sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

סכו : * עת לשיטי בנאום של היו"ר בכנס השנתי של חוקרי החינוך בארה"ב ( 1996 Darling-Hammond , ) הוצג אתגר בפני חוקרי החינוך והמחנכים לקראת המאה ה21- בהצעה לקדם ולשנות את פני ההוראה המסורתית הרווחת כיום . בעקבות ההתקדמות המרשימה בעשורים האחרונים בהבנת תהליכי הלמידה של בני-האדם הגיעה שעתה של ההוראה להשתנות . "לא ניתן עוד להסתפק בהעברת ידע , במתן מבחנים להערכת הישגים ובמתן ציונים . עלינו כמורים ללמוד ולהבין כיצד להגיב לצורכי הלמידה השונים של התלמידים , איך להתחשב בנקודות הכניסה השונות שלהם לתהליכי הלמידה וכיצד לעצב דרכי הוראה שמספקות את הפיגומים ואת התיווכים הנדרשים לקידום התלמידים" ( שם , עמ' . ( 7 דרלינג-המונד סבורה שבמאה הבאה תתרכז קהילת חוקרי החינוך ביצירת ידע הוראה חדש , ידע שמתאים להבנת תהליכי הלמידה כפי שהם ידועים היום . במחקר ההוראה צריך לחולל תפנית . "במקום לחתור להכללות גורפות שמספקות לקובעי מדיניות החינוך ולמורי המורים כלים לפיקוח ולמדידת יעילות ההוראה - כמו ניסוח חמשת הכללים לניהול תקין של כיתה או שבעת הצעדים להכנת שיעור לדוגמה - על המחקר לחתור ליצירת אפשרויות חדשות , שבהן יעמידו לרשות המורים ידע הקשרי ובר שימוש , ידע של אסטרטגיות הוראה הלוקחות בחשבון מחד גיסא את תחומי הדעת הספציפיים ומאידך גיסא את צורכי התלמידים האינדיווידואליים '' ( שם , עמ' . ( 10 בקריאה הזאת יש משום ערעור התפיסה הרווחת של ההוראה כתהליך של העברת ידע ועימה גם ערעור על תכניות ההכשרה המסורתיות הבנויות על תפיסה זו . ההוראה המסורתית לא רק שאין בה תשובה להתקדמות שחלה בהבנת תהליכי הלמידה , אלא גם אין ביכולתה לטפח את התכונות של הבוגרים הצפויים לצאת מבתי הספר במאה ה . 21- בוגרים אלה יידרשו להפגין מידה ניכרת של הכוונה עצמית , יכולת להסתגל לתנאים משתנים תדיר ולהיות מורגלים לפעול בסביבה שבה קיים שפע של מקורות מידע ומקורות ידע , שבה שולטת תרבות של חשיבה ושכילה . הוראה המתרכזת כהעברת ידע אין בכוחה לטפח תכונות אלה ( סלומון ואלמוג , . ( 1994 טענה נוספת כזכות החיפוש אחר תכניות הכשרה והשתלמות חלופיות נובעת מן הממצאים החוזרים ונשנים במחקרים אמפיריים , אשר מוכיחים שאין תכניות ההכשרה המסורתיות תכליתיות במובן זה שאין הן מכינות כראוי את הסטודנטים לתפקודם בכיתה כמורים טירונים ( McCutcheon , 1995 Zeichnerj 988 , Feiman-Nemser , 1985 ;) במאמר שלפנינו נעלה את הטענה , שביסוד תכניות ההכשרה המסורתיות קיימת תפיסה שגויה של מהות העיסוק בהוראה . תפיסה זו גורסת שההוראה היא בבחינת מדעיישומי , ועל כן מצפים מן המורים הטירונים ליישם בהוראה בכיתה עקרונות תאורטיים שלמדו במהלך הכשרתם . ציפיות אלה אינן מתגשמות לרוב נוכח הפער הגדול בין

מכון מופ"ת

ישראל. משרד החינוך. האגף להכשרת עובדי הוראה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help