sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

תאוריי ת ההכוו נה הטצסי ת מהם מאפייניו של האדם האוטונומי ? מהו אדם שאיננו אוטונומי ? מהי חשיבותה של האוטונומיה להתפתחות התקינה ? מהם התנאים לגיבוש אוטונומיה ? תאוריית ההכוונה העצמית מציגה את התנאים להתפתחות אדם אוטונומי ואת חשיבות ההכוונה העצמית להתפתחות הנפשית התקינה והמסתגלת של הפרט . אדם אוטונומי הוא אדם יוזם , המונע באופן מודע על ידי רצונותיו , המרגיש בעלות על פעולותיו , החש שמעשיו צומחים ממנו עצמו , Grolnick , Deri & Ryan , 1997 ) עמ' . ( 155 לעומתו , אדם שאיננו אוטונומי מאפשר לגורמים חיצוניים לכוון את החלטותיו ואת מעשיו . אוטונומיה נמצאה קשורה להערכה עצמית גבוהה יותר , ליכולת לסמוך על אחרים , לבריאות נפשית , לגמישות קוגניטיבית , להתמדה גדולה יותר בשינוי ההתנהגות . ( Grolnick , Deri & Ryan , 1997 ; Deri & Ryan , 1987 ) לעומת זאת , התנהגות המוכתבת על ידי מוקד שליטה חיצוני , נמצאה קשורה לרגשי דיכאון , חרדה , נרקיסיזם , אפקט שלילי וסימפטומים פיזיים . בגיבוש האוטונומיה משתלבים הנטייה המולדת להימצא בקשר עם הסביבה ולהטמיע ערכים והתנהגויות ובמקביל להרחיב את ההרמוניה הנפשית הפנימית - עם חינוך מתמשך המגייס את יכולותיו המולדות של הפרט , המאפשר את ביטויין , תומך בהן ואף תורם להרחבתן . תאוריית ההכוונה העצמית היא תאוריה אורגניסמית . תאוריות אורגניסמיות גורסות שאנשים הם גורמים פעילים במפגש עם סביבתם בניסיון המשולב להטמיע היבטים חברתיים ופיזיים של הסביבה ולהתאים את עצמם להיבטים המעניינים והחשובים שלה . לכן , ההתפתחות הפסיכולוגית שואפת , מצד אחד , ללמידה והרחבה וקשר עם העולם , ומצד שני , לגיבוש אינטגרציה והרמוניה בתוך החלקים השונים של הפרט עצמו . ל » ט > בצ » ה אקסטרעדת לעןקח . קןט » בציה אעטרעדת תאוריית ההכוונה העצמית מתמקדת בהגדרה ובהבחנה בין סוגי המוטיבציה המניעים את פעולתם של בני האדם במהלך התפתחותם . בגרסתה הראשונית של תאוריית ההכוונה העצמית הוצגה הבחנה בסיסית בין מוטיבציה אקסטרינזית ( extrinsic ) לבין מוטיבציה אינטרינזית . ( intrinsic ) התנהגות מתוך מוטיבציה אינטרינזית היא ספונטנית , פרץ / 1 תאורי ות לטידה הטתטץדו ת באי כו ת אי נטראקצי ה טדריך-טודרך

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help