sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נעשית מתוך עניין אישי , ללא כל הזדקקות לעידוד , או לחיזוקים חיצוניים . בשל כך , הפעולות הנעשות מתוך מוטיבציה אינטרינזית אינן מצריכות תהליך הפנמה . לעומתה , הפעולה מתוך מוטיבציה אקסטרינזית נעשית למען תוצאה שאיננה חלק אינטגרלי , טבעי מהפעולה עצמה . מחולל של ההתנהגות המונעת אקסטרינזית עשוי להיות גורם בין-אישי ( בקשה של מבוגר מילד להתנהג באופן מסוים ) או תוך-אישי ( לחץ פנימי לעשות שיעורי בית כדי לרצות את ההורים ולא כדי לתרגל את החומר הנלמד . ( אנשים הפועלים מתוך הנעה אקסטרינזית פועלים מתוך רצון להשיג דבר מה נוסף לעצם ההנאה מהפעילות . פעולות הנעשות מתוך מוטיבציה אקסטרינזית גוררות לרוב תגובות גומלין . הבתנה ב'ן דרגות שומת של הכנסה : משליטה חיצןטת בהתנהגות ע 7 שליטה סוכנסת-סשןלבת חלק ניכר מהידע ומהערבים שילד רוכש במהלך התפתחותו מקורם בגורמים חיצוניים , ועל פי ההגדרה לעיל , התנהגות הנובעת מגורמים חיצוניים איננה אינטרינזית . כיצד מופנמים הידע והערכים על ידי הילד או המבוגר הלומד וכיצד הם הופכים לחלק ממערכת הערכים וממבנה הידע האישי ? בשנים האחרונות החלה תאוריית ההכוונה העצמית להבחין גם בין רמות הפנמה של ידע וערכים לאורך רצף של רמות שליטה או ויסות . בקצהו האחד של הרצף נמצאת מוטיבציה חיצונית ( לדוגמה , התנהגות המונעת מהצורך לקבל פרסים או להימנע מעונשים , הסכמה לפשרה כדי להימנע מסנקציות מגורם חיצוני , ( ובקצהו האחר מוטיבציה מופנמת-משולבת ( לדוגמה , הסכמה לפשרה מתוך הבנה שפתרון בר-קיימא חייב להביא בחשבון את הרצונות והצרכים של כל הצדדים ומתוך תכנון והיערכות לשינויים המתחייבים מאותה פשרה בכל שטחי החיים . ( רצף המוטיבציות נתפס כמחולל בילדים רצף מקביל של פעולה אוטונומית במידות שונות . ככל שהמוטיבציה לפעולה מסוימת היא מופנמת - כלומר משולבת ומרושתת יותר בתוך העצמי , כך הפעולה נחשבת ליותר אוטונומית . מחברי תאוריית ההכוונה העצמית ( גרולניק , דיסי וראיאן ) מציעים הבחנה , הנתמכת אמפירית בחלקה , בין דרגות ההפנמה הבאות של ויסות או של שליטה עצמית : הטמעה , ( introjection ) הזדהות , ( identification ) הפנמה משולבת . ( integration ) הטמעה . בוויסות עצמי מתוך הטמעה מונעת הפעולה בכוח דרישות או כללים חיצוניים שנבלעים על ידי היחיד בצורתם המקורית , בלא שייעשו בהם שינויים והתאמות אישיות . לדוגמה , ילד לומד למבחן מתוך חשש שלא יצליח או מתוך לחץ . במקרה זה , החוקרים גורסים שהילד תופס את פעולתו כנכפית ונשלטת מבחוץ אף שהמניע נמצא מ עצמו ולא מחוצה לו . בתאוריית ההכוונה העצמית נחשבת ההטמעה כדרגת הפנמה גבוהה מזו של פעולה מתוך מניעים חיצוניים ( דרישות , תכתיבים , איומים , הבטחות לפרסים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help