sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

הלימודים של הסטודנטיות במסלול לגיל הרך בשנה אי ובשנה בי . בד-בבד הוכנס למערכת הליסודיס בשנה ד' קורס בחירה בנושא 'למידה מתווכת לגיל הרך . ' ארנה שסר עשתה ניסיונות דוסים להכניס את נושא התיווך להדרכה במסלול לגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים . רותי סנדרובי'ן , פסיכולוגית המלמדת במסלול לגיל הרך במכללת לוינסקי , יזמה השתלמות לפסיכולוגים חינוכיים מהרצליה בנושא ההדרכה המתבססת על תאוריית התיווך . כולנו הרגשנו צורך למסד את שיטת ההדרכה ולהגישה בכתב לשימושם של מדריכים פדגוגיים במכללות השונות . כך נולד הרעיון לכתוב יהידת הוראה בנושא ההדרכה המתמקדת באינטראקציית ההדרכה וההוראה . החלטנו לכתוב את יחידת ההוראה במקביל להתנסות בכל שלבי ההדרכה ובדרך זו התקיים 'דיאלוג' מתמיד בין ההתנסות לבין הכתיבה . כתיבת הפרקים של יחידת ההוראה הנחתה במידה רבה את דגם תכניות ההדרכה , ואילו ההתייחסויות של המשתתפות בתכניות ההדרכה ושל הסטודנטיות שלמדו בקורסים ללמידה מתווכת במכללת לוינסקי השפיעו על הכתיבה ועל המבנה של יחידת ההוראה . שיטת ההדרכה המוצגת להלן מהווה תרומה לגיבוש ידע ההדרכה הפדגוגית , ויישומה מצריך זמן ופיתוח אישי מתמיד מצד המדריכים הפדגוגיים . זאת ועוד , שילובה כגישת הדרכה במסלולים לגיל הרך ובמכללות בכלל מחייבת שינויים ארגוניים מערכתיים . יחידת ההוראה יכולה להוות רק חומר הדרכה , אך למידה מעמיקה של שיטת ההדרכה מצריכה התנסות מונחית . מומלץ אפוא שקריאת המדריך תלווה בהתנסות בשטח , מוטב התנסות מונחית . יחידת ההוראה איננה מודולרית , ועל כן רצוי לקרוא את הפרקים לפי סדר . לחלופין , ניתן "לחוש" את גישת ההדרכה על ידי קריאת הפרקים היישומיים 5 ו , 6- ואחר כך לחזור ולקרוא את יחידת ההוראה לפי סדר . הפרק הראשון מביא את הרקע התאורטי . זהו פרק כבד ומורכב , והוא חשוב להבנת הרציונל התאורטי ממנו צמחה הגישה " הדרכה כתיווך לקראת אוטונומיה . " מומלץ גם לחזור ולקרוא פרק זה עם סיום קריאת היחידה כולה . פרק 2 "עקרונות תיווך סיכום הגדרות , דוגמאות ותרגול , " ופרק , 3 " פרופיל האינטראקציה בין מחנכת לילדים ובין מדריך לסטודנט , " מפרטים ומדגימים את התכנים בפרק התאורטי . פרק , 4 "הדרכה רגישה ומעודדת אוטונומיה , " הוא פרק עיוני בעיקרו , עוסק בהצגת מטרות , מוקדי ומהלך ההדרכה . פרקים 5 ו6- מציגים דוגמאות של יישום שיטת ההדרכה , לרבות ניתוח אינטראקציית ההוראה וההדרכה . בפרק , 5 מוצגת הדרכה של סטודנטית ממכללת לוינסקי בעקבות פעילות מדעית עם קבוצת תלמידים מן החטיבה הצעירה . בפרק , 6 מוצגת הדרכה של גננת עם קבוצת ילדים בני שלוש בנושא "הבעת כעס , " בעקבות פעילות מתוך התכנית הטיפולית לגיל הרך "אפשר גם אחרת . " פרק 7 כולל תרגילים לשיפור מיומנות הצפייה והניתוח של אינטראקציות .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help