sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

באופן מסורתי , גישת הלמידה הקונטקסטואלית , ( social-contextual theory ) שתאוריית ההשתנות הקוגניטיבית מסתעפת ממנה , מדגישה את תרומת התיווך האנושי ללמידה תוך התעלמות מסוימת מיכולותיהם המולדות של הילדים ומתרומתן של יכולות אלה להתפתחותם הקוגניטיבית . ( Wertsch , 1985 ) לעומת זאת , אנו נוטים להדגיש גם את התרומה המגרעת של הפרט כמו גם המגבלות הביולוגיות , על תוצאות הלמידה וההתפתחות . על כן , מודל ההדרכה המוצג כאן מתבסס על תפיסה אורגנ » סמ > תקונטקסטואלית של הלמידה . השינויים שהצענו בהגדרות האופרטיביות המנוסחות והמוגדרות בהרחבה על ידי קליין , ( 1991 , 1988 ) מבטאים אפוא את הדגשתנו את יכולותיו המולדות של הלומד בנוסף לתרומת הסביבה האנושית להתפתחות הקוגניטיבית . שינוי נוסף שאנו מציעים הוא לראות במאפייני האינטראקציה של מדריך עם מודרך ( ושל מחנך עם ילד ) ארגון ייחודי המשקף תפיסת עולם ייחודית , ולא רק אוסף מרכיבים בעלי שכיחות משתנה . זאת ועוד : אנו מצביעים על האפשרות התאורטית והמעשית 1 לקשר בין מאפייני האינטראקציה המוצעים על ידי פוירשטיין וקליין להתפתחות הרגשית-חברתית של הילדים , בנוסף להתפתחות הקוגניטיבית שלהם . מובן מאליו שלכל אינטראקציה עם מודרכים בוגרים או צעירים גם יחד מתלווית השפעה ערכית-תרבותית ואישית . כך גם כתיבת יחידת ההוראה הזו מושפעת על ידי ההעדפות הערכיות של המחברות . על כן , גישת ההדרכה המוצעת כאן מתבססת על הדגשת ערכי האוטונומיה , ובכך אנו מתבססים על תאוריית ההכוונה העצמית . ( Grolnick , Deci & Ryan , 1997 : theory of self determination the ) הביטוי המעשי העיקרי של הדגשת ערכי האוטונומיה משתקף בשאיפתנו כי מודרכים ותלמידים יפעלו מתוך מניעים מופנמים המשתלבים בתוך מערכת הערכים האישית שלהם , ולא במגמה לרצות את המורים או את המדריכים או כל מקור חיצוני אחר . מצד אחד , אנו מנסים לטפח אינטראקציה בין-אישית רגישה ומעשירה בין מדריכים לסטודנטים ובין מחנכים לילדים , אינטראקציה שיש בה עידוד , הרחבה והעמקה של יזמות הלומד . מצד אחר , אנו מודעים לכך שדרך פעולה כזו אפשרית רק כאשר המדריכים והמורים משוכנעים באמת ( ולא רק בהצהרה ) בחשיבותה של גישה חינוכית המכירה בשוני בין לומדים וה"זורמת" עם הידע , הנטיות ( dispositions ) והמיומנויות שלהם ומרחיבה אותם . גישת ההדרכה המוצגת ביחידת הוראה זו היא אפוא ביטוי לתפיסת עולם ההולכת ומתגבשת אגב התנסות וחשיבה , ולאו דווקא טכניקה מהירה לרכישת מיומנות ההדרכה .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help