sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

" הסדר החקירתי , " הוא האופן שבו הסולם ההיררכי של תחומי הדעת נקרא בסדר הפוך . כך , למשל , נאמר כי ניתן בהחלט לעסוק בתופעות ביולוגיות מבלי שנלמדו קודם פרקים בכימיה . רק כאשר לימוד התופעות הביולוגיות מעורר את הצורך בידע ובהבנה בתחום הכימיה , יש מקום ללמדם . במילים אחרות , אפשר להתחיל בלימוד כל תחום דעת מבלי להגיע אליו בסדר המוכתב של הלימוד ההיררכי הדוגמתי , ורק כאשר מתעורר הצורך ( as the need arises ) יש מקום לספק את הידע המוקדם , הייחודי , הנחוץ להבנת התופעות הנחקרות או הנלמדות . באנלוגיה להצעתו של שוואב על הקריאה הדו-אופנית של הדגם של קומט נטען בהמשך הנייר שגם את המבנה הנדבכי בתכניות להכשרת מורים ניתן לקרוא בשני אופנים . יתר-על-כן , התוצאות מוכיחות כי סדר הקריאה המסורתי-הדוגמטי איננו תכליתי ואין הוא יכול לשמש בסיס בלעדי לבניית תכניות להכשרת הסטודנטים להוראה בכיתה , ועל כן צריך לנסות גם דרכים חלופיות המזכירות את סדר הקריאה החקירתי במודל זה . שני אופני הקריאה האפשריים של מודל הנדבכים מוליכים אותנו לדיון בסוגיה הקונטרוורסלית בדבר השילוב הראוי והאפשרי בין התאוריה למעשה . נקדים ונאמר שבחתירה לשילוב התאוריה והמעשה בהוראה , אין הכרח לנקוט מהלך המוביל מן התאוריה אל המעשה . אדרבה , מנימוקים שנפרטם בהמשך , המהלך המומלץ צריך להוביל מן המעשה אל התאוריה . עם זאת , בקווים הכלליים לתכניות הכשרה חלופיות נמליץ על חתירה לשילוב בו זמני של התאוריה עם המעשה ככל האפשר בין שהמהלך הוא מן התאוריה אל המעשה ובין שהוא הפוך . 0 . ) ץ התאוריה אל הטעשה גהכשרת טוריס בדגם ההוראה "כמדע יישומי" המהלכים הם מן התאוריה אל המעשה . על המורים לרכוש ידע פרופוזיציוני ( Prepositional Knowledge ) במקצועות היסוד , בפדגוגיה כללית ובדידקטיקה של הוראת המקצועות ( ידע של ה"מה" , ( What - ולהוסיף עליו ידע פרוצדורלי , ידע של אסטרטגיות ודרכי הוראה ( ידע של ה"איך" , ( How - המתבטא ברכישת מיומנויות וכישורי הוראה . מיומנויות וכישורים אלה נקנים בשיעורי המתודולוגיה , בסימולציות למיניהן ובעיקר בכיתות אימון , והם אמורים להעניק לסטודנטים את היכולת ליישם את הידע התאורטי , את הידע של ה"מה , " שרכשו בלימוד שיטתי במקצועות היסוד . בתיאור תהליכי ההתבשרות של המורים במסגרת תפיסה זו נמצא לעתים קרובות שימוש במושגים , כגון : קליטה משמעותית ( פעילה ופסיבית ) של הידע התאורטי , הפעלת סטודנטים בהרצאות , דיונים , קריאה ועיבוד מקורות וגם תרגול ואימון במצבי יישום . שיטות של עיצוב התנהגויות מורה כפי שרווחו בתנועות של Teacher Education " "Competency Based-n ושל , "Performance Based Teacher Education " שהתפתחו בשנות השבעים בארה"ב , עשויות להיות מקובלות על בעלי תפיסה זו . בדגם זה של הוראה מושם המיקוד על עקרונות ופרקטיקות שנובעים ממחקר מדעי

מכון מופ"ת

ישראל. משרד החינוך. האגף להכשרת עובדי הוראה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help