת המורה . קלנדינין חקרה בעבודת מחקר מתמשכת ( Clandinin , 1986 ) את הדימויים הטבועים בבסיס החשיבה של שתי מחנכות , ומצאה שידע מעשי של מורים מתגבש לכלל דימויים מנחים ומטפורות יותר מאשר לכלל תיאוריות של פעולה . פרובונזו , מק-קלוסקי , גריי קוטקמפ וכהן ( Provonzo , McCloskey , Gray , Kottkamp , & Cohen , 1989 ) גילו מטפורות של מורים שבאמצעותן הם מסבירים את המשמעות של היות מורה בחברה שלנו . ממצאי מחקרם מראים בבירור שמכשיר זה הוא כלי רב כוח שבאמצעותו מורים יכולים לבטא את מלוא משמעות עבודתם המורכבת ורבת הפנים . גם דן ענבר טוען ש"אדות הדרכים היותר מעניינות ויעילות להצגת תפיסות , השערות ורגישויות , היא באמצעות בדיקה מקיפה של דימויים מטפוריים" ( ענבר , . < 109 : 1997 במחקרו הוא מנתח אלפי דימויים מטפוריים שאסף ממורים , ממנהלים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help