sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ההגרלה כעיסרן 9 רץטי ~ ר 9 לץטיכי ההוראה כמהותה היא התנסות בכיתה שבה שותפים תלמידים ומורה . היא מתרחשת תוך כדי אינטראקציה כין "האני" - המורה , לבין ה"אתה" - התלמיד וה"הוא" - הסביבה הלימודית , דהיינו תכנית הלימודים , חומרי הלמידה ושאר הגורמים הסביבתיים המקיפים בממדי הזמן והמרחב את התלמיד ואת המורה במהלך ההתרחשות בכיתה . המאפיינים הבולטים של מצבי הוראה הם הקונטקסטואליות , הרב-משמעותיות , האיודאות והייחודיות . ( Lortie , 1975 ; Jackson , 1986 ) לעתים קרובות המורים נמצאים במצבים של דילמה ועליהם לקבל הכרעות פרקטיות . ( Lampert , 1985 ) לם ( 1977 ) תיאר את מצבי ההוראה כחדורים בהגיונות סותרים . ואכן מצבי בחירה ואלטרנטיבות פעולה פתוחות הם לחם חוקם של מורים מקצוענים-רפלקטיביים . ההוראה מאופיינת בכך שהיא התנסותית , פרטית וייחודית , קונטקסטואלית , פתוחה לאלטרנטיבות של פעולה ונדרשת לשיפוטו ולהכרעתו של המורה . היא התנסותית - משום שאין המורה יכול לעבוד על פי מתכונות או מרשמים המוגשים לו מבחוץ . הוא עושה את עבודתו תוך כדי התנסות ועשייה , כשהוא ער ומודע לאופי הדינמי והמשתנה של התנסותו . של ההוראה . מחקרים מן הסוג של תהליך-תוצר ( process-product ) הולידו רשימה של מאפייני הוראה , מיומנויות ויכולות ביצוע כעלי אופי גנרי , שאינם קשורים לעולם תוכן מסוים ושנמצאו כמבטיחיס הוראה יעילה . ( effective teaching ) על-פי תפיסת ה"הוראה כמדע יישומי , " יש להתרכז בהכשרת המורים במאפייני הוראה אלו . בעלי תפיסת ההוראה כ"מדע יישומי" עשויים גם לקבל בתכניות ההכשרה של המורים שיטות של דיגום ( Modeling ) מן הסגנון הפשוט ( Simple Modeling ) וגם גישות הכשרה שולייתיות מן הסגנון הפשוט ( Simple Apprenticeship ) כדרכי הכשרה טובות ; זאת כהנחה שהמורים המאמנים שולטים בגופי הידע הרלוונטיים ומיישמים אותם בכיתותיהם כאופן הראוי לחיקוי . דגם ההוראה כמדע יישומי הוא הדומיננטי ברחבי העולם המערבי ( Edmundson , 1989 ; Sykes & Bird 1992 ) ובכלל זה גם בישראל . כך הדבר למרות הספקות והלבטים שמתעוררים נוכח ההשפעה המזערית שיש ללימודים בין כותלי המוסד המכשיר על עיצוב דמותו והתנהגותו של המורה הטירון לעומת השפעתם של גורמים אחרים - כגון המורים המאמנים , תהליכי חברות בבית הספר הקולט , הציפיות המוכתבות על-ידי מערכת החינוך , הביוגרפיה של הסטודנט כולל זיכרונות מהיותו הוא עצמו תלמיד ( זיו , 995 ; ; 1988 ו . ( Zeichner , 1988 ; Feiman-Nemser , 1985 McCutcheon ,

מכון מופ"ת

ישראל. משרד החינוך. האגף להכשרת עובדי הוראה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help