sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ההוראה בעיסוק 2 רץטי החינוך מעצם טבעו נועד להיטיב ולהוסיף לרווחתו של היחיד ושל החברה . במיון הדיסציפלינות על-פי המודל האריסטוטליאני , שוואב ( Schwab , 1964 ) משייך את החינוך לקבוצת המקצועות הפרקטיים . תכלית העיסוק במקצועות האלה להיטיב ולשפר את תנאי הקיום האנושי , לפרט ולחברה . המאפיין הבולט של המקצועות האלה הוא הצורך לבחור ולפעול ( choice and action ) וההוראה ככלי מרכזי בחינוך נושאת במובהק את התכונות האלה . היא נועדה להיטיב עם התלמידים ולקדמם לקראת מטרות ראויות והיא חדורה במצבי בחירה ופעולה . מורכבות המצבים , ריבוי שיקולי הדעת שלעתים מתאפיינים בהגיונות סותרים והרב-צדדיות בשיפוטים הערכיים מעמידים את המורה תכופות בפני מצבי בחירה עם אפשרויות פעולה בכיוונים שונים . יש הרואים את ההוראה כזרועה רצפים של מצבי דילמות , שבהם כל הכרעה של המורה מולידה פתרונות חלקיים , שכן בצד הרווחים יש גם מחירים לכל הכרעה . ( Lampert , 1985 ) רעיונות מופשטים ודיונים תאורטיים כשלעצמם , דיונים שאינם מביאים לעשייה , אין בהם עניין למורה במסגרת עבודתו בכיתה . גם אם צודקת הטענה שאיכויות של הוראה ניתן לבחון על-פי קריטריונים עצמאיים הבוחנים את ההוראה ללא תלות בתוצאותיה , וגם אם , כטענת אייזנר , ההוראה יכולה להיות מוגדרת כמושג מטלתי , ( task concept ) גם אז נתלה את שיפוטנו ואת ערכה הממשי של ההוראה בתוצאותיה , שכן אף לדעת אייזנר ההוראה לעולם מוגדרת גם כמושג הישגי . ( Eisner , 1979 ) ( achievement-concept ) מכאן שקיימת הסכמה רחבה לגבי אופייה הפרקטי של ההוראה . אין זה אומר שכל מה שקשור לאופייה הפרקטי של ההוראה ברור ונהיר לחוקרי החינוך . אדרבה , מהות הידע הפרקטי , גווניו ומקורותיו , התפתחותו ואופן הפעלתו בידי המורה הטירון לעומת המורה המומחה והמנוסה וכדומה , הם נושאים חשובים במחקר ההוראה בן זמננו . 9 רק שגי : רפלץעיה והוראה רעלץטיכית שני המונחים - פרקטי ורפלקטיכי - בהגדרה המייצגת את תפיסת מהות העיסוק בהוראה צריכים הבהרה . שעה שלגבי משמעות המונח הראשון בהקשר ההוראה קיימת מידה רבה של הסכמה , לגבי המונח השני קיימת קשת רחבה של הגדרות ושל מודלים תאורטייס המנסים לתאר ולהסביר את משמעות המונח בהקשר ההוראה . אי לכך נציג את הבנתנו את המונח הראשון בקצרה ונאריך בדיון על המונח השני הרבמשמעותי .

מכון מופ"ת

ישראל. משרד החינוך. האגף להכשרת עובדי הוראה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help